گروهی از هنرمندان و علاقه‌مندان به پژوهش هنر، آثار ۲۶ نقاش معاصر اصفهان را از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۹۰ مورد بررسی قرار داده‌اند و حاصل تحقیقات آنان، در قالب کتاب «بررسی نقاشی اصفهان» از سوی نشر اسپانه به چاپ رسیده است؛ کتابی که ۱۴ اسفندماه در موزه هنرهای معاصر از آن رونمایی می‌شود.

حسین تحویلیان، ایده‌پرداز و پژوهشگر کتاب  «بررسی نقاشی اصفهان» در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این کتاب، بخشی از یک پروژه است که از سال‌ها پیش در ذهن من بوده و شامل نقاشی اصفهان در دوره صفویه، قاجار و همچنین دوره معاصر می‌شود.

وی ادامه داد: بخش بررسی نقاشی اصفهان در دوره صفویه، سال ۱۳۸۲ در قالب کتاب «مکتب نقاشی صفوی اصفهان» به چاپ رسید و سپس با تصویب حوزه هنری اصفهان از سال ۱۳۹۲ پژوهش بر روی نقاشی معاصر اصفهان شروع شد. این کار تا سال ۱۳۹۵ ادامه یافت و نزدیک به ۲۰ نفر از هنرمندان و علاقه‌مندان به پژوهش هنر در طول پروژه با من همکاری کردند.

این هنرمند نقاش تصریح کرد: محدوده این پژوهش روی هنرمندان فعال بسته شده بود و خوشبختانه این هنرمندان در قید حیات بودند؛ به همین خاطر با اغلب آنان گفت‌وگو داشتیم و آثارشان را از نزدیک نظاره کردیم. نمایشگاهی از سیر آثار تمامی این عزیزان برگزار شد که قبل از آن متن‌های بررسی آماده و در روز پایانی نمایشگاه خوانده می‌شد. ضمن اینکه حاضران نیز به گفت‌وگو درباره این آثار می‌پرداختند. حاصل این گفت‌وشنودها، به متن پژوهشی اضافه شد و ترکیب خوبی را برای ما حاصل کرد.

تحویلیان، در پاسخ به این سؤال که آیا از سوی نهادهای فرهنگی حمایتی برای چاپ این کتاب از گروه پژوهشی شما شده یا خیر؟ توضیح داد: تا سال ۱۳۹۵ ما پژوهش را همراه با حوزه هنری اصفهان ادامه می‌دادیم و از سال ۱۳۹۶ به همراه دو تن از نقاشان فعال در زمینه پژوهش؛ یعنی محمود حشمتی نژاد و محمود حسینی، به جمع‌بندی نتایج پژوهش پرداختیم. سرانجام مهدی محسنی نیا به‌صورت شخصی هزینه چاپ را تقبل و هادی عسکری، مدیر  نشر اسپانه نیز آن را منتشر کرد.

پژوهشگر کتاب «بررسی نقاشی اصفهان» خاطرنشان کرد: در این کتاب آثار ۲۶ هنرمند نقاش اصفهان که با تکنیک‌ها و سبک‌های مختلف کار کرده‌اند (از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۹۰) مورد بررسی قرار گرفته و سیر هنری آن‌ها تحلیل‌شده است. تلاش ما این بوده که بتوانیم کلیتی از آنچه در حال حاضر در حوزه نقاشی اصفهان انجام می‌شود را به مخاطب ارائه دهیم.

وی درباره زمان رونمایی از این کتاب گفت: پنجشنبه ۱۴ اسفندماه رأس ساعت ۱۶ در موزه هنرهای معاصر اصفهان از کتاب «بررسی نقاشی اصفهان» رونمایی می‌شود و جالب است که اکنون نمایشگاهی از آثار نوشین نفیسی که یکی از نقاشان مورد مطالعه این کتاب بوده نیز در موزه هنرهای معاصر اصفهان برپاست.

تحویلیان، در پاسخ به دیگر سؤال ایسنا مبنی بر اینکه بخش نقاشی اصفهان در دوره قاجار چه زمانی به چاپ خواهد رسید؟ اظهار کرد:نقاط کور در نقاشی دوره قاجار اصفهان بسیار زیاد است و جای پژوهش گسترده دارد. ما از نظر پژوهشی مطالبی را آماده کرده‌ایم و به تمام نهادهای فرهنگی هم پیشنهاد انجام آن را داده‌ایم، اما متأسفانه تا به امروز کسی تقبل نکرده است. اگر حمایت کنند، این کتاب نیز که شامل بررسی نقاشی‌های دیواری و تابلوهای نقاشی اصفهان در دوره قاجار است، به چاپ خواهد رسید./ایسنا

مطالب پیشنهادی