فرانک احمدزاده مدیر گالری دنا در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره فعالیت‌های این گالری در سال ۹۹ گفت: فعالیت‌های حضوری و نمایشگاهی گالری دنا کاملاً تعطیل بود و تنها یک نمایشگاه در آبان ماه برگزار کردیم که با توجه به بازخوردهای آن احساس کردیم بهتر است نمایشگاهی برگزار نکنیم. راندمان نمایشگاه از نظر بازدیدکننده و فروش پایین بود و به همین دلیل تصمیم گرفتیم یک سال گالری را تعطیل نگه داریم.

احمدزاده افزود: ما از اردیبهشت ۹۹ برنامه فروش آنلاین را راه‌اندازی کردیم و هر ماه ۱۲ اثر از ۱۲ هنرمند را در سایت گالری به فروش ‌گذاشتیم. در این کار همکاری خوبی با مجموعه‌داران، سایر گالری‌ها و هنرمندان داشتیم. بعضی از آثار را مستقیم از هنرمندان می‌گرفتیم و تعداد دیگر از میان ایمیل‌های زیادی که از هنرمندان به دستم می‌رسید انتخاب می‌شدند. برنامه‌های فروش آنلاین تا شهریورماه ادامه داشت و آن زمان چون فکر می‌کردیم که می‌توانیم گالری را باز کنیم و نمی‌خواستیم فروش آنلاین هم‌زمان با نمایشگاه‌هایمان باشد این کار را تعطیل کردیم. بااین‌حال وقتی نمایشگاه حضوری برگزار کردیم متوجه شدیم شرایط مناسبی نیست زیرا هنرمندان زحمت می‌کشند اما نتیجه لازم را از نمایشگاه نمی‌گیرند.

او با اشاره به اینکه تجربه فضای مجازی بسیار خوب بود، گفت: نتیجه پنج فروش آنلاینی که برگزار کردیم از تصور من خارج بود و اصلاً فکر نمی‌کردم چنین بازخورد خوبی داشته باشد. در آن رویدادها از مجموعه‌داران کارهای اساتید را گرفتیم و از هنرمندان جوان معاصر نیز آثاری را داشتیم که همه آن‌ها با بازدید خوب و فروش خوب مواجه شدند. یک دلیل مهم این استقبال آن بود که سعی کردم در قیمت‌گذاری آثار منصفانه عمل کنم تا بیشتر مخاطبان قدرت خرید کارها را داشته باشند.

 احمدزاده درباره اینکه بعضی از مخاطبان برای خرید آثار نیاز به دیدن آن‌ها از نزدیک دارند، گفت: من مشکلی با این مسئله نداشتم و مواردی پیش آمد که با خریدار قرار می‌گذاشتیم تا به گالری بیاید و اثر موردنظر را ببیند و پس از آن خریداری کند. اما نکته قابل توجه این است که به نظر من در فروش آنلاین مخاطبان به این سمت رفتند که به گالری‌ها اعتماد کنند و کارهایی که گالری برای فروش می‌گذارد را با اطمینان خاطر خریداری کنند. شاید در اوایل کار سخت بود اما به مرور زمان این اطمینان و امنیت خاطر ‌به وجود آمد که می‌توانند آثاری را با گواهی اصالت خریداری کنند. حتی مشتریان زیادی از شهرستان داشتیم و آثار هنری را برای آن‌ها ارسال کردیم.

مدیر گالری دنا افزود: فروش آنلاین و پلتفرم‌های مجازی یک گزینه جدید در عرصه فروش و نمایش آثار هنری است. با توجه به اینکه به نظر می‌آید کرونا همچنان ادامه داشته باشد این پلتفرم‌های مجازی می‌تواند به گالری‌ها کمک کند. با توجه به قابلیت‌های فضای مجازی تصمیم گرفتم که از این پس نمایشگاه‌هایی که در گالری برگزار می‌شود را به صورت هم‌زمان در پلتفرم‌های مجازی نیز برای نمایش و فروش آثار ارائه کنیم تا مخاطبانی که نمی‌توانند به گالری بیایند بتوانند از این فضا استفاده کنند. این فضا می‌تواند تکمیل‌کننده فعالیت‌های گالری باشد و حتی پس از کرونا هم موازی کارهای ما قرار بگیرد.

احمدزاده ادامه داد: تلاش من این است که از اردیبهشت‌ماه گالری را باز کنم و با توجه به اینکه همه نمایشگاه‌های سال ۹۹ لغو شده بود، باید آن نمایشگاه‌ها را در سال ۱۴۰۰ برگزار کنیم و اگر در این میان زمانی باقی ماند هنرمندان جدید را نیز معرفی خواهیم کرد./هنر آنلاین