7:48 1400/12/18

 

به گزارش مفتاح/ مهران زینلیان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه اگر بخواهیم درباره زاینده رود، محیط زیست وفرونشست صحبت کنیم همگی به حوزه آب برمی گردد و  حوزه آب را مسئله اساسی در استان اصفهان عنوان کرد  و از ایجاد قرارگاه آب خبر داد و افزود: این قرارگاه با حضور نخبگان و افراد متخصص مسائل آب استان را رصد می‌کند. ادعا نداریم که کار جدیدی انجام می‌دهیم اما کارهای خوبی که در گذشته شده بود نتیجه خوبی نداده ولی ما تلاش کردیم تا تلاش ها هدفمند انجام شود و به سمت مدیریت یکپارچه برای احیای زاینده رود برویم.

او با اشاره به اینکه ممکن است  در بین دستگاه‌ها ناهماهنگی وجود داشته باشد، اما تلاش می کنیم این ناهماهنگی ها از بین برود و جلسات متعددی برای این موضوع گرفته شده است، گفت: شفافیت وتکمیل اطلاعات یکی از موضوعات محوری است. حذف مصارف غیرمجاز، کاهش مصارف مجاز، تامین منابع پایدار وجدید برای استان، معیشت واقتصاد  و کیفیت اب در دسترس، از موضوعات مهم قارگاه است که  ۲۵ موضوع ذیل این محور هم عنوان شده است. موضوعات در کارگروها بررسی شده است و یکی از این کارگروها  ساماندهی بستر رودخانه است. که با توجه به عزم جدی در کشور مورد بررسی قرار گرفته است.

مشکل استان فقدان مدیریت یکپارچه بود

او فقدان مدیریت یکپارچه را یکی از موضوعات اصلی می داند و معتقد است، مدیران گذشته در تهران و وزارت خانه  باید به مردم پاسخ بدهند،

چرا مصوبه ۲۳ سال پیش وزارت نیرو که می گوید باید آب پایدار برای اصفهان بیاید، عملی نشده است ولی آب از استان بیرون می رود. اما بنا به گفته زینلیان هیچ کس پاسخگو نیست. بعضی از بارگزاری اضافه که مردود است و حکم ممنوع بودن آن صادر شده، همچنان ادامه پیدا می کند و سازمان برنامه و بودجه برایش بودجه سنگین در نظر می گیرد و برای بوجه‌های مصوب چیزی در نظر نگرفته اند.

او تاکید کرد: مدیریت جدید تلاشش این بوده بر مبنای شفافیت وعدالت مساله حل شود. ما بارها گفته ایم هیچ تفاوتی بین مردم زیار وبن بروجن نیست، اما برای این بارگزاری جوابی منطقی نمی شنویم . ما معتقدیم باید به آنها هم آب برسد اما از مسیر خودش نه زاینده رود.

انتقال آب از حوزه کارون علمی است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری با اشاره به اینکه ۲ میلیارد متر مکعب آب از استان اصفهان خارج می‌شود، گفت: هزینه انتقال آب از خلیج فارس  هزینه بسیار سنگینی است، اما در مورد خروج آب از استان سکوت است حرف های منطقی ودلایل علمی گفته نمی شود و اگر همینطور جلو برویم، آیندگان ما را نمی بخشند.

او در ادامه اظهار کرد:  سعی کردیم  برخورد عالمانه و صادقانه در مورد مسائل استان داشته باشیم. هدف ما احیای حوضه زاینده‌رود است. هرچند که مشکل سی ساله زاینده‌رود را نمی‌توان سه ماهه حل کرد.

او مسیر انتقال آب به یزد کار اشتباهی می داند ومعتقد است، وقتی منبع پایداری که باید 23 پیش ایجاد می شد نشد، انتقال آب کار اشتباهی بود. باید از مسیر دیگری آب به یزد می رسید.   انتقال آب از حوزه زاینده رود  را پیش فرض غلط می‌دانیم اما حوزه کارون را نه چون به خلیج فارس می‌ریزد. میلیاردها مترمکعب آب از اصفهان، چهارمحال وخوزستان به خلیج فارس می ریزد در حالی که حجم سد زاینده رود تنها 1میلیارد و 400 میلیون متر مکعب است وتنها یک درصد آب حوزه کارون است.

معاون استاندار با تاکید بر اینکه تصمیمیات غلط مدیریتی مردم را به هم بدبین می کند گفت:  باید مشکل چهارمحال خوزستان یزد و کرمان و اصفهان با همدیگر حل بشود وما می توانیم خودمان مشکل را حل کنیم.  اما متاسفانه صحبت های پوپولیستی برخی از نمایندگان که برای جذب رای زده می شود و پایه علمی درستی ندار،د باعث دشمنی بین مردم می شود.  در حالیکه با صحبت‌های این کشاورزان و مردم بسیاری از مشکلات قابل حل است.

سازمان برنامه و بودجه به پروژه ای خلاف بودجه داده است

زینلیان با تاکید بر اینکه سازمان مدیریت و برنامه ریزی به پروژه ای خلاف بودجه داده است گفت:  ترک فعال های زیادی در حوزه زاینده رود اتفاق افتاده است که لازم است دستگاه قضا ورود کند. ما با تشکیل قرارگاه آب و پیگیری 5 محور اصلی مطرح شده در این قرارگاه برای احیای زاینده رود وجاری شدن آب در رودخانه تلاش می کنیم.

او در خصوص حجم سد زاینده رود گفت: ورودی سد زاینده رود  ۶۳ متر مکعب بر ثانیه و خروج آن ۱۲ متر مکعب آب است  و در حال حاضر حجم سد به  176 میلیون مترمکعب رسیده است، اما همچنان با استانداردهای فاصله بسیار زیادی داریم.

افتتاح فاز اضطراری سامانه دوم تا پایان سال

معاون عمرانی استاندار در پاسخ به سوال خبرنگار مفتاح در خصوص برخورد با برداشت های غیر مجاز از ولزوم برخورد با این مساله برای احیا زاینده رود  گفت: تلاش کردیم برداشت های غیر مجاز را کنترل کنیم و چاه های غیرمجاز را بستیم البته چاه های غیرمجاز هم افزایش هم داشته است. البته با ساماندهی کارگروه بستر زاینده رود در استانداری و با توجه به عزمی که در کشور وجود دارد، تلاش می کنیم این اتفاق بیفتد و تا کنون 560 هکتار آزادسازی شده است.

او در خصوص افتتاح سامانه دوم آبرسانی استان اصفهان گفت:  بر اساس قولی که رئیس آب منطقه ای استان داده است تا پایان سال این سامانه به بهره‌برداری می‌رسد،  به نظر من طرح کامل شده است .

سامانه دوم آبرسانی ۱۰ متر مکعب ظرفیت دارد ولی فازی که اخر سال افتتاح می شود 2وششم دهم متر مکعب است که فاز اضطرار نامیده میشود.

  آخرین مشعل مازوت سوزی تا پایان سال خاموش می شود

او در خصوص آلودگی هوا و مازوت سوزی در اصفهان گفت: ما مخالف این موضوع بودیم اما متاسفانه یک تصمیم کشوری بوده است. البته  بر اساس مشکلات سایر استان‌ها و کمبود برق و قطع گاز وضعیت اضطرار به وجود آمد.

او با اشاره به اینکه باید فیلتر گذاری بر مشعل های نیروگاه اتفاق می افتاد و ترک فعل توسط مسئولان انجام شده است گفت: گفته می شود هزینه های نصب زیاد است اما این صحبت قابل قبول نیست وهیچ مساله‌ای در مورد سلامت مردم قابل قیاس نیست.

زینلیان به نرسیدن کیفیت هوای اصفهان به شرایط اظرار اشاره وادامه داد: ما هر روز کیفیت هوا را چک می کنیم . البته دو مشعل نیروگاه منتظری خاموش شده است و یک مشعل باقی مانده تا پایان سال خاموش می شود. به فضل خدا کیفیت هوای اصفهان به شرایط اضطرار نرسید.  البته نیروگاه اصفهان باید سیستم هایش را به روز کند به لحاظ آب بری و آلودگی هوا و فیلتر مناسب استفاده کند.

رفع کارشکنی در خصوص پروژه قطار سریع السیر اصفهان

زیلنیان در خصوص مشکلات عبور آزادراه شدن از کنار منطقه حفاظت شده کلاه قاضی و اختلاف مطرح شده گفت: اجرای پروژه در کاهش آلودگی هوای اصفهان و کم شدن عبور کامیون ها و افزایش دسترسی موثر است اما باید ملاحظات زیست محیطی در نظر گرفته شود و منطقه برای عبور حیوانات ایمن شود. قرارداد این پروژه 600 میلیارد تومان بوده که امروز متاسفانه به دو هزار میلیارد تومان رسیده و این بیت المال است. اما ما معتقد هستیم  باید این پروژه که راهگشای بسیاری برای استان است اتفاق بیافتد اما باید ملاحظات زیست محیطی منطقه دیده شود چون مسائل زیست محیطی و حفظ جان جانوران منطقه بسیار مهم است.

او در ادامه با اشاره به کارشکنی در خصوص پروژه قطار شهری و احتمال توقف آن گفت: خوشبختانه در دیدار با وزیر راه وشهرسازی این مساله برطرف شد و پروژه از سر گرفته شده است و 30 درصد پیشرفت داشته است که امید است با تکمیل خط اصفهان قم تهران تحولی بزرگ در حمل و نقل ریلی استان اتفاق بیفتد.

مطالب پیشنهادی