11:12 1395/10/12

به گزارش مفتاح، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با بیان اینکه شهرک‌‌سازی در سرزمین‌های فلسطین محکوم به شکست است، گفت: امید زیادی به کنفرانس بین‌المللی صلح در پاریس داریم.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اظهار داشت که شهرک‌سازی در اراضی اشغالی کشور فلسطین محکوم به شکست است.

وی طی گفتگویی تلویزیونی به مناسبت پنجاه و دومین سالروز تاسیس جنبش فتح که از طریق تلویزیون فلسطین پخش شد، تاکید کرد که قطعنامه 2334 شورای امنیت سازمان ملل مهر تاییدی بر روی مرجعیت‌های بین المللی بود و در این قطعنامه از اسرائیل خواسته شده است که تمامی فعالیت‌های شهرک‌سازی خود را متوقف کند.

عباس افزود: این قطعنامه همچنین ایجاد هر گونه تغییرات در بافت جمعیتی و ماهیت و وضعیت اراضی اشغالی کشور فلسطین از سال 1967 تاکنون را که قدس بخشی از آنهاست، غیرمجاز دانسته است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در عین حال از کشورهایی که از پیش‌نویس قطعنامه مذکور حمایت کرده و به آن رای مثبت داده بودند و همچنین دولت آمریکا و تمامی طرف‌های دوست و برادر تشکر و قدردانی کرد و خواستار این شد که سال 2017 سال به رسمیت شناختن کشور فلسطین باشد؛ چرا که به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین از سوی شمار بیشتری از کشورها باعث تقویت فرصت‌های دستیابی به راه حل تشکیل دو کشور خواهد شد.

عباس در عین حال تصریح کرد که «ما همچنان دستمان را برای صلح دراز کرده‌ایم و راه حل‌های انتقالی و کشور دارای مرزهای موقتی را قبول نداریم. ما با تلاش‌های اسرائیل برای تحریف واقعیت‌ها و فریب جامعه بین‌المللی مخالفیم و معتقدیم که شهرک سازی این رژیم، تلاشی برای تشکیل تنها یک کشور (در اراضی فلسطینی) و تداوم تبعیض نژادی از طریق تداوم شهرک سازی و اشغالگری است.»

وی افزود: ما امید زیادی به کنفرانس بین‌المللی صلح در پاریس که قرار است اواسط ژانویه آینده برگزار شود، داریم و این مساله حائز اهمیت است که این کنفرانس منجر به اتخاذ ساز و کار بین‌المللی برای پیگیری این فعالیت‌ها و تعیین برنامه زمانی برای اجرای آن شود. عباس در همین راستا از طرح ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای برگزاری نشست سه‌جانبه در مسکو قدردانی کرد و آمادگی همیشگی خود برای موافقت با این دعوت را اعلام کرد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین آمادگی مقامات این نهاد برای تعامل با دولت جدید آمریکا و در راس آن "دونالد ترامپ" رئیس جمهور جمهور منتخب این کشور در راستای تحقق صلح در منطقه بر اساس راهکار تشکیل دو دولت، مرجعیت ها و قطعنامه‌های بین‌المللی و طرح صلح عربی را اعلام کرد.

وی درباره اوضاع داخلی هم تاکید کرد که به دفاع از دستاوردهای ملت فلسطین طی چندین دهه گذشته که از جمله آنها می‌توان به حفظ تصمیم ملی مستقل اشاره کرد، پایبند است.

عباس تصریح کرد که کنگره هفتم جنبش فتح با موفقیت بزرگی در سطح ملی و بین المللی همراه شد و سال 2017 شاهد اعتلای جنبش بزرگ فتح و جنبش ملی فلسطین خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از آغاز رایزنی‌ها با تمامی احزاب و گروه‌‌های فلسطینی برای برگزاری نشست شورای ملی در فلسطین طی ماه‌های آینده خبر داد و هدف از آن‌را انتخاب رهبران جدید سازمان آزادی‌بخش فلسطین و به ویژه کمیته اجرایی بر اساس قوانین و مقررات جاری اعلام نمود.

محمود عباس بر عزم خود برای یکپارچگی سرزمین و ملت فلسطین، تحقق آشتی ملی و از سرگیری گفتگوهای ملی و در نهایت برگزاری انتخابات ریاست تشکیلات و پارلمان فلسطین تاکید کرد و گفت تلاش‌ها برای ساختن موسسات کشورمان، ارتقای وضعیت اقتصاد ملی، حفظ اصول حاکمیتی درست و قانون‌مداری باید ادامه پیدا کند.

وی با تاکید بر اهمیت حمایت از تلاش‌های ملت فلسطین و مؤسسات ملی آن در قدس و نیز تداوم روند بازسازی خرابی های جنگ در غزه، از دولت و بخش خصوصی خواست که برای بهبود وضعیت اقتصاد فلسطین، توسعه جامعه و اختصاص نقش ویژه برای زنان و جوانان، تقویت وضعیت آموزش و بهداشت، مشارکت دادن تمامی اقشار در جامعه، تشویق مبتکران در تمامی زمینه‌ها، تداوم احداث مناطق صنعتی و تقویت بخش های کشاورزی و گردشگری و غیره تشریک مساعی کنند.

عباس در پایان با ملت فلسطین عهد بست که به تلاش‌ها برای دفاع از هویت ملی فلسطینیان، حقوق مشروع و بحق فلسطینیان و اصول ملی ادامه دهد.

وی افزود:«شاید آنها بتوانند سرزمین ما را اشغال و ما را محاصره کنند، اما هیچ کس نمی‌تواند رؤیاها و اراده ما برای آزادی‌خواهی و برخورداری از زندگی شرافتمندانه در وطنمان فلسطین را از بین ببرد.»

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی