14:04 1400/10/11

به گزارش خبرنگار مفتاح/ مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان دکتر رضا فدایی در نشست خبری در خصوص سویه جدید کرونا به نام امیکرون با اشاره به اینکه هنوز شواهدی از بروز موج ششم دیده نمی شود گفت: ارزیابی در مورد موج های کرونا اگر چه کامل نیست اما باید اذعان کنیم در مسیر نزولی موج پنجم قرار داریم. اما همانطور که می دانید ویروس کرونا به خاطر بعضی خصوصیتش و تنوعی که دارد در ذاتش جهش پیدا می کند. البته جهش در کشورهایی که کمتر واکسینه شده اند و در مناطقی که ویروس آزاد می چرخد، اتفاق می افتاد.

وی با اشاره به اینکه شناسایی جهش ویروس در مناطقی که مجهزترین امکانات ازمایشگاهی دارند، اتفاق می افتد گفت: افریقای جنوبی مجهز به بهترین آزامیشگاه هاست و آنها اولین بار جهش کرونا امیکرون را خبر دادند.

وی در ادامه در خصوص ویروس امیکرون گفت: این ویروس  50 جهش داشته است که 32 جهش آن برروی پروئین وهمان چیزی که واکسن با آن مقابله می کند، اتفاق می افتد. این ویروس بیشترین جهش را داشته است. در مسری بودن آن واینکه قدرت انتشار فوق العاده بالایی دارد، شکی وجود ندارد. اما از نظر بالیتی اظهار نظرهای متفاوتی وجود دارد وبنا به نظر بهداشت جهانی، همه انواع ویروس کرونا می تواند ابتلا شدید ومرگ داشته باشد.

450 هزار نفر دز سوم را دریافت کرده اند

وی در ادامه با تاکید بر اینکه آنچه ایمنی را در مقابل این ویروس افزایش می دهد واکسن زدن است گفت: تا کنون 450 هزار نفر سومین دز واکسن را دریافت کرده اند. 3 میلیون و900 هزار نفر افراد بالای 18 سال هم هر دو دز را دریافت کرده اند.

بنا به گفته فدایی در استان اصفهان 84 درصد از افراد بالای 12 سال یک دز و 74 درصد هم دز دوم را دریافت کرده اند. دانش آموزان در حدود 84 درصد واکسن گرفته اند. از میان 32 هزار خانم باردار 23 هزار نفر واکسن دریافت کرده اند. تا کنون 500 تا 600 هزار نفر در استان هنوز هیچ واکسنی دریافت نکرده اند.

فدایی واکسن نزده ها را مهمترین قشر در معرض خطر در زمان شیوع امیکرون می داند. او در مورد تشخیص امیکرون در استان می گوید: تعدادی تست pcr  امیکرون از وزارت بهداشت دریافت شده است اما هدف شمردن بیماران امیکرونی نیست. در مورد درمان و موارد بهداشتی فرقی نمی کند وباید بیماران پروتکل ها را رعایت کنند.

وی در خصوص افزایش افرادی با علائم سرماخوردگی وانفولانزا گفت: البته از نمونه هایی که علامت دار می شوند 90 درصد کرونای آنها منفی بوده است. البته افراد باید در هر صورت تا یک روز بعد از بهبودی قرنطینه را راعایت کنند.

فدایی در خصوص انتخاب نوع واکسن برای دز سوم گفت: بهتر است افراد هر برندی که برای دز اول ودوم زده اند، استفاده کنند. فقط افرادی که اسپوتنیک زده اند، می توانند استرازنکا یا پاستوکووک دریافت کنند.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان با اشاره به برگزاری طرح شهدای سلامت برای پوشش بهتر واکسیناسیون در استان اصفهان از همکاری خوب دستگاه های اجرایی گفت وافزود: این طرح در ابتدای آدذرماه اجرا شده است وهمچنان ادامه دارد و توانست 8 درصد به پوشش واکسیناسیون اضافه کند.

 

مطالب پیشنهادی