17:40 1401/06/08

 

به گزارش خبرنگار مفتاح، منیره فهامی/   مدیرکل  صمت استان اصفهان در ابتدای نشست خبری که امروز به مناسبت هفته دولت در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد گفت: «مردمی‌سازی یارانه‌ها یک حرکت شجاعانه از طرف دولت و رئیس‌جمهور بود. این پروژه عظیم با همت دست‌اندرکاران و همکاری خوبی که مردم داشتند به اجرا درآمد؛ البته در اجرای همه برنامه‌ها، کمبودها وایرادهایی وجود دارد؛ اما اصل این طرح یکی از اقدامات خوبی بود که در دولت سیزدهم انجام شد. همراهی مردم در اجرای این طرح جای تقدیر و تشکر دارد.»

امیر حسین کمیلی افزود: «یکی دیگر از اتفاقات خوبی که در این دوره رخ داد هماهنگی سازمان توسعه تجارت و وزارت امور‌خارجه است که باعث تسهیل بحث‌های صادراتی است. این اتفاقی است که در دوره‌های قبل کمتر شاهد آن بوده‌ایم.

ان شاءالله چشم‌انداز و دورنمای خوبی را متصور هستیم. هنوز شکوفایی کامل انجام نشده‌است ولی امیدواریم در ادامه این حرکت و اتفاقاتی که در عرصه بین‌الملل می‌افتد شامل جهش بهتری باشیم و بتوانیم بازتابش را در وضعیت اقتصادی کلان کشور و معیشت مردم در پایان سال شاهد باشیم.»

وی اضافه کرد:«اقداماتی در راستای مبارزه با قاچاق کالا انجام شده‌است. طرحی در حوزه لوازم‌یدکی و لوازم‌خانگی به صورت آزمایشی اجرا شده که امیدواریم به زودی برای سایر کالاها نیز اجرا شود. در این اتفاق با روش‌مندی و زیر‌ساختی که ایجاد شده کالاها دارای شناسه‌کالا می‌شوند. با این اقدام کالای قاچاق و تقلبی در بازار به راحتی برای مصرف‌کننده و توزیع‌کننده قابل شناسایی است.»

کمیلی اشاره کرد:«هر کالایی که بدون شناسه کالا باشد در حکم کالای قاچاق است و از بازار جمع‌آوری می‌شود. کالاهایی که از مبادی رسمی هم وارد می‌شوند باید دارای شناسه‌کالا باشند. این کار یکی از ابزارهایی است که صد در صد به نفع تولید داخل است؛ هرچند زیر ساخت‌های اقتصاد، صنعت و تولید را نمی‌توان یک شب متحول‌کرد و نیازمند زمان است.»

مدیر کل صمت استان اصفهان در ادامه صحبتهای خود به سامانه جامع تجارت اشاره کرد. همه اصناف ملزم به ثبت اطلاعات خود در این سامانه هستند. در صورت عدم ثبت اطلاعات ممکن است کالا،کالای قاچاق به حساب بیاید و فعالیت آنها با مشکل روبرو شود.

*دولت مخالف قیمت گذاری دستوری

در ادامه این نشست قائم مقام وزیر صنعت،معدن و تجارت گفت:« یکی از رویکردهای دولت سیزدهم قیمت‌گذاری درست کالاها و محصولات است. نباید قیمت کالاهای داخلی تحت تأثیر قیمت جهانی باشد و با با بالا رفتن قیمت جهانی یک کالا قیمت کالای مشابه داخلی نیز افزایش یابد. در دولت سیزدهم از واژه مدیریت بازار به جای تنظیم بازار استفاده کردیم و برای اجرای آن بستر بورس را به عنوان شفاف‌ترین ابزار انتخاب کردیم. در بورس چهار مؤلفه تولید، مصرف، واردات و صادرات تلاقی پیدا می‌کنند و قیمت محصول آن‌جا کشف می‌شود. این قیمت ،قیمت‌واقعی کالا است؛ چون ما مخالف قیمت‌گذاری دستوری توسط دولت هستیم.قیمت کالا باید کشف شود و نباید اجازه بدهیم قیمت معماری و توسط عده‌ای دست‌کاری شود. ما از محصولات پایه شروع کردیم و در بازار سیمان، فولاد و شیشه توانستیم با فروش محصولات در بورس‌کالا به مدیریت بازار کمک کنیم.»

محمدصادق مفتح افزود:« با وجود قطعی برق ،کاهش تولید به خاطر این قطعی و افزایش نرخ برابری ریال و دلار بازار آرامی را از لحاظ نوسان قیمت برای محصولات فولادی و سیمانی داشتیم.»

مفتح تصریح کرد:« ما باید بتوانیم صادرات کالا را افزایش دهیم. در تولید بعضی از کالاها ظرفیت‌ها زیر ظرفیت اقتصادی است.مثلا در بحث مرغ ، تخم مرغ و لبنیات ،ما ظرفیت بسیار بالایی نسبت به ظرفیت داخلی داریم. قطعا اگر ظرفیت تولید را بالا ببریم بازار صادراتی خوبی خواهیم داشت. البته صادرات نباید مبتنی برمازاد تولید باشد.یعنی نبایدکالایی که در داخل مصرف نمی‌شود را صادر‌‌‌‌‌‌‌‌‌کرد؛ بلکه باید کالاهایی صرفا برای صادرات تولید شود؛ که این از جمله تغییر، رویکردهایی است که در صدد اجرایی شدن آن هستیم.»

 

مطالب پیشنهادی