12:16 1401/12/25

به گزارش خبرنگار مفتاح، محمد نوید متقی مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان در نشست خبری پایان سال خود با اشاره به اینکه باید به جمعیت هلال احمر به صورت جامع پرداخته بشود، گفت: هلال احمر در   پنج محور فعالیت دارد که در زمان حوادث یک رویکرد و غیر حوادث یک رویکرد دیگری داریم.

 دپوی اقلام امدادی، حوزه داوطلبان  وکمک به نیازمندان و رسیدگی به افراد  بی بضاعت، جذب و ساماندهی داوطلبان برای کمک به مردم و فعالیت در حوادث

حوزه جوانان که شامل جوانان زیر 35 سال است و بیشترین اعضا در این حوزه را دارد، حوزه بهداشت و درمان و توانبخشی، داروخانه و حوزه آموزش وپژوهش همگی جزء وظایف هلال احمر است.

او با اشاره  به اینکه سه محور عملیاتی در نوروز داریم گفت: امداد و نجات و هلال رحمت و خدمات بشر دوستانه که خدمات متفاوتی به مسافران نوروزی ارائه می دهند خواهیم داشت.

متقی در خصوص اقدامات پیشگیرانه هلال احمر افزود: در دستور العمل بحران سه مرحله داریم قبل، حین و بعد از حادثه، ما تلاش می کنیم در حوزه پیشگیری وارد شویم و آموزش پرسنل و امدادگران  و مردم را در رده های مختلف  را داریم و هر قشری را با  ادبیات خودشان آموزش میدهیم.

متقی در خصوص ظرفیت داروخانه هلال احمر اضافه کردن شعبه های آن گفت: روزانه 500 الی هزار نفر به داروخانه مراجعه می کنند. مراجعه کنندگان ما  کسانی هستند که بیماری صعب العلاج دارند ویا برای تامین دارو دچار چالش هستند. گاهی افراد از استان ها اطراف مراجعه می کنند و ممکن است داروی مورد نظر خودشان را به دست نیاورند.

او در ادامه تاکید کرد: ما آمادگی داریم در چهار نقطه از شهر داروخانه افتتاح کنیم. تامین نیرو و دارو را در صدوردادن مجوز تاسیس داروخانه، انجام می دهیم. اما متاسفانه بارها اقدام کردیم و از سمت دانشگاه علوم پزشکی و معاونت غذا ودارو تامین نشده است.

مدیرعامل هلال احمر با تاکید بر اینکه داروخانه با توجه به افزایش تقاضا و بیمار گسترش نداشته است، گفت: با وجود آنکه گسترش داروخانه هزینه سنگینی دارد اما ما در سال آینده این اقدام را انجام خواهیم داد. البته با استانداری هم رایزنی کردیم و امیدواریم اتفاقات خوبی بیفتد.

حضور هلال احمر در زمستان سال جاری در مناطق برفگیر غرب و جنوب که با بحران مواجه شده بودند بسیار پر رنگ بود. متقی با بازخوانی اقدامات نیورهای امدادو نجات در مناطق به حضور مستمر نیروها در این شرایط بحرانی اشاره کرد وگفت: امسال برف سنگینی در جنوب و غرب استان بارید و شهرستان های زیادی را درگیر برف کرد. شهرستان سمیرم، فریدن و خوانسار به شدت درگیر شدند.  80 خودرو متوقف در برف بودند و شرایط بسیار بدی بود. اما نیروها ساعت ها تلاش کردند و خوشبختانه توانستند همگی را سالم از برف نجات دهند.

او با تاکید بر اینکه باید تلاش و فعالیت گسترده هلال احمر به مردم نشان داده شود گفت: باید رسانه ایی ها در کنار ما باشند و باید خبر های خوب منتشرشود در زمان جنگ و در زمان کرونا داوطلبان در بیمارستان ها حضور داشتند و تبیین خدمات آنها باید به دست رسانه ها انجام شود.

او در خصوص وضعیت بودجه هلال احمر گفت: عمده تخصیص بودجه درهلال و احمر به معاونت  امداد و نجات وحقوق ومزایا و  قسمتی به مددکاری و حمایتی و تامین دارو و درمان اختصاص می یابد و مابقی هزینه ها را باید خودمان از راه های دیگر تامین کنیم وکسب درآمد کنیم.  

به گفته متقی استان اصفهان یکی از استان های برتراز لحاظ لجستیکی است اما با توجه به وسعت استان با کمبود مواجهی. او گفت: امکانات هلال احمر استان لازم است اما کافی نیست. باید در هر پایگاه  یک خودرو نجات داشته باشیم تا در حوزه نجات و رها سازی به موقع و سریع اقدام کنیم.  اما در  40 پایگاه  تنها 20 خودرو نجات داریم که باعث کاهش سرعت عمل می شود.

اما او به عمکرد مرکز  ای او سی هلال احمر اشاره می کند. این مرکز کلیه حوادث و مراحل رسیدگی به آن را رصد می کند. زمان در حوادث بسیار مهم است و تمام مسایل ضبط می شود ومیانگین حضورنیروهای امدادو نجات  تحت کنترل است.

متقی در پایان از خرید 900 دستگاه امبولانس خرید داری شده برا سازمان هلال احمر خبر داد وگفت: احتمال زیاد قسمتی از این دستگاه ها به اصفهان تعلق می گیرد و قسمتی از کمبود ما را جبران می کند.

مطالب پیشنهادی