12:14 1401/09/12

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان مطرح کرد: مدیریت شهری اصفهان در صدد کاهش آلودگی هوا

 

به گزارش مفتاح و به نقل از  اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، حسین حق‌شناس با اشاره به اقدامات انجام شده برای کاهش آلودگی هوای اصفهان اظهار کرد: بر اساس مطالعات منشأیابی و سهم بندی ذرات معلق هوا توسط محققان دانشگاه اصفهان و دانشگاه صنعتی، سهم منابع آلاینده مانند منابع متحرک، صنایع، نیروگاه‌ها و منازل مسکونی در انتشار انواع آلاینده‌های گازی و ذرات معلق مشخص شده است.

او تصریح کرد: بر اساس این مطالعات، سهم منابع متحرک (خودروهای سبک و سنگین) در آلودگی ذرات معلق در هوای شهر که همان آلودگی قابل رؤیت سیاه رنگ اصفهان است در فصل زمستان ۳۷درصد است.

حق‌شناس با بیان اینکه در اثر سرد شدن هوا و پدیده وارونگی دما، میزان آلودگی هوا نیز تشدید می‌شود، افزود: اقداماتی از سوی مدیریت شهری اصفهان جهت تشویق شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی و کاهش استفاده از خودروی شخصی در دستور کار قرار گرفته است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس کوچک و توزیع 53 دستگاه از آنها در ناوگان اتوبوسرانی همزمان با آغاز سال تحصیلی را از جمله اقدامات در این زمینه دانست و خاطرنشان کرد: همچنین ۱۷۳ دستگاه اتوبوس جدید شهری خریداری و به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شد.

به گفته او، راه اندازی مراکز جدید معاینه فنی موتورسیکلت و خودرو، تشدید نظارت بر صدور معاینه فنی، کنترل هوشمند معاینه فنی خودروها در سطح شهر با دوربین‌های ثبت تخلف (طرح لِز) و اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل از دیگر اقدامات مؤثر در کاهش آلودگی هوا است که در شهر اصفهان اجرایی شده است.

حق شناس با بیان اینکه برنامه‌ریزی در زمینه استفاده از شیوه‌های حمل‌ونقل پایدار در شهر اصفهان از سوی معاونت حمل و نقل انجام شده است، اظهار کرد: از جمله این برنامه‌ها گسترش تسهیلات دوچرخه‌سواری است که پیش‌بینی شده با اولویت مرکز شهر، مسیرهای دوچرخه اصلاح و ایستگاه‌های کرایه دوچرخه به طور مجدد راه‌اندازی شود.

او درخصوص طرح‌های جدید برای بهبود حمل‌ونقل و مدیریت ترافیک شهر اصفهان در حوزه نرم‌افزاری و هوشمندسازی هم گفت: در این راستا می‌توان به سامانه «به‌همراه» اشاره کرد که نقش مهمی در کاهش ترافیک و به دنبال آن آلودگی هوا خواهد داشت.

حق‌شناس با اشاره به تولید فیلترهای کاهش آلودگی هوا برای خودروها و وسایل نقلیه سنگین و سایر روش‌های دانش بنیان تأکید کرد: این فعالیت‌ها نیازمند همکاری مراکز علمی و تحقیقاتی و شرکت‌های دانش بنیان است و به این منظور رویداد حمل و نقل دانش بنیان در اصفهان به عنوان شهر نمونه با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت کشور تعریف شده است.

او افزود: از نخبگان، اساتید دانشگاه، شرکت‌های دانش‌بنیان و اقشار مردم دعوت می‌شود توانمندی‌ها، ایده‌ها و طرح‌های خود را با ما در میان بگذارند تا زمینه اجرای آنها با مشارکت خود پیشنهاد دهنده فراهم شود.

مطالب پیشنهادی