11:01 1401/11/11
 

به گزارش مفتاح،  وبه نقل از وبدا  دبیر ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص غربالگری و تشخیص زودرس سرطانها گفت: این دانشگاه از چند سال پیش در خصوص غربالگری سه سرطان پستان، روده بزرگ و دهانه رحم اقدام کرده، به طوری که امروزه در کلیه مراکز بهداشتی شهری و روستایی استان این خدمات به صورت رایگان قابل ارایه به گروه هدف برنامه می باشد.

 

دکتر زهرا روانخواه گفت: ماحصل برنامه‌های غربالگری، کشف موارد بسیاری از این سرطانها در مراحل اولیه بوده که در این مرحله می توان سرطان را به یک بیماری قابل درمان تبدیل کرد. 

 

وی افزود: روند ابتلا به سرطان در اصفهان به مرز هشدار رسیده و طی سالیان متمادی، استان اصفهان معمولا جزو ۳ رتبه اول سرطان در کشور قرار گرفته است.

 

دکتر روانخواه به علل بروز سرطانها اشاره کرد و افزود: سن، دخانیات، چاقی و اضافه وزن، بی‌تحرکی  و عوامل محیطی نظیر کودهای شیمیایی، افزودنی‌های غیر مجاز خوراکی، آلودگی‌های صنعتی، الکل و برخی باکتری ها و ویروس ها از دلایل بروز و شیوع سرطان است.

 

 دبیر ثبت سرطان دانشگاه پیشگیری از سرطان را در زمان کنونی که هر روز شاهد افزایش مصرف دخانیات، مصرف الکل و آلاینده های محیطی و بی تحرکی هستیم را یک امر غیرممکن خواند و ادامه داد: لازمه پیشگیری از سرطان برنامه‌ریزی‌های دقیق و طولانی مدت در حوزه‌ها و حیطه‌های مختلف است.

 

وی گفت: سرطان از بیماری‌های چند فاکتوری است که عوامل مختلف نظیر سن، جنس و سبک زندگی در آن نقش دارد و هنوز در حوزه درمان  نیز کمبودهایی در سطح استان داریم .

 

دکتر روانخواه ادامه داد: در حال حاضر شایعترین سرطان در استان اصفهان سرطان پستان، پروستات، پوست، روده بزرگ و تیرویید می باشد که میانگین سن ابتلا به سرطان در اصفهان ۵۹.۵ سال است.

 

 وی اضافه کرد: سالیانه حدود ۱۱ هزار بیمار جدید به جمع مُبتلایان سرطان در استان اضافه  و روند ابتلا به آن با شیب ملایمی رو به افزایش است.

 

مطالب پیشنهادی