به گزارش مفتاح-منیره فهامی: حوصله بیدار شدن نداشت، نیم ساعتی بود که داشت این دنده آن دنده می شد؛ کلی کار نکرده داشت که فکر کردن به آنها هم برایش سخت بود. بستن چشمانش بهترین راه فرار از این همه کار روی هم ریخته بود. تنبلی و کسالت تمام زندگی‌اش را پر کرده‌بود. فکر می‌کرد از نظر اجتماعی، خانوادگی و شخصی از همه عقب مانده است.                                                                                                             

شاید شماهم تا به حال به چنین مشکلی مبتلا شده‌ یا لااقل در یک مقطع زمانی خاص آن را تجربه کرده باشید؛ ولی بدون پیدا کردن راه حلی از کنار آن گذشته‌اید و منتظر زمانی دیگر برای سردرگمی مجدد شدید. در این نوشته سعی شده راهکارهایی برای رفع این مشکل پیشنهاد شود.                                                         

*گام اول:نگرش تازه

به زندگی انسان‌های موفق نگاه کنید. همه آنها اهل وقت تلف کردن نیستند؛ تنبلی مانع موفقیت است. با تکرار این کلمات که نمی‌توانم و نمی‌شود به جایی نمی‌رسیم؛ پس، از این به بعد می گویم:« می‌شود ؛ من می‌توانم.». ایجاد نگرش جدید به زندگی و در واقع مثبت‌نگر بودن، روح اعتماد به نفس و انجام کار را در ما زیاد می‌کند.     

گام دوم:برنامه ریزی*

به جای گفتن جمله چگونه باید تنبلی را متوقف کرد؟ باید از خود بپرسیم چگونه این کار به جا مانده را باید انجام داد؟ سپس آن مسئله را تحلیل کرده و علل تاخیر کار را پیدا کنیم. علت‌های مختلفی مانند: خستگی، نداشتن اطلاعات کافی، ترس از شکست، حواس پرتی، خجالتی بودن، ناتوانی بر سر انتخاب وجود دارند. فهرستی از آنها تهیه کنیم و برای هر کدام برنامه‌ریزی مخصوص آن را انجام دهیم. یک دفتر روزانه برای کارهایمان قرار دهیم ولی نگذاریم نگاه به کارهای عقب افتاده که در دفترمان ثبت می کنیم اثر منفی روی ما داشته باشد و بدانیم برای چه آنها را یادداشت می کنیم. یک فیلسوف چینی می‌گوید: "یک سفر هزار مایلی هم با برداشتن یک قدم کوچک شروع می شود؛ اگر ندانیم به کدام جهت می‌خواهیم برویم به ما کمک چندانی نمی‌کند. با تهیه فهرست می دانیم که این قدم نخست ما در چه جهتی خواهد بود."                                                     

گام سوم:اجرای طرح پنج دقیقه*

در کتاب روان‌شناسی تنبلی آمده‌است؛ یکی از راه های مقابله با تنبلی روش"طرح پنج دقیقه‌ای"است. ادوانس بلس نویسنده این کتاب می گوید: «با خود عهدی بکنید، به خود قول بدهید که پنج دقیقه وقت خود را صرف انجام این کار خواهید کرد. در پایان این زمان مجازید به کار دیگری بپردازید و باز در صورت تمایل پنج دقیقه دیگر زمان بگذارید.»

گام چهارم: اول انجام سخت ترین‌ها *

روش دیگر که ادوانس بلس به توصیه آن می‌پردازد این است که برای انجام کارهایی که برای انجامش تنبلی می‌کنیم و آنها را عقب می‌اندازیم؛ ابتدا دشوارترین و سخت ترین قسمت آن را انجام دهید. در این صورت وقتی آن کار را انجام می‌دهید شاد می شوید و انگیزه ادامه کار در شما بیشتر خواهد شد.                                  

گام پنجم:فقط قسمتی از کار*

در این روش به جای اینکه به کل کار به عنوان قولی بزرگ نگاه کنیم؛ تنها قسمتی از آن را شروع کنیم و فقط بر روی انجام همان قسمت متمرکز شویم؛ و پس از انجام آن قسمت ،قسمتی دیگر از کار را انجام می‌دهیم.

*گام ششم: روش ترازنامه

یکی از کارهایی که انجامش را به تعویق انداخته‌اید انتخاب کنید. کاغذی بردارید و در سمت چپ آن دلایل به تعویق انداختن را درج کنید. در سمت راست فواید انجام کار را یادداشت کنید. نوشته‌های دو سمت را با هم مقایسه کنید. معمولا این نتیجه به دست می‌آید که دلایل به بعد موکول کردن کار، سطحی و نامعقول است. در این صورت تنبلی را کنار می‌گذارید و به انجام کار رضایت می‌دهید. البته ممکن است در مواقعی به تعویق انداختن کار منطقی باشد. در این صورت جای نگرانی نیست.ب ه عبارت دیگر "روش ترازنامه"شما را برای بهترین انتخاب و برای انجام بهترین کاری که باید صورت گیرد یاری می‌دهد.                                         

بنجامین فرانکلین از جمله اشخاصی بود که از شیوه ترازنامه استفاده می‌کرد .او در این مورد می‌گفت:"ذهن انسان نمی‌تواند در یک لحظه همه دلایل موافق و مخالف را به خاطر بیاورد. هر لحظه فکری از ذهن انسان می‌گذرد. بنابراین باید دلایل مثبت و منفی را بر روی کاغذ نوشت."                                                      

*گام هفتم: صحبت با خود

صحبت با خود تاثیر قدرتمندی در رفع تنبلی دارد. همچنین اگر صدای خود را ضبط کنیم اثر بخشی دو چندان دارد؛وقتی در حال تنبلی هستیم گوش دادن به صدای ضبط شده می‌تواند خاصیت انگیزه بخشی زیادی داشته باشد؛ البته صحبت با دوستان و روش بازبینی هم برای ایجاد انگیزه و دوری از تنبلی موثر است.                   

*گام هشتم: دعا وخلوت با خدا

در آخر به یکی از مهمترین عوامل برای رفع تنبلی و کسالت اشاره می‌کنیم. یاد خدا از جمله مهمترین امور رهایی از تنبلی و ایجاد انگیزه است. همانگونه که خودش فرموده است: "یاد خدا آرامش بخش دلهاست" صحبت کردن با خداوند و کمک گرفتن از او به انسان انگیزه و انرژی مضاعفی می‌بخشد. نیرویی که پویایی و تحرک به انسان می‌دهد و در انسان این احساس را به وجود می‌آورد که قدرتی تمام نشدنی او را به جلو می‌راند.           

 

مطالب پیشنهادی