7:29 1401/04/22

به گزارش مفتاح، مرتضی حاجی کاظمی به مناسبت هفته تامین اجتماعی در جمع خبرنگاران از پوشش 67 درصدی تامین اجتماعی در کشورگفت و ادامه داد: ما در اصفهان 3 میلیون و 600 هزار نفر را تحت پوشش داریم و 52 درصد اصفهانی زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند و 360 هزار مستمری بگیر خدمات دریافت می کنند.

سازمان تامین اجتماعی با 44 شعبه و 16 کارگزاری به افراد تحت پوشش خود خدمات ارائه می کند. البته بنا به گفته حاجی کاظمی با اجرای طرح هایی مثل طرح 3070 ارائه خدمات غیر حضوری برای کاهش حضور افراد اجرا شده است. در این طرح 30 درصد خدمات به منظور کاهش 70 درصدی حضور افراد غیر حضوری ارائه می شود اما حاجی کاظمی تاکید می کند، هنوز به هدف نرسیده اند اما بار مراجعات کمتر شده است.

او حذف دفترچه کاغذی را تحولی در سازمان تامین اجتماعی می‌داند و ادامه می‌دهد: با اجرای نسخ الکترونیک بار زیادی از دوش کارگزاری ها برای صدور دفترچه و تمدید آن برداشته شد و در مصرف کاغذ نیز صرفه جویی زیادی صورت گرفت. در حال حاضر 99 درصد نسخه ها به صورت الکترونیک صادر می شود و تحقق پرونده الکترونیک در حال محقق شدن است.

کاهش بیمه پرداز چالش جدی تامین اجتماعی

حاجی کاظمی یکی از چالش‌ها و مشکلات پیش روی تامین اجتماعی را کاهش بیمه پردازعنوان می کند و ادامه می دهد: ما در گذشته 25 بیمه پرداز و یک نفر مستمری بگیر داشتیم اما با پیری جمعیت که امروز با آن مواجهیم در استان اصفهان از 3.3 دهم بیمه پرداز یک نفر مستمری بگیر است. ما باید ده سال دیگر به این نقطه می رسیدیم اما حالا رسیده ایم و اگر روند به همین صورت ادامه پیدا کند، مشکلات بیشتر خواهد شد.

او در ادامه به بازنشستگی پیش از موعد نیز اشاره می‌کند و می گوید: ما بیش از 50 درصد بازنشستگی پیش از موعد داشته ایم که مشاغل سخت وزیان آور را باید به این امار اضافه کرد، برخی قوانین باعث شده است مشکلات ما بیشتر باشد و دولت باید با افزایش سن بازنشستگی و سنوات این مشکل را حل کند.

بدهی بخش خصوصی به تامین اجتماعی

حاجی کاظمی در ادامه به طلب تامین اجتماعی از دولت وشرکت های خصوصی اشاره می کند و می گوید: 450 هزار میلیارد طلب دولت وبدهی کارفرمایان است و در اصفهان این بدهی به 5 هزار و 200 میلیارد ریال می رسد.

او در ادامه در پاسخ به وسوال خبرنگار مفتاح مبنی بر بیمه بیکاری و افزایش آن در سال جدید گفت: بهتر است اخبار مثبت را منتشر کنیم و باید بگویم در دو سال کرونا بسیاری از تولید کنندگان که افسران جنگ اقتصادی هستند با تمام مشکلات ایستادند و بدون تعدیل نیرو به کارشان ادامه دادند. 15 هزار نفر برای دریافت بیمه بیکاری مراجعه کردند و افزایش معنا داری نداشته ایم. البته در چند ماه اول سال کمی بیشتر بوده است، اما کارفرمایان با شرایط نامناسب اقتصادی و افزایش حق بیمه کارگران کنار امده اند.

12 هزار تبعه بیمه تامین اجتماعی هستند

مدیر کل تامین اجتماعی استان اصفهان در خصوص بیمه شدن اتباع بیگانه می گوید: اگر کارت اقامت واشتغال داشته باشند مثل اتباع ایرانی مشمول بیمه خواهند شد. اما اکثر اتباع غیر قانونی هستند و یا کارت اشتغال ندارند و کارت اشتغال انها مربوط به استان دیگری است که امکان بیمه شدن ندارند. در حال حاضر 12 هزارتبعه بیمه هستند که کمتر از سهمیه ای است که به تامین اجتماعی داده شده است. 200 هزار نفر از اتباع شرایط بیمه شدن دارند، اما استقبالی نکرده اند.

بیمه شدن جوانان مجرد تحت پوشش درمانی پدرو مادر

 او در ادامه با اشاره به بیمه دانشجویی و خانواده گفت: با این بیمه دانشجویان ودختران وپسران مجرد می توانند بیمه شوند و برای خودشان سابقه بیمه داشته باشند. این افراد می توانند تحت پوشش درمانی بیمه پدر ومادر باشند و خودشان هم بیمه شوند. این جوانان می توانند از بیمه 12، 14و 18 درصد و با مزایایی متفاوت استفاده کنند.

بیمه روستائیان وعشایر با بیمه تامین اجتماعی متفاوت است

او در خصوص بیمه اجتماعی روستائیان وعشایر گفت: بیمه روستایان و عشایر یک بیمه اجتماعی است و ربطی به تامین اجتماعی ندارد. باید افراد را برای استفاده از این بیمه آگاه کنند وبه اشتباه نیفتند. در حال حاضر از اشتراک کلامی بین تامین اجتماعی و بیمه اجتماعی روستائیان سو استفاده شده است و افراد تصور می کنند با پرداخت همان حق بیمه می توانند از مزایای تامین اجتماعی استفاده کنند، در حالی که نسبت به پرداخت حق بیمه می توانند از خدمات بیمه استفاده کنند و در صورت انتقال بیمه به تامین اجتماعی افراد باید حق بیمه ای بیشتری بپردازند ویا شاید از ادامه دادن بیمه منصرف شوند.

مطالب پیشنهادی