امروز اهمیت و نقش درختان در حیات شهری واضح تر از هر زمانی دیگری است و حفظ آنها به عنوان یکی از مهمترین سیستم‌های حیات بخش مطرح بوده چراکه این موضوع به صورت علمی هزینه‌های به مراتب کمتری نسبت به جایگزینی یا کاشت مجدد آنها دارد.

به گزارش مفتاح نیوز به نقل از ایمنا، یکی از روش‌های حفظ و تجدید حیات درختان اعمال انواع هرس روی آنها است، اقدامی که هر ساله شهرداری در راستای رشد و پرورش صحیح درختان، زیباسازی، نشاط‌بخشی، افزایش عمر درخت انجام می‌دهد.

البته بحث در خصوص اینکه چه درختانی هرس شوند و اینکه بهترین زمان برای انجام این اقدام چه موقع از سال است بسیار زیاد بوده چراکه کارشناسان معتقدند کار هرس اصولی نیست و باید این عملیات با اعمال نظرات کارشناسان و اساتید دانشگاه صورت بگیرد.

عملیات هرس درختان شهر شهرکرد هرساله توسط سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری انجام می‌شود، اما وجود فضای سبز اندک از طرفی و نابسامانی و نداشتن زیبایی آن از طرف دیگر مورد انتقاد است.

آغاز هرس درختان از آبان ماه اشتباه است

«مسعود قاسمی» عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد با اشاره به تأثیر پرورش درخت بر هرس آن می‌گوید: بررسی چگونگی پرورش درختان بسیار مهم و حیاتی است چراکه ممکن است در صورت صحیح بودن روش پرورش، دیگر نیاز به هرس نباشد.

وی با بیان اینکه باید هدف از هرس درختان بررسی شود و جای سوال باشد که این موضوع در راستای کاهش خسارت بارش‌های زمستانی است یا مسئله دیگری است، تصریح می‌کند: شهرکرد وضعیت خوبی در زمینه فضای سبز ندارد و عملیات هرس درختان به صورت نامناسبی صورت گرفته به طوری که در سال‌های گذشته با مدیرعامل وقت سازمان فضای سبز شهرکرد موضوع مطرح شده که البته در پاسخ به هرس‌های لازم برای عبور شبکه‌های شرکت برق اشاره داشتند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد خاطرنشان می‌کند: لازم است شهرداری در زمینه هرس اصولی با شرکت برق در تعامل باشد زیرا این مسئله باید هرچه سریع‌تر رفع شود.

وی می‌گوید: آغاز هرس درختان از آبان ماه امری اشتباه است زیرا درخت هنوز به خواب نرفته و بهتر است در فصل رشد آن هم شاخه‌های خشک آن هرس شود یا حتی هرس فصلی نیز باید در فصل خواب درخت در زمستان باشد.

قاسمی ادامه می‌دهد: هرس در فصل رشد، موجب می‌شود شیرابه درخت بیرون بزند و حشرات به سمت آن هجوم ببرند و باعث انتقال بیماری به درخت و خسارت در سال‌های آتی شود.

وی می‌افزاید: شهرداری باید در انجام عملیات هرس درختان تعجیل نکند زیرا هنوز برخی درختان سبز هستند و بهتر است زمانی که کاملاً به خواب زمستانی فرو می‌روند انجام شود لذا تا آخر فصل زمستان برای هرس فرصت وجود دارد و اجباری از نظر فیزیولوژیک برای درخت نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد اظهار می‌کند: با هرس نمی‌توان مشکل وجود برف روی درختان در زمستان را رفع کرد.

وی با گلایه از نحوه فعالیت مدیریت شهری در حوزه فضای سبز، می‌گوید: مدیران شهری باید در این موارد به سمت بهره از نظرات دانشگاهیان و کارشناسان بیایند تا نظر آنها در طرح‌ها و پروژه‌ها لحاظ شود.

قاسمی تصریح می‌کند: در صورت مراجعه مدیران اجرایی در حوزه فضای سبز به دانشگاه به طور حتم پیشرفت خوبی در این زمینه حاصل خواهد شد چراکه نباید تنها علم برای تدریس به دانشجو باشد و باید در حوزه اجرایی و عملیاتی نیز از آن بهره برد.

وی تاکید می‌کند: برای عبور سیم‌های برق از درخت گاهی نیمی از یک درخت قطع می‌شود در نتیجه تعداد شاخه‌های درخت زیاد و سال‌های بعدی شکستن به دلیل بُرِش نامناسب تکرار می‌شود پس باید هرس علمی و اصولی باشد.

این دکترای باغبانی گیاهان زینتی می‌گوید: باید میان دانشگاه و مدیریت فضای سبز تعامل باشد، البته اکنون این تعامل وجود ندارد، سالانه هزینه‌های بسیاری در دانشگاه صرف می‌شود که در حقیقت برای رفع مشکلات موجود است اما متأسفانه مدیران اجرایی در اجرای برنامه‌های خود به منابع دانشگاه مراجعه نمی‌کنند.

درختان قربانی تامین رفاه شهروندان

«سیدرضا هاشمی» رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شهرکرد در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: هر ساله با آغاز فصل خزان و زمانی که درخت به خواب زمستانی می‌رود معمولاً از پایان آبان ماه هرس درختان را آغاز می‌شود.

وی می‌افزاید: با توجه به امکانات و تجهیزات معمولاً این طرح تا اسفند ماه به طول می‌انجامد به نحوی که پارک‌ها و قسمت‌های توده‌کاری توسط پیمانکار انجام می‌شود البته این اقدام در سطح شهر به دلیل نیاز به امکانات و ماشین آلات سنگین توسط سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری شهرکرد انجام می‌شود.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شهرکرد تصریح می‌کند: هر ساله باید هرس انجام شود، اما متأسفانه در سالیان بسیار دور این امر انجام نمی‌شد و درختان بیش از حد رشد کردند به شکلی که برخی از آن‌ها از نظر ارتفاعی بسیار بلند شدند که اکنون هم هرس آنها امکان پذیر نیست لذا شهرداری هرس را به منظور کنترل رشد ارتفاعی درختان انجام می‌دهد به همین منظور همخوانی تاج و تعادل بین اندام هوایی و زیرزمینی با حذف شاخه‌های نا به جا انجام می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: وقتی تعادل به هم بخورد درخت با یک برخورد ساده خودرو، موتور یا وزش باد در خطر می‌افتد و موجب بروز خطرات جانبی می‌شود لذا ناچار هستیم تاج درخت را کم دهیم تا پوشش شاخ و برگ کاهش یابد.

هاشمی می‌گوید: بهبود سیما و منظر شهری و فرم دهی از دیگر اهداف اجرای عملیات هرس درختان سطح شهر شهرکرد است.

وی می‌افزاید: یک هرس هم متأسفانه توسط شرکت برق انجام می‌شود که آسیب زیادی به درختان می‌زند و چاره‌ای نیست زیرا گاهی درختان قربانی تامین رفاه شهروندان می‌شوند و ناچار به سکوت هستیم البته این هرس اصولی نیست و تنها آزادسازی مسیر خطوط برق مدنظر است که یک شکل هفت را داخل درخت باز می‌کند برای اینکه کابل برق از داخل درخت عبور کرده و آزاد باشد.

وی اضافه می‌کند: اکنون در حال رایزنی با شرکت برق هستیم تا در آینده این هرس توسط سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شهرکرد انجام شود و تعادل اندام هوازی درخت به هم نخورد.

وی خاطرنشان می‌کند: متأسفانه گاهی ۵۰ درصد درخت از یک سمت بریده شده و ۵۰ درصد درخت از سمت دیگر آزاد است و این به تنه درخت فشار می‌آورد که باعث می‌شود تنها به یک سمت متمایل شده و به مرور زمان سقوط کند یا خشک شود، معمولاً ۲۵ تا ۳۰ درصد برخی درختان تحمل هرس زیاد را ندارند و حداکثر هرس برای گروه‌های حساس ۲۵ تا ۳۰ درصد است که رعایت نمی‌شود.

هاشمی عنوان می‌کند: هرس درختان توسط نیروها و امکانات شهرداری انجام می‌شود و اعتباری بیش از یک تا دو میلیارد تومان نیاز دارد.

مطالب پیشنهادی