16:34 1402/03/17
 

به گزارش  مفتاح وبه نقل از  مهر، علیرضا ایزدی ظهر چهارشنبه در نشست خبری با عنوان «تشریح برنامه‌های هفته صنایع دستی» اظهار داشت: از ابتدای امسال شاهد ورود گردشگران زیادی از دو کشور چین و روسیه به کشور بودیم که قطعاً خرید صنایع دستی داشتند و همین مسئله به رونق اقتصادی صنایع دستی کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه صنایع دستی چینی در ۵ جنس مختلف تولید می‌شود و همواره ضعیف‌ترین جنس آن را در بازار داخل شاهدیم هر چند تمام تلاش، ما در جمع آوری صنایع دستی چینی به ویژه اطراف میدان امام بوده است، افزود: امروز ادعا داریم صنایع چینی و جعلی در بازار اصفهان ازجمله میدان نقش‌جهان بسیار کم است، سنگ‌های تزئینی تنها صنایع‌دستی بوده که شامل محصولات چینی است و آن‌هم به دلیل نبود چرخه تأمین و تجهیزات تراش آن سنگ‌ها در بازار موجود است.

صادرات چمدانی صنایع دستی همواره وجود داشته است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با بیان اینکه صادرات چمدانی صنایع دستی از گذشته‌ها بوده و همواره وجود دارد، ادامه داد: غالب صادرات ما به صورت چمدانی است، از این‌رو حتی در بدترین شرایط هم به صفر نرسیده است.

وی با اشاره به وجود برخی قوانین پهلوی و نیاز به حذف آن گفت: قوانین حاکم بر صادرات نقره مربوط به زمان پهلوی اول است که در آن زمان نقره را پشتیبان بانک مرکزی می‌دانستند اما بواقع امروزه نقره ارزش آن‌چنانی ندارد و این قوانین تنها مانع و دست و پاگیر برای صادرات آن است که باید این قوانین ملغا شود.

ایزدی تاکید کرد: امروز شرایط مناسب‌تری را در عرصه بین‌المللی برای اصفهان فراهم می‌بینیم، از این‌رو یکی از نقاط هدف‌گذاری ما در سال جاری حضور در جشنواره‌های بین‌المللی فرهنگی و صنایع دستی است.

زمان طلایی ثبت محور تاریخی و فرهنگی اصفهان را از دست دادیم

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان با ابراز تأسف از اینکه طلایی‌ترین فرصت ثبت محور تاریخی و فرهنگی اصفهان قدیم (از مسجد جامع تا کلیسای وانک) را در ۱۰ سال گذشته از دست دادیم، گفت: یکی از اصلی‌ترین بحث‌ها احیای این بخش مغفول‌مانده در اصفهان بود، در این راستا تلاش می‌کنیم با همت مجدد مجموعه شهرداری اصفهان دوباره پرونده ثبت محور تاریخی فرهنگی اصفهان قدیم را در یونسکو به جریان بیندازیم.

وی افزود: ثبت این محور تاریخی فرهنگی و احیای آن در اولویت کاری مدیریت شهری قرار گرفته است، علی‌رغم آنکه می‌توانست نسبت به آن بی‌تفاوت باشد.

ایزدی ادامه داد: در حال حاضر شش پروژه کاملاً اجرایی روی میز مشترک شهرداری و میراث فرهنگی استان اصفهان قرار دارد که به‌زودی و در آینده نزدیک شاهد آغاز عملیات اجرایی آن خواهیم بود و احیای طرح دولت‌خانه صفوی نیز بخشی از آن است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان گفت: از سوی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری مجوز برگزاری نمایشگاه‌های فروش محصولات هنری به اداره کل میراث فرهنگی اصفهان تفویض اختیار شده است، بنابراین امروز زمینه برای فعالیت هنرمندان حقیقی و مؤسسات حقوقی فعال در عرصه هنر فراهم است

ایزدی بابیان اینکه در حال حاضر ۷۰ هزار نفر در استان اصفهان در عرصه صنایع‌دستی فعال هستند، خاطرنشان کرد: هنرمندان پرچم هویتی اصفهان را برافراشته و در این راستا ما بر آن‌ها ارج می‌نهیم.

 

مطالب پیشنهادی