8:24 1401/04/05

 به گزارش مفتاح، معاون پیشگیری اداره کل  بهزیستی استان اصفهان به مناسبت هفته مبارزه با دخانیات در نشست خبری اعتیاد را یک اختلال مزمن مغزی عود کننده تعریف می کند. او معتقد است افراد به دلیل این اختلال مغزشان درگیر مواد است و هر ه را از دست می دهند تا مواد به دست بیاورند.

علی اکبر ابراهیمی  در ابتدای نشست به سراغ آمار جهانی می رود و می گوید: طبق آمار جهانی 275 میلیون نفر مصرف کننده در جهان هستند که تا سال 2022 22 درصد به این آمار اضافه می شود. شاخص دالی که سالهای از دست رفته را محاسبه می کند می گوید سالی 500 هزار نفر 18 میلیون سال مفید را به دلیل سو مصرف مواد مخدر از دست می دهند.

10 درصد معتادان بانوان هستند

بنا به گفته ابراهیمی 200 میلیون نفر مصرف کننده حشیش، گل ماریجوانا، هستند 20 میلیون نفر کوکائین، 62 میلیون نفر مواد مخدر و 27 میلیون نفر امفتامین مصرف می کنند. امریکای شمالی 66 میلیون، امریکای لاتین 17 میلیون، اروپا 42 میلیون ، افریقا 60 میلیون و آسیا 80 میلیون معتاد دارد.

11 میلیون نفراز معتادان  تزریق می کنند، 5میلیون و 600 هزار نفر مبتلا به هپاتیت c  هستند، یک میلیون و 200 هزار نفر ایدز دارند و 4 میلیون نفر مبتلا به هر دو بیماری هستند.

ابراهیمی آمار مصرف کننده مواد مخدر را در ایران 2 میلیون و 808 هزار نفر اعلام کرد و گفت: یک میلیون و 300 هزار نفر نیز تفننی مصرف می کنند.  8 درصد از این افراد شیشه، 7 درصد هروئین، 53 درصد تریاک، 12 درصد حشیش وگل و 20 درصد هم سایر مواد مخدر و روان گردان ها را مصرف می کنند. سن مصرف بین 15 تا 64 سال است که 2.4 درصد از جمعیت است. در استان اصفهان 120 هزار نفر هستند که 7 درصد آنها خانم هستند.

تنها 20 درصد معتادان برای ترک مراجعه می کنند

او با اشاره به اینکه تنها 20 درصد معتادان برای ترک مراجعه می کنند گفت: طبق مطالعات کمپ ها تنها 2 درصد پاکی میدهد اما مراکز TC تا 40 درصد پاکی را نشان می دهد .

با توجه به اینکه گلایه سردار فرماندهی انتظامی استان از نبود مرکز ماده 16 برای نگهداری معتدان متجاهر هست. ابراهیمی در این خصوص گفت:33 مرکز ماده 16 درکشور است که  دو مرکز در اصفهان داریم . قلعه شور و فلاورجان. البته یک مرکز دیگر هم در دست اماده سازی است. مراکز 15 هم طبق تبصره 2 به کمک ماده 16 می آیند. اما ما معتقدیم افراد باید خودشان برای ترک مراجعه کنند و مراکز اجباری جاوبگو نیست. 87 مرکز اقامتی برای معتادان وجود دارد که 3 مرکز برای بانوان است.

 

او مهمترین تروما در ایران را تا سال 2030 بیماری قلبی، افسردگی، اعتیاد و بیماری عروق  مغز عنوان کرد وگفت: خط مقدم مبارزه با مواد مخدر ناجا ودادگستری وخط مقدم پیشگیری بهزیستی است. اما متاسفانه در کشور برای پیشگیری هزینه نمی شود و هم صدایی بین دستگاه ها وجود ندارد. عمر مدیریت در ایران دو سال است اما زمان جواب دهی پیشگیری ده سال است. ده سال باید صبر کرد تا هزینه ها در حوزه پیشگیری جواب بدهد اما کسی به این مساله توجه نمی کند. اگر یک دلار برای پیشگیری هزینه شود از خرج صدها دلار برای ترک و نگهداری معتادان جلوگیری می شود.

او با تاکید بر اینکه مسئولان باورشان به پیشگیری کم است می گوید: مطالعات نشان می دهد اگر روزی دو ساعت در مهد ها درباره برنامه اعتیاد به کودکان اموزش دهیم تا ده سال اینده امار معتادان نصف می شود. باید دانش جامعه را بالا برد. ما بودجه اندکی که در حوزه پیشگیری داریم تلاش کردیم کلیپ های اموزشی وبرنامه سازی کنیم. 42 کلیپ آموزشی در حوزه پیشگیری تولید و منتشر کردیم.

او معتقد است باید در حوزه کوکان تک والد، برسرپرست وبی سرپرست، کودکان کار و کودکان داری اختلال و افسردگی کار کرد تا در آینده جمعیت معتادان جامعه افزایش پیدا نکند. همچنین به گفته او 15 درصد دانش آموزان بیش فعالی دارند که اکثر آنها معتاد مجرم و یا بد رفتار می شوند که تقریبا آموزش وپرورش وجامعه فکری برای آنها نمی کند.

 

مطالب پیشنهادی