10:14 1400/06/01

کارشناس با اشاره به خروج بدون برنامه آمریکا از افغانستان؛ مردم افغانستان احساس می کنند به آنها خیانت شده است

 
به گزارش مفتاح نیوز وبه نقل از سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما ، دیوید سدنی کارشناس مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی در واشنگتن در گفتگو با شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی گفت آمریکا برای خارج شدن از افغانستان هیچ برنامه‌ای نداشت و درد و آلام مردم این کشور را نادیده گرفت.

وی گفت نظرسنجی‌های انجام شده نشان می‌دهد مردم آمریکا از رئیس جمهور بایدن ناامید شده اند. این اتفاق در زمانی بد برای او روی می‌دهد، زیرا او در تلاش برای تصویب ابتکار عمل هزینه‌های هنگفت داخلی است. او همچنین خودش را برای برگزاری انتخابات میان دوره‌ای در سال آینده آماده می‌کند. رئیس جمهور بایدن خواهان این فاجعه (فاجعه افغانستان ) نبود، اما امیدوار است همگان این موضوع را نادیده بگیرند. زمانی که آن‌ها چنین کاری انجام ندهند او مجبور است سریعا و با انعطاف پذیری واکنش نشان دهد و سبب بهبود شرایط شود. البته باید منتظر ماند و دید آیا این اقدامات موثر واقع می‌شود.

آمریکا به مردم خیانت کرد

این کارشناس گفت شیوه خارج شدن (از افغانستان) فاقد برنامه ریزی بوده است و در بسیاری موارد می‌توان گفت فاقد حس همدری (با مردم افغانستان) و همچنین فاقد درک در ارتباط با درد و آلام صد‌ها هزار تن از مردم این کشور است که در مقابل پیشنهاد آمریکا تسلیم شده و آن را پذیرفته بودند.

آن‌ها به سربازان آمریکایی کمک کردند. آن‌ها پول‌های آمریکایی گرفتند و با آن برای زنان مدرسه احداث کردند. آن‌ها با این پول موسسات دموکراتیک ایجاد کرده بودند. همه این افراد احساس می‌کنند به آن‌ها خیانت شده است؛ و آن‌ها احساس می‌کنند در زمانی که طالبان بر سر کار آمده است جانشان در معرض خطر قرار دارد. علاوه بر این، آمریکا برای کمک به آن‌ها آماده نبود. اکنون می‌بینید که آمریکا برای کمک به آن‌ها وارد عمل شده است. اما اکنون بهترین افراد در حال فرار از افغانستان هستند. آن‌ها کشوری را ترک می‌کنند که برایش زحمت زیادی کشیده بودند.

باید منتظر آشوب های زیادی در افغانستان بود

دیوید سدنی درباره نحوه خروج آمریکا از افغانستان گفت آمریکا با اتکا به شیوه‌های زیادی می‌توانست این کار را انجام دهد، اما آن‌ها تصمیم گرفتند یکی از بدترین شیوه‌ها را انتخاب کنند. بیش از یک ماه پیش همه سربازان آمریکایی از این کشور خارج شدند و اکنون دو برابر آن تعداد مجبور شده اند بار دیگر به این کشور باز گردند و رئیس جمهور بایدن اعلام کرد آن‌ها تا ما اوت این کشور را ترک خواهند کرد. اما اکنون می‌بینیم که این اتفاق نیز روی نخواهد داد. طالبان اعلام کرده است با خارج شدن سربازان آمریکایی دولت تشکیل خواهد داد. پیچیدگی‌های زیادی در این باره وجود دارد، اما فکر می‌کنم تمرکز‌ها همچنان باید بر روی کاهش درد و مشکلات مردم باشد و باید نیاز‌های مردم را بر طرف کرد. مردم در سراسر جهان در تلاش برای کمک به آن‌ها هستند. شماری از کشور‌ها اقدامات بسیار خوبی انجام داده اند و در تلاش برای کمک به این پناه جویان هستند. اما کشور‌های بیشتری باید دست کار شوند و به ویژه آمریکا باید وارد عمل شود و به آن‌ها کمک کند.
وی افزود طالبان اکنون به شیوه‌ای متفاوت در این کشور در مقایسه با ۲۰ سال پیش بر سر کار آمده است. در حال حاضر به نظر می‌رسد طالبان در کابل رویکردی میانه رو را در پیش گرفته است. این در حالی است که گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد در خارج از کابل، نیرو‌های طالبان با اختیار خود دست به اقدام می‌زنند و آن‌ها در این مناطق در معرض دید رسانه‌های خارجی قرار ندارند؛ بنابراین شاهد تصویری متفاوت هستیم. همان گونه که اشاره کردید مقاومت‌هایی در پنجشیر آغاز شده است. این منطقه‌ای است که طالبان در گذشته هرگز در آن به پیروزی نرسیده است. مسائل ناشناخته زیادی وجود دارد و من طی روز‌های آینده انتظار آشوب‌های زیادی را دارم.

مطالب پیشنهادی