18:32 1400/06/07
 
 
 

 

 

 

اجرای عملیات مقابله با سالک در ۵۷ کانون استان اصفهانبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ کارشناس مسئول بیماری سالک معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: این عملیات در شرق اصفهان، اردستان، نطنز، برخوار و شاهین‌شهر و میمه اجرا شد.
جواد رمضانپور با بیان اینکه تا کنون حدود ۹۰ کانون سالک‌خیز در استان اصفهان شناسایی شده است افزود: امسال با توجه به اعتبار اختصاص یافته و تایید کمیته فنی کشوری بیماری سالک، کار عملیات مقابله و پیشگیری از این بیماری در ۵۷ کانون اولویت دار در مناطق اصفهان، جلگه، بن‌رود، کوهپایه، جرقویه علیا و سفلی، اژیه، ورزنه، هرند، اردستان، نطنز، برخوار و شاهین شهر و میمه اجرا شد.
وی گفت: عملیات پیشگیری و مقابله با بیماری سالک، شامل مبارزه با مخزن و موش صحرایی، مبارزه با پشه ناقل بیماری با سمپاشی، توزیع وسائل حفاظت فردی، آموزش به مردم و اجرای عملیات‌های زیست محیطی است.


کارشناس مسئول بیماری سالک معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود:
عملیات مقابله با سالک در برخی از نقاط که آمار بالاتری دارد مانند جلگه، بن‌رود، ورزنه، هرند و اژیه از زمستان پارسال آغاز شد.


کارشناس مسئول بیماری سالک معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به شیوع بیماری سالک از شهریور تا پایان آبان پارسال گفت: پارسال گذشته حدود دو هزار و ۵۰۰ بیمار مبتلا به سالک در استان شناسایی شد که این رقم در سال ۹۸ معادل دو هزار و صد نفر بود.


وی با تاکید بر اینکه خدمات درمانی رایگان برای بیماری سالک در ۴۳ مرکز بهداشت در شهرستان‌های اصفهان، کوهپایه، هرند، ورزنه، جرقویه، اردستان، برخوار، شاهین شهر و میمه و نطنز ارائه می‌شود، افزود: هم اکنون کمبودی برای داروی درمان این بیماری یعنی گلوکانتیم وجود ندارد.
رمضانپور اعتبار اختصاص یافته به اصفهان برای مقابله با بیماری سالک را حدود ۱۰ میلیارد تومان اعلام کرد.


سالَک یک بیماری پوستی است که بر اثر گزش نوعی پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود و ضایعات بد شکل و عوارض اجتماعی، روحی و روانی از پیامد‌های ناگوار این بیماری است؛ اصفهان از استان‌های سالک خیز کشور است.

مطالب پیشنهادی