16:25 1401/08/22

به گزارش خبرنگار مفتاح، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اصفهان در نشست خبری که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی امروز یکشنبه ۲۲ آبان ماه در مجتمع مطبوعاتی اصفهان برگزار شد ،به اهمیت کتاب ومطالعه در اسلام اشاره کرد وگفت: خداوند سوره ای در قرآن به نام قلم نازل کرده است .همچنین در قرآن آمده است آیا کسی که می داند با کسی که نمی داند برابر است؟ اولین سخن خدا با پیامبر(ص) نیز دستور به خواندن است. خداوند می فرماید: بخوان به نام پروردگارت، یعنی یادگرفتنی خوب است که جهتش دینی باشد. هر یادگرفتنی ارزشمند نیست. حضرت علی (ع) نیز می فرمایند: ((در عجبم از کسانی که به غذای جسم خود توجه می کنند ولی به غذای روح خود بی توجه هستند.))

حجت الاسلام رمضانعلی معتمدی در ادامه به این نکته تاکید کرد که اگر میخواهیم کلاممان در دیگران نافذ باشد باید از خودمان شروع کنیم همانگونه که پیامبر اکرم (ص)نیز از خداوند خواست که علمش را زیاد کند. یکی از کارهایی که اصحاب رسانه باید انجام دهند پرداختن به موضوع،راههای رسیدن و تبیین افزایش مطالعه در خانواده ها است. امروزه یکی از آسیب های مهم خانواده ها عدم گفتگو با هم است، چون به جای گفتگو و مشورت  فضای مجازی خانواده را مدیریت می کند. اصحاب رسانه باید با نوشتن مطالب و مقالات جامعه را به سمت کتاب و کتابخوانی هدایت کنند. یکی از جلوه های جهاد تبیین بحث مطالعه،کتاب و کتابخوانی است. مقام معظم رهبری در خصوص کتاب و کتابخوانی می فرمایند:((کتابخوانی نه تنها یک وظیفه بلکه یک واجب دینی است.))

* فقط ۳ درصد جمعیت مردم استان اصفهان عضو کتابخانه ها هستند

معتمدی خاطر نشان کرد: یکی از مشکلاتی که با آن روبرو هستیم مراجعه نکردن خانواده ها و عموم مردم به کتابخانه است. از حدود پنج میلیون نفر جمعیت در استان اصفهان تنها ۱۵۰ هزار نفر یعنی ۳ درصد در کتابخانه های نهاد عضو هستند.

وی افزود:در کشور ۳ هزار و۷۲۸ کتابخانه داریم که پس از مدارس بزرگترین شبکه آموزشی و فرهنگی کشور را کتابخانه ها تشکیل می دهند. از این تعداد ۲ هزار و۷۳۵ کتابخانه به صورت مستقیم به عنوان کتابخانه نهادی ،۸۵۴ کتابخانه به صورت مشارکتی و ۱۴۰ کتابخانه به صورت مستقل اداره می شود که ۷ هزار و۵۰۰نفر کارمند،کتابدار و نیروی ستادی در این کتابخانه ها مشغول به کار هستند.

وی افزود: ایران از نظر تعداد کتابخانه ها در بین کشورهای منطقه و جهان اسلام رتبه اول را دارد و پس از ژاپن، چین و هند رتبه چهارم را در آسیا داراست که در چهار حوزه عمومی، کودک، نابینایان و ناشنوایان خدمت رسانی می کند.

حجت الاسلام معتمدی در ادامه به تعداد کتابخانه های استان اشاره کرد و گفت: در استان اصفهان در مجموع ۲۹۴ باب کتابخانه نهادی ،مشارکتی و مستقل وجود دارد که از این تعداد ۲۰۹ باب کتابخانه نهادی و مابقی مشارکتی و مستقل است.

اصفهان رتبه اول کشوری را در حوزه کتابخانه دارد

  معتمدی با بیان اینکه اصفهان رتبه اول کشوری را در حوزه کتابخانه دارد اشاره کرد: سرانه منابع در کتابخانه ها به ازای هر فرد ۴ جلد کتاب است. باتوجه به جمعیت استان ۲۰ میلیون کتاب باید در کتابخانه ها موجود باشد ولی منابع ما حدود ۴ هزار و ۲۰۰ کتاب است. برای افزایش کتاب و کتابخانه نیاز به حضور خیرین است ولی در حال حاضر به صورت رسمی  انجمن خیرین کتابخانه ساز نداریم که در تلاش برای تشکیل این انجمن هستیم.

*وجود هیئت اندیش ورز در هر کتابخانه عمومی استان اصفهان

حجت الاسلام معتمدی از تشکیل هیئت اندیش ورز در هر کتابخانه عمومی استان اصفهان خبر داد و افزود: این هیئت دارای  ۲ عضو فعال کتابخانه، ۲ مدیر مدرسه که همجوار کتابخانه اند، مسئول کتابخانه،  روحانی محل و یک فرد دانشگاهی است که هر ماه درباره موضوعات روز جامعه به مشورت می نشینند و ایده های جدیدی برای ارتقا سطح مطالعه و کتابخوانی به انجمن شهرستان می دهند که در این انجمن مطرح و درباره اجرایی شدن این ایده ها تصمیم گیری می شود.

وی تاکید کرد: کتابخانه ها باید مسجد محور، مدرسه محور، دانشگاه محور و خانواده محور باشد تا تاثیر بالاتری در حوزه فعالیت خود داشته باشد.

* احساس نیاز به ایجاد هماهنگی و سامانه یکپارچه بین کتابخانه ها

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان اصفهان براین نکته تاکید کرد که یکی از نیازهای حال حاضر، ایجاد هماهنگی بین کتابخانه های استان است که همه باید در یک سامانه واحد و یکپارچه قرار گیرند.

وی افزود: همچنین نیازمند اطلس فرهنگی در حوزه کتابخانه ها هستیم . در ضمن  وجود یک کتابخانه مرکزی و یک باغ کتاب در هر شهرستان و استان یک نیاز ضروری است تا پاسخگوی گردشگران و پژوهشگران باشد و به معرفی و تبیین هر چه بیشتر جمهوری اسلامی ایران بپردازد.

مطالب پیشنهادی