به گزارش مفتاح، واکسن کونژوگه محصول مشترک انیستیتو پاستور ایران و کوبا امروز در اصفهان همزمان با هفت شهر دیگر به داوطلبین ایرانی تزریق شد که در مجموعه 25 هزار نفر امروز واکسن را دریافت می کنند.

این واکسن صبح امروز به دکتر کمال حیدری  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان به عنوان سومین فرد دریافت‌کننده واکسن تزریق شد. سه هزار اصفهانی می توانند این واکسن را دریافت کنند.

کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن کرونا کونژوگه محصول مشترک پاستور ایران و کوبا است . در این فاز برای تکمیل پژوهش واکسن به  ۲۰ هزار نفرتزریق  می شود. استان اصفهان نیز در فاز سوم کارآزمایی واکسن برای انجام پژوهش انتخاب شده و ۳ هزار داوطلب در این امر پژوهشی کمک خواهند کرد.

 

در این طرح ۱۰ درصد جمعیت بالای ۶۵ سال، ۳۰ درصد جمعیت زیر ۶۵ سال و با بیماری زمینه‌ای و مابقی ۱۸ تا ۶۵ سال سالم هستند که در این طرح ثبت‌نام می‌کنند.

ثبت نام طرح  از پنج شنبه دوم اردیبهشت ماه شروع شده و مردم اصفهان استقبال خوبی از طرح داشته اند. امروز با حضور وزیر بهداشت و با تزریق واکسن به دکتر حیدری مسئول بهداشت استان رسماً تزریق واکسن به داوطلبان اصفهانی آغاز شد.

جهش ایران برای تولید واکسن های مورد نیاز

 دکتر فدای مرکز بیماریهای واگیردار مرکز بهداشت در خصوص این واکسن گفت: کشور کوبا از نظر سلامت وضعیت خوبی دارد و بسیار صنعت پیشرفته در تولید واکسن داشته و در بحران‌های زیادی برای تهیه واکسن به کمک ایران آمده و محصولات منحصر به فردی تولید کرده است. پروژه تولید مشترک بین ایران و کوبا در ۲۶ اسفند ۹۹ به مسئولان دانشگاه پزشکی اعلام شد و قطعه آنتی ژنی سوار بر واکسن کزاز شد  و به شکل واکسن در آمده و افزودنی های دیگری به آن اضافه شده است.

او در ادامه گفت: فاز اول ودوم  در کشور کوبا شروع شده وفاز سوم همزمان با کوبا بر ۲۵ هزار نفر آغاز می شود. که اصفهان هم برای کمک به این پژوهش انتخاب شده و  سه هزار نفرمی توانند در طرح شرکت کنند.

دکتر فدایی در ادامه در خصوص روند تزریق واکسن به  افراد داوطلب گفت: وقتی با انجام پارامترهای مختلف افراد واجد شرایط انتخاب شدند، برای دریافت تزریق دعوت می شوند.  افراد معاینه و زیر نظر پزشک قرار خواهند گرفت و افراد بعد از دریافت واکسن هر گونه احساس وتغییری را باید گزارش بدهند. اطلاعات دقیق ثبت می شود و  ۲۸ روز بعد نوبت دوم دریافت واکسن خواهد بود و تمام نتایج به صورت شفاف دریافت و ثبت خواهد شد.

20 درصد داوطلبان دارونما دریافت می کنند

او با اشاره به اینکه 20 درصد داوطلبان دارونما دریافت می کنند گفت:  البته بعضی از افراد شبه واکسن  دریافت خواهند کرد و نتایج اثربخشی واکسن و دارو نما برای افراد ثبت خواهد شد. البته این افراد بعد از این مرحله در اولویت برای دریافت واکسن خواهند بود.

فدایی این حرکت را یک اتفاق بسیار خوب برای صنعت واکسن سازی ایران عنوان کرد و گفت: بر اساس این توانمندی و به واسطه این حرکت خودکفایی ساخت واکسن به خصوص واکسن  آنفولانزا که یکی  از مشکلات ایران و اهرم فشار برای ایران بوده است از بین خواهد رفت و قدرت ایران در تولید واکسن بسیار بالا خواهد رفت.

 در کشور چهار نوع واکسن در حال تولید است. واکسن برکت و کونژوگه محصول ایران وکوبا به فاز سوم رسیده است.  خانم های باردار و شیرده و خانم هایی که قصد بارداری دارند، افراد سیگاری، افراد که داروهای خاص مصرف می کنند نمی توانند از واکسن استفاده کنند. بنا به گفته متخصصان این واکسن در فاز اول ودوم عوارض بسیار جزئی داشته است.  

مطالب پیشنهادی