13:31 1402/03/02
 
به گزارش مفتاح و به نقل از سایت فولاد مبارکه،   رضا حیدری ،معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه با تاکید بر اینکه صنعت فولاد به‌عنوان یک صنعت مادر محرک بسیاری از صنایع بالادستی و پایین‌دستی بوده است گفت: صنعت فولاد چون تأثیر مستقیم و بسزایی در رشد و شکوفایی اقتصادی دارد، به‌عنوان یک مزیت رقابتی، برای اغلب کشورها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. کشور ما نیز به دلیل داشتن ذخایر منابع طبیعی و نیروی انسانی کارآمد و دانش لازم در صنعت فولادسازی به این صنعت نگاه ویژه‌ای دارد. در همین راستا میزان تولید فولاد خام کشور از 370 هزار تن در سال 1357 با یک ‌روند رشد مناسب توانسته در سال 1401 از مرز 30 میلیون تن عبور کند. فولاد مبارکه نیز که از سال 1371 وارد چرخه تولید فولاد کشور گردیده، توانسته نقش مؤثری در رشد این صنعت داشته باشد.

او با اشاره به اینکه  ایران به بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در منطقه خاورمیانه تبدیل شده است، افزود:  فولاد مبارکه به دلیل دارا بودن زنجیره کامل تولید محصولات فولادی تخت، هم‌زمان با تأمین نیاز بازار داخل که منجر به کاهش چشمگیر واردات محصولات فولادی تخت ‌شده، حضور خود در بازارهای جهانی را نیز حفظ کرده و محصولات خود را به مناطق مختلف جهان ازجمله شرق آسیا، خاورمیانه، آسیای میانه و اروپا صادر کرده است. این شرکت توانسته ازنظر کیفیت با محصولات بین‌المللی رقابت کند و در توسعه صادرات محصولات فولادی کشور نقش بسزایی داشته باشد.

بنا به گفته حیدری، گروه فولاد مبارکه در راستای تکمیل زنجیره و افزایش توان کمی و کیفی تولید محصولات فولادی اقدام به ‌اضافه کردن شرکت‌های فولادی به مجموعه خود کرده که شامل توسعه فولاد سبا، فولاد هرمزگان، امیرکبیر کاشان، ورق‌خودرو چهارمحال، تاراز، فولاد سپیددشت و فولاد سنگان می‌شود و منجر به اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم شده است. همچنین شرکت سند چشم‌انداز توسعه خود را در راستای سند چشم‌انداز کشور تدوین کرده و ضمن بررسی نیاز آینده بازار کشور ازلحاظ کمی و کیفی و همچنین در نظر گرفتن الزامات استمرار حضور در بازارهای بین‌المللی، برنامه توسعه کمی و کیفی گروه را طراحی کرده و در دست اجرا دارد. از مهم‌ترین طرح‌های این سند، طرح و توسعه نورد گرم شماره 2 است که در یک بازه زمانی سه‌ساله برنامه‌ریزی شده و با تکمیل و بهره‌برداری آن می‌توان تمام نیاز کشور به ورق‌های گرم فولادی را تأمین کرد.

او در ادامه اضافه کرد: شرکت فولاد مبارکه باهدف تأمین نیاز بازار داخل و نیز حضور در بازارهای بین‌المللی راه‌اندازی شده و بر کسی پوشیده نیست که در طول این سال‌ها با همدلی و مجاهدت مدیران و کارکنان خستگی‌ناپذیر آن، عل‌یرغم ناملایمات و سختی‌هایی همچون تحریم‌های ظالمانه، نوسانات قیمت‌های جهانی و رکودهای پیش‌آمده، سرآمد صنعت کشور بوده و این موفقیت و جایگاه ارزنده از طریق توسعه، بهبود مستمر و تعالی روزافزون محقق گردیده است.

معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه در خصوص افتاخارات اخیر شرکت فولادم بارکه گفت: در دیوان پرافتخار فولاد مبارکه اوراق زرین زیادی به چشم می‌خورد، اما برخی از این دستاوردها در هر مقطعی نقطه عطفی ماندگار و مؤثر بوده‌اند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

تکمیل زنجیره تولید محصولات فولادی تخت از تختال تا محصولات پوشش‌دار، به‌عنوان تنها شرکت دارای زنجیره کامل تولید در کشور؛

اضافه کردن شرکت‌های فولادی به مجموعه فولاد مبارکه در راستای تکمیل زنجیره و افزایش و توسعه ظرفیت شامل فولاد سبا، فولاد هرمزگان، امیرکبیر کاشان، ورق‌خودرو چهارمحال، شرکت تاراز، فولاد سپیددشت و فولاد سنگان؛

رسیدن به‌ جایگاه بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی جهان با تولید بیش از 11.5 میلیون تن در سال؛

تولید محصولات جدید شامل ورق‌های آجدار فولادی، فولادهای کم‌کربن با استحکام بالا برای صنایع خودروسازی، فولادهای میکروآلیاژی جهت حمل گازهای مایع و نیز ساخت کشنده‌های سنگین، تولید ورق‌های موردنیاز صنایع دریایی، فولادهای میکروآلیاژی فول‌هارد جهت تولید محصولات پوشش‌دار مخصوص قطعات تقویتی خودرو، تولید محصولات کیفی API در حوزه نفت و گاز و فولاد زنگ نزن به‌عنوان آخرین دستاورد این مجموعه صنعتی.

او در ادامه تصریح کرد: شرکت فولاد مبارکه در کنار تلاش برای سودآوری و پاسخ‌گویی مناسب به سهام‌داران، خود را به حمایت از صنایع تولیدی و اقشار مختلف مردم که مصرف‌کنندگان نهایی محصولات فولاد مبارکه هستند، متعهد می‌داند. ازاین‌رو تلاش ما بر آن است که با عرضه به‌موقع و کافی محصولات در مقاطع مختلف از ایجاد التهاب در بازار پیشگیری کنیم. درعین‌حال امیدواریم و تأکید داریم که مدل قیمت‌گذاری محصولات فولادی به‌گونه‌ای باشد که فشاری متوجه مصرف‌کننده نهایی نشود و درعین‌حال کشف قیمت نیز به‌گونه‌ای از سوی مراجع ذی‌صلاح اعمال شود که برای سوداگران بازار زمینه رانت را فراهم نکند.

مطالب پیشنهادی