18:49 1396/12/27

به گزارش خبرنگار مفتاح، غلامحسین محسنی اژه ای در نشست خبری با اصحاب رسانه اصفهان با تبریک ماه رجب و سال نو و متفاوت اعلام کردن این نشست گفت: نمایشگاهی از طرف بنیاد تعاون برگزار شده و آنچه مددجویان به همت سازمان زندان ها در زندان تهیه کردند و تلاش کردنند ما هم ببینیم  و دست مریزاد به بنیاد برای انجام این تلاش ها باید گفت. با انجام این فعالیت ها مددجویان که وقتشان را تلف نمی کنند . که تلف کردن وقت فساد می اورد 

وی دیدار با کشاورزان و شنیدن صدای آنها را یکی از دلایل سفرش به استان نامید و ادامه داد: در رابطه با مساله آب در کل کشور مساله ساز شده و بعضی استان ها با پدیده خشکسالی طولانی مواجه هستند و درگیر این مساله هستند. از طرفی کشاورزان از  زاینده رود استفاده می کردند و کشاورزی داشتند.  در چند دهه اخیر طرح هایی که با به اتمام نرسیده و مدیریت صحیح آب و جدا کردن آب شرب و آب صنعت وجود نداشته و این باعث شده است این کشاورزان با مشکل کم آبی واجه بشوند.

وی در ادامه تاکید کرد،  بنده چون اهل استانم، پیگیر هستم. در جلسه سران سه قوا نه به صورت اختصاصی بلکه موضوع مطرح شد و بنده هم خواستم با این موضوع برخوردکنم  واز نزدیک هم از زبان مردم و مسئولین بشنویم. استاندار و سایر دوستان به جد دنبال هستند. باید بررسی کرد و با  همکاری اصحاب رسانه اقداماتی به صورت میان مدت و کوتاه برای حل شدن مشکل کشاورزان شرق انجام داد.

وی در ادامه افزود: کشاورزان باید تلاش کنند  با یک زبان رسا مطلب را بیان کنند  و با قول و کارهای نمادین درد شان را نشان دهند و درد خودشان را به گوش مسئولان برسانند. تا از این درد و بیان واعلامش کسی سو استفاده نکند.  این امر هم سخت است. ما هم باید به این موضوع توجه کنیم و تلاش کنیم به مسائل جانبی و کمبود آب بپردازنیم.

اشتغال در زندان به نفع زندانی وخانواده انهاست

وی در ادامه از بازدید از نمایشگاه محصولات تولید شده زندانیان که به همت بنیاد تعاون زندان برگزار شده بود خبر داد وگفت : از ما دعوت شد تا از این نمایشگاه دیدن کنیم که بنیاد تعاون اقدام ارزشمند را در این سال انجام داده است. با احداث کارگاه هم کسانی که به زندان می افتند  بیکار نمی مانند که خود بیکاری موجب فساد است و مشکلاتی برای خانواده به وجود می آید  اگر این نان آور خانواده هم باشد مشکلات خانواده دو چندان می شود. 

محسن اژه ای در ادامه افزود: بنیاد تعاون تلاش کرده با اقداماتی و نو آوری مددجویان به کار و اشتغال بپردازند  وبا کمک سازمان زندان ها حرفه می آموزد. این موضوع برای سازمان زندان ها هم مورد استفاده است. هر مقدار توسعه بدهند برای همه سود دارد. ما با بخش خصوصی می توانیم چند جور قرارداد داشته باشیم وزمینه ای فراهم کنیم  تا بخش خصوصی وارد میدان بشود و سرمایه گذاری کندو با استانداری که نکات امنیتی هم داشته باشد.  شرایط فعالیت این مددجویان فراهم بشود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه همیشه یک طرف موضوع از دستگاه قضا ناراضی است گفت: کار قضا کار سختی است. وقتی فردی در قوه قضا وارد می شود مسائلی برای خودش روشن است. به طور مثال شکایت  از شرکت ها وموسسات مالی و لیزینگ ها که قبلا سود بالا به شکات  پرداخت می کردند بسیار بالاست. مردم در وهله اول پولشان را می خواهد اما قوه قضائیه پولی ندارد به آنها پرداخت کند. باید روندقانونی را طی کند، اما قوه قضائیه کاری نمی تواند بکنند.

وی در ادامه افزود: باید بررسی شود شخص  آیا اموالی دارد یا به نام غیر کرده است. بسیاری از موسسات از اصل پول سود داده است. ثامن الحجج یک میلیون و   200 هزار نفر شاکی داشت،  فرشتگان 400 هزار نفر. قوه قضائیه متهم را  محکوم کرده است، اما کاری از دست قوه قضائیه بر نمی یاد ونمی تواند به سرعت پولی به دست شکات برساند.

وی با تاکید بر اینکه کار قضا کار سختی است و گاهی کسی که محکوم می شود ناراضی است و خارج از انصاف صحبت می کند افزود: هر کس که محکوم می شود ناراضی است.

سخنگوی قوه قضائیه برای پرداختن به این حاشیه که گفته می شود چرا دست یک سارق قطع می شود اما دانه درشت ها نه؟ گفت: قطع شدن دست شرایط دارد و برای هر کسی نمی توان انجام داد. البته افراد در پرونده های مختلف تخلفشان بررسی می شوند ومحکوم هم می شوند اما نمی شود دست همه را قطع کرد. البته دانه درشت ها به دلیل داشتن پول وقدرت ونفوذ به راحتی نمی توان پرونده های آنها را بررسی کرد و رسیدگی به پرونده انها زمان بر وطولانی است.

تصویب تنها یک سوم بودجه مورد نیاز قوه قضائیه در بودجه سال 97

وی در ادامه نشست از کاهش بودجه قوه قضائیه خبر داد وگفت: بر اساس تکالیفی که سال 97 مجلس بر عهده ما گذاشته، قوه قضائیه برای اینکه به  وظایف قانونی اش عمل کند حدود 23 هزار میلیارد بودجه نیاز دارد که  دولت تنها 8 هزار میلیارد تومان در بودجه سال 97  تعیین کرد. در واقع یک سوم بودجه  مورد نیاز مصوب شده است. بر اساس برنامه ششم که باید وظایف الکترونیک انجام بدهیم، این بودجه کفاف نمی دهد با انکه  مجلس هم 800 میلیارد اضافه کرده است،  اما بسیار کمبود داشتیم.

وی تلاش در جهت افتصاد مقاومتی و ایجاد زمینه ایجاد تولید و اشتغال بیشتر و تامین سرمایه گذاری بیشتر در جهت کمک به دولت را یکی از اولویت های قوه قضائیه عنوان کرد وادامه داد:  در سال جاری ستاد ها تشکیل و برنامه ریزی شده است و این برنامه جز اولویت ها است  تا درامنیت سرمایه گذاری کمک کند. در سال 97 مبارزه با قاچاق اولویت دوم ماست، اگر  قاچاق وجود داشته باشد به تولید داخلی ضربه می زند. قاچاق به بیکاری منجر می شود.البته ستاد مبارزه با کالا و ارز باید آسیب شناسی کند آن جا هم  زیر نظر دولت است که وظیفه دارد.

وی ورود به مساله مدعی العموم و احیا حقوق آن را یکی از اولویت های قوه قضائیه بیان کرد وادامه داد: تلاش شد تا تعریف درستی از این واژه و نحوه ورود به مساله انجام بشود. تلاش شد در تشخیص  ومعنا  روش کار به درستی انجام بشود که حقوق عامه چیست و با چه روندی وارد عمل بشود.  در ماههای اخیر سال جاری دستورالعمل به همه معاونین  ابلاغ شود و همه معاون داد ستان ها در تحقق این موضوع کمک کنند.

مبارزه با فساد به ویژه تخلفات قضات در سال اینده

وی مبارزه همه جانبه با مفاسد به ویژه مفاسد دستگاه های حکومتی به ویژه قوه قضائیه  را از اولویت های سال بعد عنوان کرد وگفت: برخورد با فساد به ویژه تخلفات قضات در دستور کار است واز اولیت های سال اینده خواهد بود.  

اختلاس ارتشا اخلال در نظام اقتصاد کشوررا سه جرمی خواند که  از پنج تا  20 سال حبس برای ان در نظر گرفته شده است در صورتی که افراد برای بر اندازی نظام اقدام به این عمل زده باشند محکوم به اعدام می شوند که این مورد در فساد های مالی کمتر  احراز می شود .

وی در پاسخ به این سوال که گفته می شود قوه قضائیه با دانه درشت ها برخورد نمی کند وفقط با افتابه دزد ها برخورد می کند گفت: مگر پرونده هایی مثل مهدی هاشمی، بابک زنجانی، دانه درشت نبود. پرونده های بزرگی در حال رسیدگی است وحکم صادر شده است. البته قبول دارم در مواردی هم اعمال نفوز می شود. به طور مثال می گویند فلانی بیشتر از بقیه مرخصی می رود البته این موضوع ها هم هست.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه یک میلیون از زمین‌های شهری و ۳۹۸ مورد از زمین های مسکن و شهرسازی رفع تصرف شده است، تصریح کرد: اقدامات خوبی در این زمینه در استان اصفهان صورت گرفته است. یک هزار و ۱۲۳ هکتار از منابع طبیعی که به ناحق و یا به صورت غیر قانونی تصرف شده در استان اصفهان رفع تصرف شده، شروع این پرونده‌ها ممکن است از سال قبل باشد ولی اقدام بزرگی است.

وی با بیان اینکه در استان اصفهان پرونده‌هایی وجود دارد که هزاران شاکی دارد، گفت: در بسیاری از این پرونده ها فرد متخلف دستگیر شده اما دارایی ندارد که بتواند پول مردم را بازگرداند.

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص کمبود ظرفیت زندان ها در مقایسه با تعداد بالای زندانیان در استان اصفهان تصریح کرد: باید تلاش کنیم تعداد زندانیان را طبقه بندی و کم کنیم. در این زمینه مشکل بودجه داریم و دولت موظف به ساخت اردوگاه بود که هنوز این اردوگاه‌ها راه اندازی نشد.

بر نتابیدن قانون مصداق دیکتاتوری است

وی در خصوص جریان سازی‌های احمدی نژاد نیز گفت: بخشی از این جریانات صد در صد همراهی با دشمن است و به این موضوع که باچه نیتی انجام می شود ورود پیدا نمی کنیم. آنها می خواهند قوه قضاییه را تضعیف کنند تا نتواند با فساد مبارزه و از بررسی مفاسدشان جلوگیری کنند.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه من پیش بینی کردم که فشارهایی بر قوه قضاییه وارد می شود، افزود: اغتشاشات دی ماه را دیدید و اگر سیستم قوی قوه قضاییه نبود این اغتشاشات می‌توانست به چالش بزرگی برای کشور تبدیل شود. مردم همه مسایل را می‌فهمند.

وی گفت: کسانی که قانون را بر نمی تابند مصداق صریح دیکتاتور هستند. مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرده در قانون و در جلسات مختلف حکم با حضور  وکیل و خود فرد صادر شود و دادگاه تجدید نظر تشکیل شده است، هر نوع دفاعی را شنیدیم و لایحه مکتوب نهایی را نیز قبول کردیم اما قانون را بر نتابیدند که این ناشی از روحیه دیکاتوری افراد است.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد دستگیری کشاورزان شرق اصفهان گفت: انطور که به من گفتند کسی دستگیر نشده است ممکن افردای در صحنه دستگیر شده باشند اما کسی بازداشت نشده است.

در شرایط کنونی هیچ کارمند دو تابعیتی نداریم

 محسنی اژه ای  در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار مفتاح مبنی بر پرونده اسید پاشی گفت: چون کسی در خصوص این پرونده دستگیر نشده بود برای اینکه حق مصدومان حادثه پایمال نشود، حکم به صورت غیابی صادر شد و دیه افراد از بیت المال پرداخت شد. ولی در صورتی که متهم دستگیر شود هم باید دیه مصدمان را پرداخت کند وهم به مجازات خواهد رسید.

وی همچنین در خصوص انتقاد خبرنگار مفتاح مبنی بر همکاری نکردن دادگستری اصفهان با خبرنگاران و بایکوت خبری خبرنگاران قول داد به موضوع رسیذگی کند و روندی برای همکاری بهتر با خبرنگاران تدبیر شود.

محسنی اژه‌ای در باره پرونده‌های افراد دو تابعیتی در کشور گفت: طبق قانون هیچ فرد دو تابعیتی نمی تواند کارمند دولت باشد وطبق اعلام وزارت اطلاعات در شرایط کنونی هیچ کارمند دو تابعیتی نداریم اما یک خلا قانونی وجود دارد که مشاوران در این مورد استثنا شده اند در حالی که مشاوران بیشتر در امور دخالت دارند و نباید مشاواران هم دو تابعیتی باشند. این موضع توسط مجلس و وزارت اطلاعات در حال بررسی است.

صادر شدن کیفر خواست 455 نفر در اختشاشات اخیر

وی در مورد دستگیری های  اختشاشات اخیر گفت: یک عده در این اختشاشات واقعا دشمن نظام نبودند و به دلیل ناراحتی امده بودند، اما برخی با سرویس ها وضد انقلاب ها ارتباط داشتند که کارشان سخت است. تا کنون در تهران 175 نفر کیفر خواست صادر شده است در شهرستان ها هم 280 کیفر خواست صادر شده، که یک نفر حکمش قطعی شده است. وی اما به صورت اختصاصی اماری از دستگیری های اصفهان نداد.

سخنگوی قوه قضا، همچنین در خصوص خودکشی زندانیان گفت: البته افراد به روش ها مختلفی در زندان می میرند . عده ای با بلعیدن مواد مخدر می میرند و عده‌ای هم معتاد شدید هستند که می میرند. بالاخره 200 زندانی وجود دارد که به طور طبیعی یه تعدادی از انها می میرند. اما نمی توان این امار راخودکشی گفت. مادردر زندان دو مورد خودکشی داشتیم. یکی سید امامی بوده است و دیگری قنبری ویک نفر هم نیروی انتظامی در استان مرکزی که بازداشت بود. اما آمار خودکشی رو به افزایش نیست و زیاد هم نیست . البته این آمار در سالهای مختلف فرق می کند.

وی در خصوص دلیل اصلی دستگیری رحیم مشایی و اتهامات وی گفت: هنوز نمی‌توان اتهامات وی را بر اساس قانون اعلام کرد باید منتظر باشیم که چه مقدار از این اتهامات ثابت می شود. رحیم مشایی اتهامات متعددی دارد و الان هم تحت بازداشت است. یکسری از اتهامات وی آشکار است و باید بررسی ‌های نهایی انجام شود تا بتوان اطلاع رسانی خوبی در این زمینه انجام داد.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص اعدام "مه آفرید خسروی" بدون اطلاع رسانی گفت: همه این موارد را نباید اعلام کنیم، مگر در مواردی که قانون اعلام کرده که افراد باید در ملاعام اعدام شوند.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سووالی در خصوص محکومیت مهدی هاشمی نیز گفت: جرم هاشمی بر اساس آنچه در دادگاه ثابت شد اختلاس توام با جعل بود که بین هشت تا ۱۰ سال مجازات دارد و او  به اشد مجازات محکوم شد.  مهدی هاشمی با توجه به دیگر اتهاماتش به ۲۵ سال زندان محکوم شد و هر سه جرم، اشد مجازات بوده است، به دلیل جرایم در مقام اجرا به ۱۰ سال زندان محکوم شد، مانند بقایی که بیش از سه جرم داشت و به ۱۵ سال محکوم شد.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به تاثیرات برگزاری جلسات علنی دادگاه‌ها اظهار کرد: من موافق این امر هستم ولی قانون در این زمینه محدودیت هایی دارد.

 

مطالب پیشنهادی