13:29 1397/02/23

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق اصفهان با تاکید بر اهمیت توسعه سامانه های خورشیدی و توسعه انرژی پاک ، این موقعیت را فرصتی برای اشتغال زایی مددجویان کمیته امداد دانست.

 به گزارش مفتاح، مهندس سارا صالحی مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق اصفهان در نشستی که با کارکنان کمیته امداد منطقه ۵ اصفهان داشت به اهمیت توسعه سامانه های خورشیدی و انرژی پاک اشاره کرد و گفت : احداث سامانه های خورشیدی نه تنها می تواند به توسعه انرژی های پاک منجر شود بلکه فرصت مناسبی است تا خود کفایی و فرصت شغلی مناسبی را برای مدد جویان فراهم نماید .

وی در ادامه افزود : این طرح در قالب نصب پنل های خورشیدی پنج کیلو واتی در منازل می تواند زمینه تولید برق و کسب در آمد را همزمان ایجاد کند

صالحی  این قرارداد و تعهد  را به صورت ۲۰ ساله و با خرید نرخ تضمینی از وزارت نیرو معرفی کرد وگفت:  به ازا هر کیلو وات مصرف برق ۵۰ تا ۶۰ تومان هزینه پرداختی هر مشترک است که با تولید هر کیلو وات تولید برق خورشیدی بیش از ۸ برابر خرید تضمینی از طرف وزارت نیرو انجام به طوری که متوسط نرخ خرید تضمینی ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان می باشد.

صالحی تصریح کرد: بستر مناسبی برای مدد جویان کمیته امداد با همکاری این ارگان در فراهم نمودن سرمایه اولیه و ارائه تسهیلات به ایشان موجب می شود که خود تبدیل به تولید کننده شوند و در آمد و مستمری از محل فروش انرژی کسب نمایند به طوری که تولید سالانه هر کیلو وات سامانه برق خورشیدی برابر با ۱۷۵۰ کیلو وات ساعت ودر آمد حاصل از فروش آن با نرخ ۸۰۰۰ ریال بالغ بر ۱۴ میلیون ریال است به عبارتی یک سامانه ۵ کیلو واتی خانگی سالانه ۷۰ میلیون در آمد دارد .

وی تاکید کرد : وزارت نیرو از جمله شرایط نصب سامانه خورشیدی را برای مشترکینی که کنتورهای ۲۵ آمپر در اختیار دارند را مطرح نموده اما برای آن دسته از مدد جویانی که کنتورهای قدیمی ۱۵ آمپری در اختیار دارند شرایط اغماضی خاصی در نظر گرفته به طوری که آنها می توانند سامانه های برق خورشیدی را نصب نمایند اما به آنها فرصت داده می شود تا نسبت به تغییر و تبدیل انشعاب به آمپر بیشتر اقدام نمایند .

وی در ادامه به دیگر شرایط احداث سامانه های برق خورشیدی اشاره کرد و گفت : علاوه بر اینکه در محل نصب سامانه بایستی انشعاب برق وجود داشته باشد و مالکیت مکان نیز متعلق به متقاضی می باشد باید سقف ظرفیت تا ۱۰۰ کیلو وات باشد نه بیشتر چرا که در غیر ایت صورت مشمول نرخ نیروگاهی می گردد.

وی تاکید کرد: کسانی که به منظور پیاده سازی از این طرح دارای مالکیت شخصی نیستند ولی مکان جاگذاری پنل ها را می توانند فراهم نمایند باید تعهد نامه محضری استفاده از این طرح را داشته باشند.

مدیر دفتر بازار برق گفت : نرخ پایه قرارداد خرید تضمینی برق سامانه هایی با ظرفیت ۲۰ کیلو وات و کمتر معادل ۸۰۰۰ ریال به ازای هر کیلو وات ساعت انرژی است و این نرخ برای سامانه هایی با ظرفیت بیشتر از ۲۰ تا ۱۰۰ کیلو وات معادل ۷۰۰۰ ریال به ازا هر کیلو وات ساعت انرژی تولیدی است که این قرار داد ۲۰ ساله می باشد

وی خاطر نشان کرد: نرخ پایه در ۱۰ سال اول قرار داد ثابت ود ر ۱۰ سال دوم ۳۰ درصد تعدیل می شود که در دوره دوم ۱۰ ساله متاثر از تغییرات نرخ ارز و نرخ تورم به نرخ پایه اعمال می گردد .

صالحی تاکید کرد : ثبت درخواست از طریق سامانه خدمات غیر حضوری شرکت توزیع برق اصفهان و تماس با شماره ۳۸۱۲۱ صورت می گیرد که پس ار ثبت در خواست ناظر شرکت توزیع بر فرایند انجام کار نظارت نموده و تا پایان کار در کنار سرمایه گذار و مالک قرار می گیرد .

مطالب پیشنهادی