16:22 1400/10/12

مفتاح نیوز- زهره سادات کاظمی/ اسم پیرغلام که می آید آدم می‌رود توی حال وهوای محرم. صدای روضه‌های خانگی و چارپایه خوانی وسط بازاروشنیدن شعرهای آیینی از شعرای قدیمی، که انگار نفسشان حق بود. مدت هاست که تجلیل از پیرغلامان و خادمان امام حسین (ع) که سالها نفسشان گرم است برای زنده نگه داشتن مجالس ارباب، باب شده و چه نیکو مراسمی است. پیرغلامانی که کوله باری از تجربه دارند و این روزها بالانشین مجالس روضه هستند تا شاگردانشان درس پس بدهند، دوباره در آیین تجلیل حنجره خسته را با نوای روضه جانی تازه می بخشند.

اما اینبار ما به مراسم تجلیل از پیر غلامانی دعوت شده ایم که هم زمانش متفاوت است، هم جنش دعوت شدگانش. دعوت شده ایم به کنگره بین المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان 20 کشور دنیا. کمی شاید جای تعجب باشد. مگر پیرغلام بین المللی هم داریم.؟ حالا اما هیئت منتظران شهرستان لنجان، دست به کار بزرگی زده است تا کسانی که در مظلومیت و سختی، سالها در کشورهای غیر اسلامی وحتی اسلامیشان، دم از امام حسین زده اند در کشور ما در شهر زرین شهر ودر ایام فاطمیه تجلیل شوند.

شهر حال وهوای فاطمیه ومحرم را با هم دارد. موکب ها تو را می برد به اربعین و نوای فاطمه و کتیبه‌ها بقیع را یادآور می شود. موکب‌ها مشغول پذیرایی عزادارانند و دسته‌های عزاداری شور و حرارات خاصی در سرمای شب به شهر داده‌اند. به مصلی می رسیم. خادمان هیئت، کوچه بسته اند و از میهمانان از داخل کوچه در میان احترام وخوش آمدگویی میزبان عبور می کنند و به محل برگزاری مراسم می رسند.

مصلی مزین به نام بی بی است. حال وهوای فاطمیه و روضه ایی قدیمی دلت را می برد به محافل روضه خوانی خانگی . وقتی پیرغلامی روی منبر می نشست وروضه قدیمی اش را با تاب می خواند.

عکس شهدا صحنه زینت بخش مجلس شده است  و پرچم کشورهای پیرغلامان میهمان در صحنه خودنمایی می کرد. قرار است از پیرغلامان 20 کشور و 14 استان کشورمان تجلیل شود.

کم کم دعوت شدگان می رسند و با نوای قران وسرود مجلس آغاز می شود. تصویر حرم اباعبدالله از تلویزیون بزرگی که در مجلس است پخش می شود و تو می روی تا عمق کربلا. تا جایی زیر قبه و انگار دلت آرام می شود.

میهمانان لشگری وکشوری ومذهبی آمده اند و امام جمعه شهر زرین شهر اولین سخنران جلسه بود.  او در صحبت هایش برگزاری آیین تجلیل از پرغلامان را در جهت توسعه معارف دین بین داشت وادمه داد:   کسانی  که معارف الهی را بیان می کنند  ومطالب رامنتشر می کند و از کسی نمی ترسند، مورد توجه قرار می گیرند. وجود مبارک اهل بیت محور وحدت در جهان اسلام بوده است و راه شروع بیان حقیقت است و به تبع آن مستکبران در این مسیر رسوا می شوند.

او می گوید: فاطمه زهرا(س) راه با عظمتی پیش روی ما گشود.  با سخن و قدمشان منتشر کننده معارف الهی بودند و خوشحالیم که امثال شهید سلیمانی ادامه دهنده راه فاطمه زهرا است.

در این مراسم هم  خدمت عزیزانی از جهان اسلام هستیم که افتخار جهان اسلام هستند و با شعر و هنر و روضه و سخنرانی به بیان معارف اسلام می پردازند.

امام جمعه خطه لنجان به همراهی با ولایت توصیف کرد و گفت: جای خوشحالی است هیات هایی در این شهرداریم که هم انقلابی هستند و هم وحدت دارند. از همه اقشار مردم و از هیئت های مذهبی که همراهی می‌کنند و هیئت شهرستانی تشکیل داده‌اند ، تشکر می کنم. هیات ها به دنبال وحدت و تبیین مبانی اسلام هستند.

حالا نوبت به دعوت از میهمان رسید. صحنه باشکوهی بود. جلوداران با پرچم های کشورهای میهمانان هر کشور را به جایگاهشان دعوت می کردند و عکس سردار سلیمانی و عمومهدی المهندس زینت بخش کاروان میهمانان بود. میهمانان با لباس هایی که مخصوص کشورشان بود آمده بودند، اما هر کدامشان شالی ترمه به گردن داشتند که در مراسم شالگزاری به انها اهدا شده بود. مراسمی خاص که برای پیرغلامان به اجرا در می آید.

 

حجت الاسلام سالک هم به عنوان سخنران دوم از برگزاری این آیین ابراز خوشحالی کرد و گفت: برای یاری دادن دین و گسترش اسلام برگزاری چنین مراسمی لازم است.  این کنگره یکی از نمادهای یاری کردن دین خدا است. چون نماد روضه و منبر و عزاداری در جهان بی نظیر است.

او گفت در این مراسم نسل جوان با معارف دین آشنا می شوند و مداحان وپیرغلامان به هدایت و حرکت دادن نسل جوان در مسیر معرفت دینی و زندگی دینی موثر هستند. مداحان با اشعار و مداحی دینی و اجرای هنری و خلق سبک های جدید زندگی جوانان را به سمت دین حرکت می دهند.

این حرکت بزرگ در ایران کم نظیر است. این جلسات و تقدیر از مداحان نوعی دفاع از اسلام است.

بعد نوبت به صادق آهنگران رسید. کسی که در هشت سال دفاع مقدس نغمه هایش شور و احساس را در جبهه تازه نگه می داشت. شعر زیبایی خواند و صفای معنوی زیبایی به فضای جلسه بخشید.

حداد عادل به عنوان میهمان ویژه و مشاور مقام معظم رهبری به عنوان  سخنران سوم، درباره مناسبت 9دی و بصیرت مردم گفت. نباید اجازه داد 9 دی فراموش شود. این روز  واکنش اسلامی و انقلابی مردم به تحرکات داخل کشور و خارج کشور بود.  ملت بصیرت خودش را نشان داد. روز 9 دی همواره باید پیش چشم ما باشد به عنوان روزی که ملت ایران سربلند از فتنه  بیرون امد.

حداد عادل در ادامه با تشکر از برگزار کنندگان آیین تجلیل از پیرغلامان گفت:  مداحان و نوحه سرایان به هرحال به مراسم شور می دهند ولی باید این محبت بامعرفت و هدایت همراه باشد. مداحان با هنرهای خودشان چراغ عاشورا را روشن نگه می دارند و مراقبت می کنند تا روح حماسی واقعه متجلی شود. این مراسم نشانه وفاداری مردم به سید الشهدا ودرک درست و با بصیرت از عاشورا است. مردم با برپایی این مجلس تجدید عهد با سیدالشهدا بستند.

تجلیل از تک تک میهمانان و پیرغلامان شعرا و مداحان اهل بیت در سایر کشورها و استان های ایران حسن ختام کنگره بین المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان اباعبدالله بود.

 

مطالب پیشنهادی