به گزارش مفتاح,  نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، شامگاه دوشنبه در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ارزیابی‌هایی از موانع و شرایط وقوع سیل صورت گرفته،‌ همچنین قصور احتمالی که در مدیریت، ساخت و ساز و شرایط فیزیکی مسیر رودخانه‌های ورودی شیراز رخ داده است، در این بازدید مورد بررسی قرار گرفت.
فرهاد تجری با اشاره به اینکه هنوز زمان اظهار نظر نهایی فرا نرسیده است، گفت: اظهار نظرهای فنی و کارشناسی به ویژه در حوزه عمرانی پس از استماع گزارش دستگاه‌های ذی ربط در این زمینه، اعلام خواهد شد.
وی بیان کرد: جمع بندی نهایی ظرف 40 روز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرائت می‌شود و چنانچه این حادثه مقصرینی داشته باشد، به مرجع قضایی معرفی خواهند شد.
رئیس کمیته حقیقت‌یاب شورای اسلامی شهر شیراز نیز که در این بازدید هیات یاد شده را همراه می‌کرد، در باره اهداف این بازدید به ایرنا گفت: این هیات برای پیگیری شکایت تعدادی از شهروندان درباره علل سیل شیراز به این شهر سفر کرده است.
عبدالرزاق موسوی افزود: در ادامه این بازدید محلی که از حوضه آبریز سعدی و دروازه قرآن صورت گرفت، اقدامات ستاد بحران، کمیته حقیقت‌یاب، گزارش‌های شهرداری و شورای اسلامی شیراز و سازمان آب منطقه‌ای فارس در نشستی در استانداری فارس ارایه شد.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه پیگیری جبران زیان های مالی ناشی از سیل در شیراز ضروری است، اظهار داشت: افرادی که در این حادثه مقصر شناخته شوند، طبق قانون باید بر اساس مسئولیتشان پاسخگو باشند.
موسوی تاکید کرد: شناخت علل و عوامل اصلی بروز سیل و برنامه‌ریزی اساسی برای جلوگیری از بحران‌های مشابه خواست همه مسئولان است.
وی، بررسی و رفع مشکلات و معایب دروازه قرآن را ضروری دانست و گفت: این موضوع بسیار حائز اهمیت است زیرا در صورت تکرار بارش‌های سیل‌آسا امکان وقوع مجدد حادثه وجود دارد.
اعضای کمیسیون اصل 90مجلس شورای اسلامی در این بازدید، مسیر آبراهه‌ها در بالادست ورودی شیراز، مسیل آب زنگی و شهرک سعدی را بررسی کردند.
وقوع سیل در پنجم و ششم فروردین ماه 98 در شیراز، جان 21 نفر را گرفت و 164 نفر را مصدوم کرد، افزون بر این بسیاری از افراد در این سیل منازل خود را در محله سعدی و زمین های پایین دست رودخانه خشک شیراز از دست دادند و به تعدادی از خودروها آسیب وارد شد.

 

ایرنا

مطالب پیشنهادی