12:15 1395/10/14

به گزارش مفتاح، یک تحلیلگر ارشد سیاسی آمریکایی به روابط نزدیک بین رژیم‌های ریاض و تل آویو اشاره کرد و گفت: عربستان سعودی در به راه انداختن جنگ، نسل کشی و کشتار انسان‌های بیگناه، دنباله روی اسرائیل است.

«مارک گلن»، تحلیلگر ارشد سیاسی از ایالت آیداهو، تاکید کرد: رژیم ریاض در کشتار انسان های بیگناه، نسل کشی و به راه انداختن جنگ از رژیم اسرائیل تبعیت می کند.
وی در ادامه تصریح کرد: رژیم سعودی پس از همنشینی با صهیونیسم و امپریالیسم غرب، اکنون صفات خاص خود را پیدا کرده که شامل به راه انداختن جنگ، نسل کشی افراد بیگناه و یک موضع کاملا ریاکارانه در زمینه اخلاق و حقوق بشر است.
مارک گلن نویسنده و یکی از بنیانگذاران جنبش هلال و صلیب است، انجمنی که برای اتحاد مسلمانان و مسیحیان در برابر صهیونیست ها تشکیل شده است.
وی در پاسخ به سئوالی درباره جنایات رژیم آل سعود در یمن و سکوت مجامع بین المللی به خصوص کشورهای غربی و راهکارهای متوقف کردن این جنایات، تاکید کرد: چیزی در این خصوص اتفاق نمی افتد که ما آن را غیر عادی توصیف کنیم. یک ضرب المثل قدیمی در غرب داریم که می گوید، اگر با سگ بخوابید، با کک از خواب بیدار خواهید شد و این دقیقا چیزی است در زمینه عربستان سعودی و همخوابی با صهیونیسم و امپریالیسم غرب اتفاق افتاده است.
وی در ادامه افزود: جامعه بین المللی اقدامات زیادی می تواند انجام دهد ولی انجام نمی دهد. تقریبا هر دولتی به غیر از ایران، سوریه و روسیه و چند کشور انگشت شمار آمریکای جنوبی، کاملا مدیون آمریکا و غرب هستند و همین طور مدیون و وامدار اسرائیل. آنها می دانند که اگر در برابر هیولا بخواهند قد علم کنند، یکی پس از دیگری با بی ثباتی روبرو خواهند شد و دولتهای فعلی آنها با افراد و نهادهای سازگار با غرب، جایگزین خواهد شد.
وی در ادامه در پاسخ به این سئوال که چرا عربستان سعودی با انکه به هیچ یک از اهداف خود در یمن دست نیافته، ولی حاضر نیست خونریزی و کشتار را پایان داده و این بحران را از طریق مسالمت آمیز حل و فصل کند، تصریح کرد: کل وضعیتی که عربستان را در زمینه یمن در شرایط کنونی قرار داده است، نمی توان در یک جمله بیان کرد ولی با یک عدد می توان آن را نشان داد، 1979 میلادی، سالی که ایران توانست خود را از شر صهیونیسم و غرب، نجات دهد. انقلاب ایران یک ضربه به منافع غرب و صهیونیسم بوده است. می توان به چیزی که ایرانی ها دست یافتند، بار دیگر دست یافت و قدرتها به این مساله پی برده و قصد جلوگیری از وقوع آن را دارند. یمن یک کشور شیعه است که مردمش از نظر ایدئولوژیک با ایران و انقلاب آن پیوند دارند، یمن می تواند به راحتی تکراری از انقلاب ایران باشد و این مساله نه تنها عربستان سعودی را تهدید می کند بلکه می تواند به سایر کشورهای منطقه از جمله مصر، اردن، ترکیه، سرایت کند و کل منطقه خاورمیانه را در برابر غرب و صهیونیسم بسیج نماید.
مارک گلن در پاسخ به این سئوال که تلاش های بین المللی برای پایان دادن به بحران یمن، چگونه به نتیجه خواهد رسید، اظهار داشت: تلاش های بین المللی به یک دلیل ساده به نتیجه نمی رسد و آن دلیل این است که نهادهای بین المللی، چه سازمان ملل، صندوق بین المللی پول و غیره، در واقع پیاده کننده اهداف و برنامه های امپریالیسم غرب و صهیونیسم هستند. موسسات بین المللی مذکور تنها زمانی موثر هستند که به دنبال پیشبرد منافع افراد یا کشورهای خاصی باشند که آنها را ایجاد کرده اند و به هیچ وجه به دنبال ایجاد صلح و عدالت برای مردم کشورهایی مثل یمن نیستند.
وی در ادامه گفت: سوریه یک الگوی خوب در این خصوص است. هیچ تلاش بین المللی برای جلوگیری از تسلیح تروریست ها توسط آمریکا اسرائیل و غرب صورت نگرفت، تروریست هایی که کل کشور سوریه را نابود کردند. چیزی که مشاهده کردیم این بود که دولت سوریه خود با همکاری ایران، روسیه و حزب الله به پیشرفتهای بزرگی در برابر تروریست های نیابتی دست یافت. و این دقیقا چیزی است که در یمن نیز در حال وقوع است.
گلن در پایان در خصوص انفعال جریان اصلی رسانه های غربی در قبال جنایات فجیع در یمن توسط عربستان سعودی، تاکید کرد: باید دانست که رسانه ها از هزاران تانک و جنگنده و بمب، قوی تر هستند. بدون رسانه ها، هیچ جنبش بزرگ سیاسی نمی تواند شکل بگیرد. نخست ذهن مردم باید آماده شود. نخست با تبلیغات برای هدایت عواطف و احساسات مردم در یک جهت خاص و سپس هدایت آنها به سوی یک هدف بزرگتر. سوریه در این خصوص نیز بسیار آموزنده است. مردم آمریکا چیز زیادی درباره نیروهای آمریکایی که مسئول به وجود آمدن سگ های داعش و درد و رنج بی حساب مردم سوریه هستند، نمی دانند.
منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی