16:04 1401/09/26

 

به گزارش مفتاح- مریم ابراهیمی دینانی/ هر کشور در هر دوره ای ممکن است با مخاطراتی مواجه شود و استان های آن را درگیر کند و حال و هوای این روزهای اصفهان، این استان پهناور صنعتی و معین کشور، بحران آب، خشکسالی ، گردو غبار و فرونشست زمین و آلودگی هواست.
این مخاطرات خود تبعات و آسیب های اجتماعی و فرهنگی را هم به همراه خواهد داشت.
شرایط جغرافیایی و بحران زیست محیطی و بیماری های ناشی از آن، روند یک جامعه آرام یا خشن را مهیا می کند.
ستاد بحران هر استان وظیفه شناسایی و اولویت بندی مخاطرات و بحران های آن استان را برعهده دارد و باید ظرفیت جامعه و دستگاه‌های مسئول را برای پاسخگویی و حل بحران آماده کنند و خسارت ها را به حداقل برسانند.
اما چندی پیش نقدعلی، نماینده خمینی شهر، اینگونه عنوان کرد که در سال ۱۴۱۰، اصفهان چندین متر ، فرونشست خواهد کرد‌.و در صورت چنین حادثه ای اصفهان تبدیل به یک مخروبه خواهد شد.
چگونه یک استان معین که به زعم ، منصور شیشه فروش، رییس ستاد بحران استان، معین ۸ استان اطراف است ، می‌تواند چنین بحرانی را حل کند و یا اجازه بدهد یک استان معین به چنین بحرانی برسد؟
مدیریت مادام العمر و مستمر روسای ستاد بحران ، باید یک دستاورد بزرگ و یک توجیه منطقی داشته باشد . حال مخاطب می‌خواهد بداند این اداره کلیدی و مهم، چند صفحه کار کارشناسی برای جلوگیری از بحران داشته و حالا که بحران به وجود آمده، چند صفحه کار کارشناسی ، برای برون رفت از این مشکلات عمیق یک استان پهناور دارد؟

خداحافظی با سال‌های پربارش درخاورمیانه، بحثی بود ک چندی پیش در محافل هواشناسی مطرح شد‌.
رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی از کاهش بارش‌ها در منطقه خاورمیانه از جمله کشور ما طی سال آبی زراعی آینده خبر داد و گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها فصول خشک ما طی سال آبی زراعی آینده طولانی خواهد بود و از این‌رو مدیران مدیریت منابع آب باید تمهیداتی را اتخاذ کنند.
حال با وجود کمی بارش و برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی، ستاد بحران چه برنامه ای برای توقف و یا کند کردن فرونشست زمین دارد .
کشاورزانی که سال های طولانی ، شغل خود و آبا و اجدادی شان از وجود آب و کشاورزی بوده و حالا آن را از دست داده اند، چگونه پاسخی از استانداری و ستاد بحران دریافت خواهند کرد؟

شرح وظایف اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی در چند مورد خلاصه می‌شود.

1- انعکاس وضعیت خسارات وارده به بخش کشاورزی همراه با مستندات مربوطه به مراجع ملی و استانی.
2- تشکیل جلسات کارگروه خشکسالی سرمازدگی و مخاطرات بخش کشاورزی و انجام وظایف مربوط به کارگروه.
3- جمع آوری ، تولید ، تحلیل و انعکاس اطلاعات مربوط به مدیریت خطر پذیری (ریسک) و بحران در بخش کشاورزی.
4- انجام کلیه امور مربوط به مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش در مراحل پیش بینی ، پیشگیری ، هشدار آمادگی و مقابله.
5- نهادینه سازی و تقویت نگرش ارجحیت مدیریت ریسک و انتقال اخرین دستاوردها به رابطین در شهرستان ها و بهره برداران.
6- سیاستگذاری و برنامه ریزی در راستای شرح وظایف تعیین.
مسؤلان مربوطه به این حوزه ، چند بند از این شرح را در راس امور خود قرار داده و برایش برنامه حل و فصل دارند؟
و حالا با آغاز فصل سرما کیفیت هوای اصفهان در وضعیت هشدار قرار گرفته است و مسوولان ستاد بحران ، تنها مثل یک گزارشگر هواشناسی ، تنها وضعیت را تشریح می کنند، پس راه حل کجاست؟!
در بند 14 شرح وظایف ستاد مدیریت بحران آمده است که: ایجاد هماهنگی به منظور ارائه خدمات و پیش آگاهی های لازم، در خصوص تغییرات فیزیکی ،زمینی، هوایی و نظائر آن جهت کاهش خسارات و اثرات نامطلوب و نظارت بر آن، بر عهده ستاد است .
حال باید توضیح خواست، ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان درباره پیش آگاهی های لازم برای وضعیت پیش آمده چه اقداماتی انجام داده است؟
آیا مازوت سوزی در واحد ۶ و ۷ نیروگاه واقعیت دارد؟
آیا حضرات سری به بیمارستان ها زده اند ببینند آمار مرگ و میر و بیمارهای ناشی از آلودگی هوا ، تا چه میزان است ؟
برای حقوق مسلم شهروندان که داشتن یک هوای پاک و نبود دغدغه فرونشست زمین است، چند بار با مردم واضح و با ارائه برنامه صحبت کرده اید؟!
مهمترین و شاید تنهاترین اقدام مدیریت بحران در برابر آلودگی هوا در چند سال گذشته، تعطیلی مدارس و ادارات و اجرای طرح زوج و فرد بوده است، آیا این اقدامات برای یک کلان شهر معین، کافی است؟
آیا زمان آن نرسیده که در مدیریت بخش های مهم و حیاتی استان، به جوانگرایی ، تحول و شایسته سالاری ، تامل بیشتری داشته باشیم و رضایت عموم جامعه را حاصل کنیم؟

مطالب پیشنهادی