به گزارش مفتاح نیوز؛ فشندک یکی از روستاهای پایین طالقان است که حدود 320 خانوار را درخود جای داده است.این روستا به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری  استان البرز، درشش ماهه اول سال از گردشگران بسیاری میزبانی می‌کند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه البرز، هرچند ساکنان فشندک باکمبود برخی امکانات بدیهی مواجه هستند ولی اکثرآنها  حاضرنیستند روستای آبا و اجدادیشان را ترک کنند و هوای پاک و زیبایی محل زندگیشان را با زندگی شهری معامله کنند.
اکثر ساکنان فشندک باغدار و دامدار هستند
یکی از ساکنان روستای فشندک  به ایسنا گفت: اکثر ساکنان این روستا به باغداری و دامداری مشغول هستند و ازاین طریق کسب درآمد می‌کنند.
مجید الزامی افزود: خنکی مطبوع هوای این روستا درفصل بهار و تابستان باعث می‌شود گردشگران زیادی برای گذراندن اوقات فراغت خود به این روستا سفر کنند.
وی ادامه داد: از اواخر پاییز هوای این روستا سرد می‌شود و همین امر باعث می‌شود بخشی از ساکنان برای گذراندن فصول سرد به خانه‌های خود در مناطق شهری بروند.
این مسئول گفت: درفصول سرد بیشتر ساکنان فشندک را پیرمرد و پیرزن‌هایی تشکیل می‌دهند که همه عمر خود را در این روستا گذرانده و دوست ندارند محل زندگی آبا و اجدادی خود را ترک کنند.
این باغدار و دامدار ساکن روستای فشندک با اشاره به سختی‌های زندگی در روستا گفت: بدون شک زندگی در روستا به راحتی زندگی شهری نیست؛ چرا که روستانشینان ازبرخی امکانات بدیهی شهری‌ها محروم هستند.
وی یادآورشد: با این حال ساکنان اغلب روستاهای استان به فضای آرام، هوای مطبوع و صمیمیت حاکم در روابط مردم دل خوش کرده‌اند و حاضر نیستند زمین‌های کشاورزی، باغات و دام‌های خود را رها کنند و به شهر بروند.
الزامی ادامه داد: روستانشینان با شرایط موجود خو گرفته‌اند و از مسئولان می خواهند اگر که اقدامی برای بهبود شرایط آنها انجام نمی‌دهند لااقل چوب لای چرخشان نگذراند و مانع تحقق آرزوهای کوچکشان نشوند.
320 خانوار در فشندک زندگی می‌کنند
مهدی احمدی، دهیار فشندک  در گفت وگو با ایسنا منطقه البرز، گفت: درمجموع  هزار نفردرقالب 320 خانواربه صورت ثابت در روستای فشندک زندگی می‌کنند.
وی افزود: علاوه بر جمعیت داخل بافت روستا حدود 700 نفر نیز خارج از این روستا زندگی می‌کنند.
جمعیت شناور فشندک در تابستان به دو هزار نفر می‌رسد
وی ادامه داد: جمعیت شناور روستای فشندک در بهار و تابستان به بیش از دو هزار نفر افزایش پیدا می‌کند.
این مسئول گفت: هزارنفری که در دو فصل اول سال به جمعیت این روستا اضافه می‌شوند کسانی هستند که در فصول سرد به خانه‌های شهری خود نقل مکان می‌کنند و به طور دائم در روستا سکونت ندارند.
فشندک جزء روستاهای هدف گردشگری استان است
دهیار فشندک خاطرنشان کرد: فشندک جزء روستاهای هدف گردشگری استان است و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری از جمله باغات زیبا و یک حمام قدیمی را دردل خود جای داده است.
وی با اشاره به مزایا و معایب حضور گردشگر دراین روستا ادامه داد:حضور گردشگران در روستاها بیشتر از آن که مفید باشد نتایج منفی درپی دارد.
اغلب گردشگران آداب حضور درروستا را رعایت نمی کنند
احمدی توضیح داد: اکثر گردشگران عرف و فرهنگی که درروستاها رواج دارد را رعایت نمی‌کنند و همین باعث نارضایتی روستانشینان می‌شود.
وی یادآورشد:‌ وقتی گردشگران با پوشش نامناسب و سرو صدای زیاد وارد فضای روستا می‌شوند، حس امنیت وآرامش روستاییان به هم می‌ریزد و این احساس درآنها ایجاد می‌شود که گردشگران قصد تخریب فرهنگ آنان را دارند.
این مسئول اضافه کرد: ‌علاوه براین، گردشگران اغلب وارد باغات روستاییان می‌شوند و اقدام به میوه‌چینی می‌کنند که همین باعث ازبین رفتن حس امنیت روستانشینان می‌شود.
وی افزود: به بیان ساده‌ترباید گفت ساکنان این روستا دراواخر هفته صاحب املاک و باغات خود نیستند؛ چراکه گردشگران تمامی فضای این روستا را اشغال کرده‌اند.
دهیار فشندک گفت: رفتارو برخورد نامناسب گردشگران گاه تا حد درگیری فیزیکی با اهالی روستا منجر می‌شود.
احمدی تصریح کرد:‌ درکنار این موارد، حضور گردشگران باعث تخریب محیط طبیعی و انباشت حجم زیادی از زباله در روستاها می‌شود.
روستاییان دل خوشی از گردشگران ندارند
دهیار روستای فشندک اضافه کرد: همه این موارد باعث می‌شود اغلب روستاییان دل خوشی از حضور گردشگران نداشته باشند.
وی ادامه داد: بدون شک اگر گردشگران آداب حضور در روستارا رعایت کنند، اهالی روستا با آغوش باز با آنها هم کلام می‌شوند و ازآنان پذیرایی  می‌کنند.
اهالی فشندک درتابستان با کمبود آب آشامیدینی مواجه هستند
وی به برخی از مشکلات ساکنان این روستا اشاره کرد و افزود: مشکل آب مهم‌ترین مشکل اهالی این روستا در فصل تابستان است.
احمدی یادآورشد: درفصل تابستان که جمعیت این روستا افزایش پیدا می‌کند، خانوارها تنها دو الی سه ساعت در روز به آب آشامیدنی دسترسی دارند.
وی گفت: آب ساکنین این روستا از ساعت هفت صبج تا هشت شب قطع می‌شود که همین امر روند عادی زندگی مردم را با مشکل مواجه می‌کند.
فشندک اینترنت پرسرعت ندارد
احمدی ادامه داد:‌ علی‌رغم این که این روستا تنها هشت کیلومتر به مرکز طالقان فاصله دارد ولی ساکنان آن هنوزبه اینترنت پرسرعت دسترسی ندارند.
وی  اضافه کرد: این روستا حدود 35 دانشجو دارد که برای استفاده از اینترنت ناچارند مسافت طولانی را طی کنند تا به کافی نت برسند.
دهیار این روستا از نداشتن گاز به عنوان یکی دیگر از مشکلات این روستا نام برد و گفت: متاسفانه ساکنان این روستا به گاز روستایی دسترسی ندارند و همین گذراندن زمستان های سخت را برای آنها دشوار می‌کند.
وی افزود:‌ علی‌رغم همه مشکلات، وضعیت راه این روستا مناسب است و تمامی مسیرهای منتهی به آن آسفالت شده است.
وی درادامه با گلایه از عدم استفاده از توانمندی و استعدادهای افراد بومی این روستا گفت: هرچند تعداد زیادی از ساکنان این روستا دردانشگاههای مطرح کشور تحصیل کرده‌اند و مدرک دانشگاهی دارند ولی از توانمندی‌های آنان در طالقان استفاده نمی‌شود.
احمدی ادامه داد: اکثر مدیران طالقان از بومی این شهرستان نیستند و هر روز صبح به اداره می‌آیند و با پایان وقت اداری شهرستان را ترک می‌کنند.
وی یادآورشد: به نظر می‌رسد اگر مدیران ادارات مستقر درطالقان از میان افراد بومی انتخاب شوند روند رفع مشکلات این شهرستان با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد.
توسعه گردشگری روستایی در گرو مشارکت روستائیان است
 احمد ترکاشوند، معاون گردشگری میراث فرهنگی البرز در گفت وگو با ایسنا گفت: توسعه گردشگری روستایی درقدم اول نیازمند مشارکت خود روستاییان است.
وی افزود: روستاییان برای عرضه خدمات گردشگری، باید با فضای کسب و کار گردشگری آشنا باشندو نحوه برخورد مناسب با گردشگران را بدانند. ترکاشوند خاطرنشان کرد: ارائه و معرفی جاذبه های گردشگری روستایی در فضاهای مجازی وتاکید بر حفظ بافت روستایی از نیازهای اساسی در گردشگری روستایی است.
این مسئول ادامه داد: روستانشینان با حفظ بافت سنتی روستای خود می‌توانند باعث جذب گردشگران شوند.
 گردشگری روستایی مورد تاکید دولت یازدهم
ترکاشوند افزود: حضور گردشگران‌ها باعث درآمدزایی و ایجاد توسعه پایدار درروستاهای استان می‌شود و همین امراز مهاجرت روستانشینان به شهرجلوگیری می‌کند.
معاون گردشگری میراث فرهنگی البرز گفت:توجه به گردشگری روستایی در روستاها مورد تاکید دولت یازدهم است.
وی یادآورشد: ‌البته همه بار رونق گردشگری روستایی به دوش روستانشینان نیست بلکه گردشگران نیز باید آداب حضور درروستا را رعایت کنند.
گردشگران باید اعتماد روستانشیان را جلب کنند
ترکاشوند افزود: ‌حضور گردشگران در روستاها نباید احساس ناامنی و خطر را درذهن روستانشینان تقویت کند.
وی تصریح کرد: ‌باید این باور درروستانشینان ایجاد شود که فواید حضور گردشگران درروستاها بیش از نکات منفی آن است.
وی در پایان گفت: گردشگران نباید باعث شوند که روستانشینان آنها را درقالب کسانی ببینند که می‌خواهند فرهنگ و سنت‌های آنان را نابود کنند.
 المیرا اگیر – ایسنا منطقه البرز

مطالب پیشنهادی