15:46 1395/10/12

به گزارش مفتاح، عضو هیئت تحقیق‌وتفحص ازصندوق ذخیره فرهنگیان گفت: برخی افراد می‌گویند رقم تخلفات این صندوق از ۸هزار میلیارد تومان بیشتر است، در حال بررسی این موضوع هستیم، همچنین ۱۰نفر وام‌هایی از ۵۰۰ تا هزار میلیارد تومان دریافت کرده‌اند که حاضر به بازگرداندن نیستند.

با مشخص شدن فساد مالی 8 هزار میلیارد تومانی صندوق ذخیره فرهنگیان و ورود دادستانی کشور به این ماجرا، برخی افراد برای انجام بازجویی احضار و بازداشت شدند که شهاب‌الدین غندالی ــ مدیرعامل سابق صندوق فرهنگیان یکی از افراد بازداشت شده است.

هرچند در ابتدا فساد مالی 8 هزار میلیارد تومانی صندوق ذخیره فرهنگیان از سوی مسئولان صندوق پذیرفته نمی‌شد و آنها از بدهی 3 هزار میلیارد تومانی 5 نفر به بانک سرمایه خبر داده دولت‌های گذشته را متهم می‌کردند اما این روزها حتی معاون اول رئیس‌جمهور نیز رقم 8 هزار میلیاردی و تخلف در برخی از شرکت‌های زیرمجموعه صندوق فرهنگیان را تأیید می‌کند.

بخشی از تخلفات صندوق فرهنگیان بدین شرح است:‌ در پرونده تخلفات صورت گرفته در بانک سرمایه کاهش مطالبات غیرجاری از طریق تهاتر با املاک یا سایر دارایی‌های مورد نظر بدهکاران صورت می‌گرفت، از سوی دیگر تعداد قابل توجهی از مطالبات کلان مربوط به اشخاصی است که قبلاً سابقه بدحسابی در تسهیلات و تعهدات دریافتی داشته‌اند و از طریق تهاترهای معنا‌دار و تحمیلی دارایی خود، بدهی‌های قبلی خود را تسویه کرده‌اند. کارشناسی املاک افراد در بسیاری موارد با قیمت‌های منطقه‌ای و عرف بازار فاصله مشهود داشته و در رابطه با آنها بزرگ‌نمایی صورت گرفته و بخش قابل توجهی از اسناد و فعالیت‌ها صوری بوده است.

در این رابطه امیر خجسته عضو هیئت تحقیق‌وتفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: برخی افراد عنوان کرده‌اند که رقم تخلفات از 8 هزار میلیارد تومان بیشتر است و هیئت تحقیق و تفحص در حال بررسی رقم دقیق تخلفات است.

وی افزود: 8 هزار میلیارد تومان سرمایه فرهنگیان به‌دست افراد خاصی است که تعداد آنها حدود 30 نفر است و 10 فرد اصلی 500 تا یک هزار میلیارد تومان وام دریافت کرده‌اند که حاضر به بازگرداندن آنها نیستند.

خجسته گفت: به این افراد اولتیماتوم داده‌ایم تا سرمایه فرهنگیان را بازگردانند و قوه قضاییه نیز به ماجرا وارد شده است تا بتوانیم با همراهی یکدیگر سرمایه فرهنگیان را بازگردانیم.

رییس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: در صندوق ذخیره فرهنگیان مدیریت‌ها به‌صورت فامیلی و خانوادگی بود و قسمت عمده پول‌ها بدون تضامین محکم به افراد خاص پرداخت شده است و اینها از باند و شبکه‌های خودشان بودند.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی