20:45 1396/12/22

جناب آقای دکتر حسن روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم؛ با احترام؛

به ­خوبی استحضار دارید که سالهاست مردم اصفهان و حوضه آبریز زاینده­رود، به جهت عدم برنامه­ریزی کارآمد و برخی سوءمدیریت­ها، دچار مشکلاتی شده­­اند که موجبات ناخرسندی­های شدید، اعتراضات و بدبینی­های مضاعف نسبت به عملکرد متولیان و مسئولین امر در رده­های مختلف محلی، منطقه­ای و کشوری را به همراه داشته است.

با عنایت به این نکته که براساس قوانین و مقررات کشور و از جمله قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، جنابعالی در حوزه اجرایی مسئولیت­هایی بر عهده دارید که هیچ کس با شما همتراز نیست، بر این نکته تأکید می­کنیم که راهکارهای عادی و روال­های طی شده سال­های گذشته در خصوص زاینده­رود(علیرغم برخی توفیقات جزیی و یا مقطعی) ناکارآمد بوده و از عهده حل اساسی مشکل برنیامده است. لذا خواهشمندیم اقدامی مؤثر تدبیر فرمایید تا دامنه اعتراضاتی که عمدتاً متوجه ناکارآمدی مدیریتی است، هر چه سریعتر کاهش و خاتمه یابد.

کانون دانشگاهیان ایران اسلامی یکی از بزرگ­ترین تشکل­های استادی کشور است و به­تبع آن کانون دانشگاهیان استان اصفهان، با برگزاری جلسات متعدد که صاحبنظران، متخصصان و دلسوزان مطلع در آن شرکت نموده­اند، نسبت به فهم عمیق این موضوع و حتی­الامکان ارائه راهکارهای کارآمد پیرامون حل مشکلات زاینده­رود، اقدام نموده و ماحصل مطالبات مردم و آسیب­ها و مشکلاتی را که وجود دارد، به­اختصار در 15 سرخط مهم دسته­بندی کرده است که در ادامه یادآوری می­کنیم و ضرورتاً باید برای این موارد چاره­اندیشی و برنامه­ریزی و اقدام مؤثر انجام شود:

نکته مهم و کلیدی آن است که دست­اندازی غیرقانونی به زاینده­رود و گرفتن حقوق مردم، بهره­برداران، کشاورزان و محیط زیست، بحران­آفرین شده است؛ به عبارت دیگر مردم، بر این نکته پافشاری می­کنند که «آب را به صورت غیرقانونی تصاحب نکنید» و جان کلام این است که براساس مواد قانون مدنی و براساس مصوبات شورای عالی آب و مواد قانون توزیع عادلانه آب(مصوبه 1361) و نیز سایر مفاد شرعی، عرفی و قانونی(از جمله طومار شیخ بهایی) و سایر مصوبات قوه مجریه کشور(اعم از شورای وزیران، وزارت نیرو، شورای عالی آب و ...)، دولت حق نادیده­گرفتن آنچه که اصطلاحاً حق­آبه مردم نامیده می­شود را ندارد؛ در حالی که در دولت­های پیشین(در دوره ریاست جمهوری آیت­ا... هاشمی رفسنجانی،

حجه­الاسلام سیدمحمد خاتمی و دکتر محمود احمدی­نژاد) و حتی در دولت جنابعالی، مجموعه­ای از اقدامات خلاف قانون صورت گرفته است و بررسی­های دقیق کانون دانشگاهیان ایران اسلامی استان اصفهان، گویای این واقعیت است که فریاد مردم و اعتراضات آنها و بی­توجهی­های پیشین و فعلی، آنان را به این آخرین راهکار تؤام با اعتراض و تظاهرات خیابانی کشانده است و اگر اقدام مؤثر و کارآمد صورت نگیرد، در عمل این نتیجه حاصل خواهد شد که مسئولین اجرایی کشور فقط با افزایش و یا تداوم اعتراضات و چه بسا رفتارهای خشونت­آمیز، سخن حق را می­شنوند و شما نیک می­دانید که چنین رویکردی برای سایر اقشار و اصناف اجتماعی و مطالبه­گران، الگویی خواهد شد که در عمل، دغدغه دائمی دولت را به همراه خواهد شد و قطعاً چنین رویه­ای، زیبنده دولت برآمده از آراء مردم ایران اسلامی نیست.

رسیدگی به معیشت طبقات ضعیف­تر جامعه که در تولید و خودکفایی کشور، نقش­آفرینی می­کنند، از ضروریاتی است که هم در زمره آرمان­های انقلاب اسلامی و مفاد قانون اساسی بوده است و هم اینکه مطالبه و رهنمود بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری حضرت آیت­الله خامنه­ای(مدظله­العالی) بوده و خط­مشی عملی آنها نیز توجه به ولی­نعمتان، بدنه مردم و جلوگیری از دست­اندازی به حقوق ملت بوده است.

بر این اساس، همانگونه که پیشتر ذکر شد، حداقل 15 سرخط زیر، باید به سرعت مورد اهتمام، برنامه­ریزی و اجرای هوشمندانه قرار گیرد:

  1. مشکلات اقتصادی مردم به­ویژه کشاورزان که منبع درآمد آنها، کشاورزی بوده، فقر شدید روبه گسترش در روستاهای اصفهان، را به همراه داشته؛ به­گونه­ای که افزایش طلاق، کاهش ازدواج­ها، کاهش شدید ساخت­وساز، سختی شدید معیشت و دشواری تأمین نیازهای ساده و و اولیه زندگی را به دنبال داشته است.
  2. بسیج تمام امکانات موجود برای توقف آسیب به محیط زیست و جبران آنچه در سال­های گذشته رخ داده است(اگرچه برخی از برنامه­ریزی­ها، دیر بازده می­باشد و برخی آسیب­ها نیز غیرقابل جبران شده­اند).
  3. تصرفات غیرقانونی در حریم زاینده­رود در بخش­های مختلف آن انجام گرفته است که هم بخش­ دولتی و هم بخش خصوصی و نهادهای متعدد و بعضاً پرقدرت در این زمینه دخیل بوده و هستند که باید با بهره­گیری از شناخت عمیق کارشناسی و عزم جدی و عملیاتی، به این تصرفات خاتمه داده شود.
  4. نادیده گرفته­شدن قانون­ها و مصوبات موجود در کشور به­گونه­ای که اعتماد عمومی به مجرای قانونی را کاهش داده و در نتیجه راهکارهای غیرقانونی به­عنوان آخرین حربه برای دستیابی به حق انتخاب می­شود که اتفاقاً در

برخی از افراد، این ذهنیت پدید آمده که توسل به زور در برابر عمل غیرقانونی سایر دستگاه­ها و برنامه­ریزان، باید به کار گرفته شود که چنین ذهنیتی برای اعتبار دولت، خوب نیست.

  1. بی­توجهی به حق­آبه زیست محیطی، نه تنها بر اکوسیستم بلکه بر ابنیه تاریخی در مسیر رودخانه و کاهش مقاومت آنها نیز تأثیر سوء بر جای گذاشته است.
  2. کاهش درآمد کلی استان به جهت کاهش تولید در بخش کشاورزی و دامپروری و توریسم و گردشگری و سایر بخش­ها نظیر حمل­ونقل، کاملاً مشهود است که چاره­ای جز تدبیر مبتنی بر احیای زاینده­رود، وجود ندارد.
  3. مشکل آب شرب در اصفهان که یکی از عوامل آن، بارگذاری­های بیش از حد بر رودخانه است، موضوعی شوخی و یا عادی نیست و کوچک­ترین بی­توجهی می­تواند چند میلیون نفر را در یکی از استان­های مهم کشور با بحران مواجه کند و قطعاً علاج واقعه باید قبل از وقوع صورت گیرد و گرنه آیندگان قضاوتشان در خصوص مدیران امروز، قضاوتی تؤام با تأکید بر ناکارآمدی، ندانم کاری، بی­عرضگی و بی­لیاقتی و نظایر آن خواهد بود.
  4. آلودگی­های ایجاد شده در گاوخونی و مناطق پیرامونی آن، در حال گسترش روزافزون است که علاوه بر سلامتی ساکنان آن مناطق، محیط زیست غیرانسانی را به خطر انداخته است.
  5. رکود صنعت توریسم(هم گردشگری داخلی و هم خارجی).
  6. کاهش تولید محصولات کشاورزی استراتژیک از جمله گندم، جو و ... .
  7. افزایش حاشیه­نشینی و مهاجرت به شهرها به امید بهبود شرایط فردی و خانوادگی که همین امر بر حجم موانع و مشکلات شهرها از یک سو و روند رو به گسترش تخلیه روستاها انجامیده است.
  8. گسترش آسیب­های اجتماعی در نتیجه فقر و مهاجرت به شهرها.
  9. زمین­های کشاورزی در مناطق مختلف استان اصفهان به­خصوص در بخش­­های اصطلاحاً پایین­دست، دچار تخریب شده است که این تخریب هم روی خاک و هم در سطوح زیرین خاک انجام گرفته و باید با شناخت عمیق و عملی موضوع، برنامه­ریزی درست انجام پذیرد.
  10. دیر زمانی است اختلافات میان استان­ها اعم از مقامات دولتی، نمایندگان مجلس و حتی مردم عادی، رو به گسترش است که عدم مدیریت این امر، بر سایر بخش­های حکومتی نیز تأثیر منفی خواهد داشت.
  11. رخ­نمودن مسائل سیاسی- امنیتی ناشی از بی­توجهی به حقوق و خواست و مطالبه مردم، سبب مزمن و دائمی­شدن اعتراضات و تجمعات می­شود که این امر زیبنده هیچ دولتی به­ویژه دولت تدبیر و امید نیست.

 

راهکارهای پیشنهادی:

جناب آقای رییس جمهور، کوتاه­­ترین و درست­ترین راهکارهایی که بتواند پشتوانه حمایت فنی، کارشناسی، مردمی و قانونی و رضایتمندی نسبی و حداکثری را به دنبال داشته باشد، این است که:

  1. هر بخش دیگری که از ابتدا حقی نداشته و در اثر تصمیم­گیری­های بعدی دولت­ها و مدیران، آب به آن تعلق گرفته است، فعلاً آبی دریافت نکند و آب به صاحبان حق برگردد؛ یعنی حتی دولت هم صرفاً حدود 400 میلیون مترمکعب(348 میلیون مترمکعب) سهم خود را متناسب با شرایط و میزان بارندگی سالانه، بهره­برداری نماید و سایر بهره­برداری­های خارج از مقررات را فوراً متوقف کند. در چنین حالتی، آب مورد نیاز کشاورزان، محیط زیست و شرب مردم، تأمین می­شود و البته سایر بهره­برداران پرمصرف نظیر صنایع فولاد، ذوب­آهن، صنایع دفاع، نیروگاه، پالایشگاه، شهرداری، پادگان­ها و استان­های دیگر، دچار زحمت و مشکلاتی می­شوند که باید حل مشکل آنها، در دستور کار دولت و در نوبت رسیدگی، قرار گیرد.
  2. مصوبات نه­گانه شورای عالی آب که اتفاقاً در دوره اول ریاست جمهوری شما، توسط شورای عالی آب تصویب شده است و وزرای دولت و معاونین شما، آن را تصویب و امضاء کرده­اند، راهکارهای مناسبی برای حل مشکلات زاینده­رود دارد که البته برخی از مفاد آن از جمله عدم بارگذاری جدید بر زاینده­رود، در جلسات هیأت وزیران، به ریاست خود شما نادیده گرفته شده است که اگر بندبند مفاد آن با جدیت و البته عزمی برای حل مشکل زاینده­رود، اجرایی شود، خود می­تواند به التیام آلام مردم و حل مشکل، کمک کند، لیکن چون در چند سال گذشته، مدیریت­های موجود موفق به حل مشکل نشده­اند، پیشنهاد می­کنیم این بار با توجه به اهمیت موضوع و ابعاد اجتماعی آن و تظاهرات و اعتراضات خیابانی و رو به تزاید در اصفهان، شخصاً موضوع را دنبال و نماینده ویژه­ای با اعطای اختیار برای نظارت بر اجرای مصوبات نه­گانه، تعیین فرمایید.
  3. با سفر تدبیرشده به اصفهان، نشان دهید که موضوعات مهم مرتبط با زندگی مردم برای جنابعالی از چنان اهمیتی برخوردار است که برای حل آن، در محل پدیدآمدن مشکل، وقت و انرژی لازم و کارآمد می­گذارید؛ همانگونه که مرسوم است، هنگام وقوع زلزله و یا پدیدآمدن حوادث مهم، بالاترین مقامات کشوری در محل واقعه حضور پیدا می­کنند.

آقای رئیس جمهور، مشکل مردمان ساکن در حوضه زاینده­رود در طول سالیان گذشته، از قد و قواره یک زلزله بزرگ هم بیشتر بوده است. در اثبات این سخن، پیشنهاد می­کنم یک بار دیگر سرفصل­های 15گانه پیش گفته را مرور فرمایید.

  1. اکنون و در ادوار گذشته و حال، استانداران و فرمانداران اصفهان، تلاش کرده­اند تا موضوع را به­صورت محلی حل کنند؛ به این امید که از سوی مقامات ملی به ناکارآمدی و ناتوانی متهم نشوند، لیکن واقعیت این است که استانداران اصفهان و یا مقامات محلی زیرمجموعه استانداری در این موضوع مهم و گسترده، در حد و اندازه­­ای نیستند که بتوانند چنین مشکل پیچیده و فراگیری را حل کنند. به همین جهت، عمدتاً آنها از نیروی انتظامی و قوه قهریه آن و یگان ویژه و بخشی از قوه قضاییه و دادگستری و شورای تأمین بهره­ می­گیرند تا موضوع را مدیریت کنند؛ در حالی که نارضایتی­ها، بدبینی­ها و گلایه­مندی مردم و افکار عمومی، به سرعت رو به افزایش است و تداوم این روند، این اتهام که دولت از حل مشکلات ناتوان است را افزایش می­دهد؛ به همین جهت پیشنهاد بعدی ارائه می­شود.
  2. اختصاص یک جلسه در اسرع وقت در مرکز استان و تشکیل جلسه شورای عالی آب در دفتر جنابعالی و تعیین نماینده ویژه و تام­الاختیار برای پیگیری در راستای حل مشکل در زمانبندی معقول و منطقی و گزارش پیشرفت کار به جنابعالی
  3. صدور نامه ای از سوی جنابعالی خطاب به مردم اصفهان؛ به­گونه­ای که اطمینان پیدا کنند که شما شخصاً و با جدیت به دنبال حل مشکلات و معضلات هستید.

کانون دانشگاهیان ایران اسلامی استان اصفهان، که قطعاً از سر دلسوزی و خیرخواهی و برای فریادرسی به حقوق کسانی که به آنها ظلم شده است، این نامه را خطاب به جنابعالی نگاشته­اند، ضمن حمایت همه­جانبه از صاحبان حق که امروز در مطالبه کشاورزان و روستائیان و اقشار مختلف مردم اصفهان متجلی شده است، یادآوری می­کند که مسئولان امر، فرمان شما در میدان امام اصفهان مبنی بر اینکه رودخانه نباید دیگر خشک شود را نادیده گرفته­اند و تقاضا می­نماید تا در این خصوص، تدبیری فرمایید.

دکتر عباس مقتدایی

دبیر کانون دانشگاهیان ایران اسلامی (استان اصفهان)

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی

مطالب پیشنهادی