18:38 1401/02/24

 

 

به گزارش مفتاح، امیر زاغیان معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان بیان داشت: برای متعادل کردن عرضه و تقاضای مسکن هر ساله می‌بایست به میزان لازم تولید مسکن داشته باشیم امابنظر می‌رسد بهترین موضوع در این رابطه توسعه درون زاست که نوسازی یا بهسازی کالبد مسکونی بافت‌های ناکارآمد شهری محسوب می‌شود.  

شناسایی 14 هزار بافت ناکارآمد شهری

 وی با اشاره به اینکه در استان اصفهان حدود ۱۴ هزار هکتار بافت ناکارآمد مصوب شناسایی شده است اذعان داشت: در صورتی که سالانه سه واحد مسکونی در هر هکتار از این مناطق ساخته شود می‌توان در مجموع برای یکسال بالغ بر ۴۰ هزار واحد تولید مسکن داشته باشیم که این تعداد جدا از مبحث نهضت ملی مسکن است و حتی با تمهیداتی امکان اختصاص بسیاری از این واحدها به خانه اولی‌ها نیز وجود خواهد داشت.  

معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان اظهار کرد: در بافت‌های ناکارآمد شهری، مهمترین مشکلی که موجب کند شدن احیای آن می‌شود مبحث مالکیت است. بعضاً نیز تعدد مالکیت در یک پلاک موضوع را برای مرجع صدور پروانه ساختمانی، سرمایه گذار و دولت سخت می‌کند.  

 وی با بیان اینکه نوسازی در بافت‌های ناکارآمد به صورت تدریجی انجام می‌پذیرد اذعان داشت: علاوه بر تخفیف عوارض صدور پروانه ساختمانی برای این مناطق، در آیین نامه‌ها و قوانین مرتبط با بافت‌های ناکارآمد، این بافت‌ها معادل مناطق محروم در قانون دیده شده است لذا خدمات نظام مهندسی آن نیز می‌بایست معادل مناطق محروم باشد و بعضا تا ۵۰ درصد تخفیف دارد.  

زاغیان اضافه کرد: همچنین تسهیلاتی با نرخ سود کم برای این مناطق در نظر گرفته شده است تا به لطف خدا شاهد نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری باشیم چرا که با همت و تلاش می‌توان به ارزش آفرینی در این مناطق دست یابیم.  

 وی در خصوص پروژه همت آباد اذعان داشت: این پروژه که با مشارکت مردم به همت تسهیل گر و با کمک اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان، سرمایه گذار و شهرداری برای ساخت ۷۲ واحد در چهار بلوک آغاز شد بعنوان پروژه پایلوت کشوری نیز معرفی شد و با اقدامات بعمل آمده زمین‌هایی که قبلا به دلیل عدم وجود خدمات در کمترین بهره و ارزش بودند متحول شدند و با تجمیع و نوسازی منازل توانستیم خدماتی را برای مردم نیز ایجاد کنیم.  

معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص تفاوت میان احیای بافت فرسوده با ایجاد شهر جدید عنوان کرد: بدیهی است که بافت‌های ناکارآمد به دلیل وجود تاسیسات زیربنایی، شبکه معابر و از همه مهمتر حضور روح زندگی در این بافت‌ها فقط نیازمند تحرک و نوسازی هستند اما احداث محله جدید یا شهر جدید متحمل هزینه‌هایی است. 

مطالب پیشنهادی