9:57 1401/04/06

به گزارش مفتاح، نصر مدیر کل بهزیستی استان اصفهان در خصوص روز جهانی مواد مخدر با اشاره به شعار بین المللی جهانی مبنی بر پداختن به چالش مواد مخدر در حوزه سلامت و بحران بشری و شعار ملی " نه به اعتیاد یاریگیر هم باشیم" گفت: دفتر پیشگیری از مواد مخدر در سازمان بهزیستی در چهار حوزه پیشگیری اولیه، درمان، کاهش آسیب و همکاری بین بخشی فعالیت می کند.

او در ادامه افزود:  یکی از وظایف دفتر پیشگیری انتشار اطلاعات و آگاهی بخشی در خصوص مواد مخدر به مردم است که در قالب کتاب، نمایشگاه، پوستر و کلیپ تلاش کرد تا آموزش های مناسبی را به مردم ارائه بدهد. در کنار مباحث آموزشی برگزاری فعالیت های ورزشی و تفریحی از عوامل محافظت کننده و عواملی هستند که افزایش خطر را کاهش می دهند.

نصر با اشاره به اینکه  شناخت بیماری اعتیاد، علائم اعتیاد و مداخله بهنگام برنامه اجتماع محوری و به روزی است که در کشور انجام میشود افزود: این برنامه  با هدف افزایش مشارکت اعضای اجتماعی در خصوص مبارزه با مواد مخدر به اجرا درآمده است تا توانمندسازی جامعه افزایش داشته باشند.

او با تاکید برا ینکه اعتیاد نمی تواند منحصر به فرد باشد و همه ابعاد یک انسان باید در  نظر گرفته شود گفت:  درمان و بازتوانی اعتیاد، شناخت سریع بیماری و وارد کردن فرد به مراحل درمان از وظایف ایست که مرکز بهزیستی انجام می دهد.  در مراکز  سرپایی و اقامتی میان مدت سازمان بهزیستی به افراد خدمات ارائه می کند و با همکاری علوم پزشکی ۵۰ مرکز درمان اعتیاد در استان و 90 مراکز اقامتی میان مدت با هدف بهبود افراد با سوء مصرف داریم که در حال خدمت رسانی هستند.

دو مرکز ماده 16 در اصفهان فعال است

نصر در خصوص مرکز الگو جامع درمان گفت: این یک مرکز اقامتی است برای تغییر سبک زندگی افراد  و معتادان تحت درمان تخصصی قرار می‌گیرند و ۸ ماه آموزش می بینند. مراکز ماده ۱۶ که افراد معتدان  متجاهر به اجبار وارد این مراکز برای نگهداری و درمان می شوند هم دو مرکز در استان اصفهان وجود دارددر قلعه شور و مبارکه با ظرفیت 200 نفر. البته  در کنار ماده ۱۶ طبق طبق قانون و با دستور دادستان در صورت تکمیل مراکز ماده 16 با ظرفیت محدود ماده ۱۵۲۲تعدادی از معتدان به این مراکز ارجاع داده می شوند.

4 مرکز گذری فعال به معتادان خدمات می دهند

 او با اشاره به مراکز کاهش آسیب گفت: هدف از فعالیت مراکز کاهش آسیب ناشی از مصرف و عوارض آن در سطح جامعه است که در این مراکز سرپناه شبانه، مراکز گذری هم وجود دارند که علاوه بر حمایت از افراد لوازم بهداشتی وخودمراقبتی به آنها برای پیشگیری از انتقال بیماری های عفونی ایدز وهپاتیت ارائه می کنند.  چهار مرکز گذری فعال در استان داریم که ۱۳۵۰ معتاد از آن خدمات دریافت میکند.

 یکی دیگر از اقدامات برای کاهش آسیب ناشی از مصرف مواد مخدر مراکز سیار هستند که به پاتوق معتادان مراجعه می‌کنند و در شهرستان های اصفهان شهرضا، مبارکه، زرین شهر، گلپایگان، دولت آباد، کاشان و تیران کرون تیم های سیار در سال ۱۴۰۰ هزار معتاد خدمات دریافت کردند.

 مراکز سرپناه شبانه نیز اسکان موقت و داوطلبانه از ساعت  ۸ شب تا ۷ صبح به معتادان متجاهر بی‌پناه می دهند. دو مرکز زنانه و دومرک مردانه که ظرفیتشان ۳۰ نفر است.

نصر با اشاره به اهمیت  موضوع پیشگیری و آموزش به خصوص در سنین نوجوانی گفت: نوجوانان امروز بیشتر در معرض اسیب هستند.  بحران بلوغ در نوجوانان و جوانان یکی از مهم‌ترین مسائل است که با بلوغ جنسی همراه می‌شود و تغییرات جسمی جنسی جز عوامل ای است که باعث  تفکرات نامناسب در نوجوانان می شود.  شناخت نوجوان و گروه دوستان و همسالان  بسیار جدی است و خانواده ها باید به این موضوع توجه داشته باشند. نوجوانان در این سن  دچار بحران هویتی می شوند و که با استفاده از مشاور و همراه شدن با نوجوانان میشود مانع از گرایش آنها به مواد مخدر و دخانیات شد. برنامه آموزش نه گفتن به نوجوان باید در برنامه های پیشگیری قرار بگیرد و به ان توجه شود.

مطالب پیشنهادی