مصاحبه اختصاصی احمدرضا دلیران فیروز رئیس انجمن مینی گلف فدراسیون گلف و عضو کمیته رسانه فدراسیون جهانی مینی گلف با روزنامه همشهری

کمتر از ۲ دهه از تشکیل انجمن مینی گلف زیر نظر فدراسیون گلف ایران می‌گذرد. ورزشی که علی‌رغم تصور عموم جامعه، لاکچری و گران‌قیمت نیست و مسئولان آن می‌خواهند با افزایش تعداد زمین‌های این ورزش، آن را به علاقه‌مندان معرفی کنند.

همشهری آنلاین - سحر جعفریان: انجمن مینی گلف ایران، سال ۱۴۰۱ از سوی کمیته ملی المپیک جهان، به رسمیت شناخته شد و حالا به عنوان تنها نماینده رسمی در ایران به آموزش و برگزاری مسابقات مختلف این رشته ورزشی می‌پردازد.  شاید در نظر بسیاری از افراد مینی گلف، ورزشی گران قیمت، لاکچری و ویژه طبقه خاصی باشد،در حالی که «احمدرضا دلیران فیروز»، رئیس انجمن مینی گلف ایران و عضو کمیته رسانه فدارسیون جهانی مینی گلف این تصور را اشتباه می‌داند. او در گفت و گویی کوتاه، از مینی گلف برایمان می‌گوید،اینکه این ورزشی مهیج و خانوادگی است و آسیب دیدگی‌های دردسرآفرین ورزش‌های دیگر را ندارد.

- انجمن مینی گلف در چه سالی تشکیل و زیر کدام فدراسیون و نهاد ورزشی فعالیت می‌کند؟

انجمن مینی گلف ایران از سال ۱۳۸۶ زیر نظر فدراسیون گلف، تشکیل شد و از سال ۱۴۰۱ نیز کمیته ملی المپیک، انجمن مینی گلف ایران را به رسمیت شناخت و ما موفق شدیم عضویت رسمی و کامل فدراسیون جهانی مینی گلف را به دست آوریم.

 

- مینی گلف چه تفاوتی با گلف دارد؟

مینی گلف یک رشته کاملا مستقل نسبت به ورزش گلف محسوب می‌شود و به غیر تشابه اسمی، تعداد میادین و نحوه اسکورگیری، هیچ شباهتی ندارند. مینی گلف را می‌توان به صورت خانگی با کمی تجهیزات هم انجام داد.

 

 

- افراد علاقه‌مند به ورزش مینی گلف باید دارای ویژگی‌های خاصی داشته باشند؟

مینی گلف ورزش افراد صبور و با تمرکز بالاست ولی در عین حال هیجان بسیار زیادی دارد و شما باید در ۱۸ میدان کاملا متفاوت با رقیبان خود مسابقه دهید. مینی گلف، ورزشی خانوادگی است که کل اعضای خانواده می‌توانند در هر سنی و با هر شرایط جسمی و بدنی آن را به خوبی انجام دهند. در این ورزش مهیج، خبری از آسیب دیدگی و استفاده از مواد نیروزا نیست و بازیکنان آن می‌توانند تا سنین بیش از ۵۰ سال هم  در آن فعالیت کنند.

 

- مینی گلف یکی از رشته‌های ورزشی است که در یک سال گذشته اخبار زیادی در باره آن شنیده شده است. ورزشی که بسیاری از افراد جامعه، آن را یک رشته ورزشی گران قیمت تصور می‌کنند. نظر شما به عنوان رئیس انجمن مینی گلف ایران در این باره چیست؟

مینی گلف یکی ارزان‌ترین رشته‌های ورزشی جدید است. مینی گلف، نیاز به یک پاتِر (چوب مینی گلف) با مبلغ تقریبی یک میلیون تومان و یک توپ مخصوص آن هم با مبلغ حدودی ۲۵ هزار تومان دارد که از این وسایل، کل اعضای خانواده می‌توانند به طور همزمان در یک دور از مسابقه استفاده کنند. لباس ویژه‌ای هم برای این ورزش نیاز نیست. از سویی، وسایل این ورزش، به راحتی دچار فرسودگی یا نقص نمی‌شوند. بنابراین می‌توان تا مدت‌های بسیار از آنها استفاده کرد. همچنین، مینی گلف در تمامی سایت‌های مینی گلف متعلق به فدراسیون  یا انجمن مینی گلف یا مکان‌های عمومی کاملا رایگان است. در سایت‌های خصوصی مینی گلف نیز علاقه‌مندان می‌توانند با پرداخت مبالغی از ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان برای هر جلسه مینی گلف را تمرین کنند.

 

- آیا مینی گلف در تهران مسابقات خاصی دارد؟

انجمن مینی گلف ایران، دارای ۳۱ کمیته استانی است که هر یک لیگ جداگانه‌ای برگزار می‌کنند. همچنین ضمن برگزاری رویدادهای متنوع مینی گلف در مناسبت‌های مختلف، سالانه مسابقات قهرمانی کشور نیز برگزار می‌شود که با توجه به نتایج حاصل از آنها، بازیکنان حرفه‌ای و گلفرهای مینی گلف، رنکینگ خود را ثبت می‌کنند. شاید جالب باشد که بدانید، در یک سال گذشته حضور مینی گلف‌بازهای استان‌های کشور که دارای مدارک تخصصی مربیگری و داوری مینی گلف هستند در ساختار انجمن مینی گلف کشور افزایش چشمگیری داشته است. به طوری که بیش از ۷۵ درصد جایگاه های انجمن مینی گلف ایران در اختیار مینی گلفرهای استانی و بیش از ۶۰ درصد جایگاه‌های ساختاری انجمن مینی گلف در اختیار بانوان قرار گرفته است. در عرصه بین‌المللی نیز، فدراسیون جهانی مینی گلف و کنفدراسیون‌های قاره‌ای آن بطور میانگین در حدود ۱۸ تا ۲۰ مسابقه بین المللی برگزار می‌کنند.

 

- انجمن مینی گلف ایران برای معرفی و ترویج این رشته ورزشی چه اقداماتی انجام داده است؟

توسعه زیر ساخت‌های مینی گلف در سراسر کشور و بویژه شهرستان‌های کم تر برخوردار از اهداف اصلی فدراسیون گلف و انجمن مینی گلف ایران است. با پیگیری انجمن مینی گلف و برای نخستین بار در بین همه فدراسیون‌های ورزشی در تیرماه ۱۴۰۱ تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و فدراسیون گلف با هدف توسعه و ترویج ورزش مینی گلف در فضاهای عمومی شهرها و محله‌ها به امضای مسئولان مربوطه رسید. در حال حاضر، دارای بیش از هزار و ۳۰۰ میدان مینی گلف در استان‌های مختلف کشور هستیم که در تلاشیم این عدد تا پایان سال، از مرز هزار و ۵۰۰ میدان ورزشی مینی گلف عبور کند. در تهران نیز فعلا دارای ۲ سایت مینی گلف (باشگاه مینی گلف مینیاتور پارک ملت و باشگاه مینی گلف یوجیم مجموعه ورزشی انقلاب) هستیم که بخش خصوصی در آنها فعال است. برنامه ویژه توسعه و گسترش زیر ساخت‌های مینی گلف در محله‌های تهران نیز در دستور کار قرار دارد تا با توجه به محدودیت‌های محیطی تهران، این ورزش کم‌هزینه و کم فضا، رونق گیرد. چرا طرفداران این ورزش، در پایتخت در حال افزایش هستند و به عبارتی تب آن بالا رفته است!

 

آیا انجمن مینی گلف ایران، تاکنون برای گروه‌های خاص (معلولان، افراد دارای بیماری‌های خاص، کودکان‌کار و هنرمندان) جامعه و پایتخت، برنامه‌های ورزشی اجرا کرده است؟

طی ماه‌های گذشته برنامه‌هایی ویژه کودکان سندروم داون (جام مینی گلف فرشتگان)، هنرمندان محلی و کودکان کار مناطق داشته‌ایم که البته با جدیت ادامه خواهند یافت. ناگفته نماند که انجمن مینی گلف ایران آماده همکاری با نهادها و سازمان‌های مرتبط است.

از گلف تا مینی گلف

گلف یا گوی‌چال، ورزشی در فضای آزاد است که در آن بازیکنان به‌طور فردی یا تیمی به‌ کمک چوب‌های گوناگون، توپ گلف را درون سوراخ یا چاله‌های کوچک در زمین می‌اندازند. البته در آیین‌نامه بازی گلف، اینگونه نوشته شده است که گلف پرتاب یک توپ از نقطه نخست بازی به درون یک سوراخ است که به‌وسیله یک یا چند ضربه پیاپی و بر طبق قانون‌های ویژه‌ای صورت گرفته باشد. در تاریخچه این ورزش، خاستگاه آن، (به روایتی) به طور غیرمستقیم، ایران، ذکر شده است. درست زمانی که انگلیسی‌ها به واسطه معاشرت و تبادلات سیاسی با پادشاهان صفوی از تماشای بازی چوگان به وجد آمدند. این شد که چوگان به اروپا راه یافت و در اسکاتلند دچار تغییراتی شد که در نهایت ورزش گلف از میان آن تغییرات، پدید آمد. مینی گلف یا گلف مینیاتوری نیز از حدود سال ۱۹۱۶ در آمریکا رونق گرفت. ورزشی که با استقبال طبقه کارگر جوامع مواجه شد و حدود اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ خورشیدی نیز در ایران طرفداران خاص خود را یافت.

مطالب پیشنهادی