14:28 1399/12/27

مدیر نگارخانه شنگرف گفت:نحوه نمایش آثار هنری در فضای مجازی باید به گونه‌ای باشد که بازدیدکننده به خوبی بتواند اثر را ببیند.

به گزارش مفتاح نیوز؛ اعظم عزیزی مدیر گالری شنگرف در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره فعالیت‌های این گالری در سال ۹۹ گفت: با توجه به وضعیتی که وجود داشت سعی کردیم فعالیت‌های گالری را ادامه دهیم و نمایشگاه‌ها را به صورت محدود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار کنیم، اما بیشتر فعالیت ما آنلاین بود.

عزیزی ادامه داد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های قبلی و اینکه برای نیمه نخست سال ۹۹ نوبت‌های برگزاری نمایشگاه را به هنرمندان داده بودیم، مجبور بودیم این نمایشگاه‌ها را با رعایت مسائل لازم برگزار کنیم. اما در نیمه دوم سال فعالیت‌ها را بر روی فضای مجازی متمرکز کردیم و درعین‌حال مخاطبانی که تمایل داشتند می‌توانستند با وقت قبلی به گالری مراجعه کنند و آثار را از نزدیک ببیند.

عزیزی افزود: از نیمه تابستان نمایش و فروش آثار هنری را در فضای مجازی آغاز کردیم و به هر هنرمند ۳ تا ۴ هفته زمان اختصاص می‌دادیم تا در سایت گالری و اینستاگرام آثار او را عرضه کنیم. هنرمندان با نمایشگاه‌های مجازی موافق بودند و حدوداً ۸ نمایشگاه به صورت مجازی برگزار کردیم. در این مدت هم هنرمندان جدیدی معرفی کردیم و هم از استادان آثار قدیمی و جدید آن‌ها را به نمایش و فروش گذاشتیم.

او با بیان اینکه میزان بازدید و فروش در فضای مجازی خوب بود، ادامه داد: اتفاق جدیدی بود که تازه پایه‌ریزی شده بود و زیرساخت‌های آن چندان قوی نبود، اما امیدواریم از این به بعد بتوانیم بهتر در این فضا فعالیت کنیم. در فعالیت‌های مجازی مسائل مختلفی مانند سرعت و کیفیت اینترنت تأثیر دارد و نحوه نمایش کارها نیز باید به گونه‌ای باشد که بازدیدکننده به خوبی بتواند اثر را ببیند و تا حدودی حس بودن در فضای گالری را تجربه کند.

مدیر گالری شنگرف با بیان اینکه ۷ سال از فعالیت این گالری می‌گذرد، گفت: سال‌های اولی که تازه گالری شروع به فعالیت کرده بود هدف ما معرفی هنرمندان جوان و دانشجو بود و به این افراد می‌پرداختیم. اما بعد از چند سال فکر کردم برای آنکه این هنرمندان بیشتر دیده شوند و معرفی آن‌ها بهتر انجام شود لازم است آثاری از اساتید را نیز نمایش دهیم تا مخاطبان بیشتری با گالری آشنا و در نتیجه هنرمندان جوان نیز بهتر شناخته شوند. بنابراین در سال‌های اخیر نمایشگاه‌های مختلف از هنرمندان مطرح و هنرمندان جدید را به تناوب برگزار کرده‌ایم.

عزیزی ادامه داد: سال خیلی سختی برای همه اقشار جامعه بود و این شرایط سخت برای هنرمندان و گالری‌داران هم وجود داشت. اما نکته مثبت این بود که به خاطر آنلاین برگزار شدن نمایشگاه‌ها یک شیوه جدید به وجود آمد که مخاطب بیشتری جذب می‌کند. فضای مجازی مانند یک دهکده شد که از کل دنیا همه مخاطبان می‌توانستند آثار هنری را ببینند و مخاطبان محدود به محل خاصی نبودند.

او درباره برنامه‌های گالری در سال ۱۴۰۰ گفت: باید ببینیم شرایط چگونه پیش می‌رود. اگر وضعیت مناسب باشد به سمت نمایشگاه‌های حضوری می‌رویم، اما اگر شرایط خوب نباشد ترجیح می‌دهیم به نحوی فعالیت کنیم که آسیبی به سلامت مردم وارد نشود.

مطالب پیشنهادی