15:18 1395/10/12

20 دی ماه برگزار می‌شود

به گزارش مفتاح، تیم کارشناسی ایران و آمریکا یک روز قبل از نشست کمیسیون مشترک میان ایران و 1+5 در سطح معاونان، در وین با یکدیگر دیدار می‌کنند.

ششمین نشست کمیسیون مشترک ایران و 1+5 قرار است 21 دی‌ماه به منظور بررسی مسائل مطرح شده در نامه مورخ 26 آذر (١٦ دسامبر) وزیر امور خارجه کشورمان به فدریکا موگرینی در پی تمدید قانون تحریم‌های ایران (ایسا) توسط کنگره آمریکا تشکیل شود.

پیش از برگزاری کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان در روز 20 دی‌ماه، علاوه بر نشست کارشناسی ایران و 1+5 و جلسه گروه کاری تحریم‌ها، نشست کارشناسی میان هیات ایرانی و آمریکایی برگزار می‌شود.

گزارش نشست‌های کارشناسی به نشست معاونان وزیران خارجه ارایه می‌شود.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در 26 آذر با ارسال نامه رسمی به فدریکا موگرینی هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام، خواستار برگزاری جلسه کمیسیون مشترک برجام جهت رسیدگی به اقدام اخیر آمریکا در تمدید قانون تحریم‌های ایران شد.

ظریف در این نامه با اشاره به پایبندی کامل ایران به تعهدات خود طی یک سال و نیم گذشته، ماهیت "متقابل" تعهدات مندرج در برجام و خصوصیت "چندجانبه بودن" این سند را یادآور گردیده و تصریح کرد: حفظ تمامیت و انسجام برجام و پایداری آن مستلزم توجه همه طرف های برجام نسبت به تداوم اجرای مفاد آن از سوی همه اعضا می‌باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تکرار بدعهدی و اهمال آمریکا در اجرای تعهدات خود، از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی که مسئولیت هماهنگی کمیسیون مشترک را بر عهده دارد، درخواست کرد که ضمن اطلاع رسانی لازم به کلیه طرف‌های برجام، تمهیدات لازم برای برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام و نیز کارگروه تحریم‌های کمیسیون مشترک جهت رسیدگی به اقدام اخیر آمریکا را اتخاذ نماید.

بر اساس این گزارش، حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در نامه‌ای در تاریخ ۲۳ آذر 95، وزارت امور خارجه را موظف به پیگیری موضوع بدعهدی آمریکا با استفاده از سازوکارهای پیش‌بینی شده در برجام کرد.

احتمالا این آخرین نشست از کمیسیون مشترک برجام است که تیم سیاست خارجی دولت باراک اوباما در آن شرکت خواهد کرد.

برخی از منابع نزدیک به مذاکرات معتقدند با وجود روی کار آمدن دونالد ترامپ، احتمالا در بدنه فنی و کارشناسی تیم آمریکا در گروه 1+5 شاهد تغییرات زیادی نباشیم.

آخرین نشست مشترک برجام در سطح معاونان شهریورماه سال جاری در نیویورک و در حاشیه مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد برگزار شد. هم‌چنین بعد از این نشست برای اولین بار نشست وزیران خارجه ایران و 1+5 در نیویورک نیز برای بررسی موانع ایجاد شده بر سر برداشته شدن تحریم‌ها به ویژه از سوی آمریکا برگزار شد.

منبع: ایسنا

مطالب پیشنهادی