7:54 1400/06/27

به گزارش مفتاح وبه نقل از پایگاه خبری پلیس،سرهنگ جهانگیر کریمی یکی از برنامه های هفته ناجا را جذب مشارکت مردم و دستگاه ها در تولید امنیت  عنوان کرد و بیان داشت: باید این واقعیت را بپذیریم که در هیچ کجای دنیا امنیت توسط نیروی پلیس تولید نمی شود بلکه تولید امنیت محصول تلاش جمعی است و برای اینکه جامعه از امنیت پایدار برخوردار باشد بایستی همه دستگاه ها و سازمان ها و عموم مردم دست به دست هم داده و هر کس در هر جایگاه و شغلی که قرار دارد سهم و نقش خود را در تولید امنیت ایفا کند.

نقش سازمان ها و دستگاه ها در تولید امنیت

وی با برشمردن برخی از اقداماتی که سازمان ها و دستگاه ها می توانند در برقراری و حفظ نظم و امنیت جامعه انجام دهند گفت: به طورمثال اداره کل راه و شهرسازی با رفع نقاط حادثه خیز و اصلاح نواقص موجود در جاده ها می تواند در پیشگیری از وقوع تصادفاتی که عامل راه در آن دخیل است نقش ایفا کند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان ادامه داد:همچنین شهرداری ها نیز می توانند با طراحی مناسب تقاطع ها، دوربرگردان ها، راست گردها، نصب دوربین های هوشمند، جلوگیری از ورود موتورسیکلت به پیاده روها و پارک ها و ...از وقوع حوادث رانندگی ، کیف قاپی و سرقت ها و برخی دیگر از جرایم در درونشهرها جلوگیری کنند.

ضرورت حمایت های بیشتر از خانواده مجرمان زندانی

این مقام انتظامی سپس بر ضرورت حمایت مؤسسات خیریه و سازمان های مسئول از خانواده مجرمان زندانی تاکید کرد و گفت: زمانی که یک سارق، قاچاقچی و یا خُرده فروش مواد مخدر توسط نیروی انتظامی دستگیر و با حکم مقام قضائی به زندان می رود لازم است تا دستگاه های مسئول همچون بهزیستی، کمیته امداد و مؤسسات خیریه به صحنه آمده و چتر حمایتی خود را بر سر همسر و فرزندان این فرد بگسترانند تا از ورود آنها به چرخه جرم جلوگیری شود.

وی افزود: در مرور پرونده های پلیس به مواردی بر می خوریم که در آن به طور مثال یک توزیع کننده مواد مخدر توسط نیروهای انتظامی دستگیر و با حکم مقام قضائی به زندان رفته است اما به دلیل عدم حمایت و نظارت دستگاه های مربوطه، همسر و فرزندان وی برای تامین امرار معاش خود با قاچاقچیان ارتباط برقرار کرده و آنها هم به جُرگه توزیع کنندگان حرفه ای مواد پیوسته اند .

نقش رسانه ها در تولید احساس امنیت

سرهنگ کریمی در ادامه به مقوله احساس امنیت اشاره کرد و گفت: در تولید احساس امنیت هم رسانه های گروهی، شبکه های اجتماعی، کانال های خبری، روزنامه ها و صدا و سیما نقش بی بدیلی دارند به گونه ای که بایستی در اطلاع رسانی و انتشار جرایم و حوادث به گونه ای عمل کنند که احساس امنیت مردم خدشه دار نشود و در اذهان عمومی تشویش و نگرانی به وجود نیاید.

نقش مردم در پیشگیری از جرایم و آسیب ها

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان، با بیان اینکه سهل انگاری مال باختگان در سرقت اموالشان و یا ازدست دادن سرمایه خود از سوی کلاهبرداران و یا آسیب دیدن و بزه دیده شدن توسط بزهکاران سهم بسیار زیادی دارد خاطر نشان کرد: در این خصوص هم مردم می توانند با حفظ هوشیاری و رعایت مسایل ایمنی و نکاتی که از سوی کارشناسان پلیس ارائه می شود به پیشگیری و کاهش جرم و آسیب و امنیت بیشتر در جامعه کمک کنند.

پیشگیری از جرم نیازمند آموزش و فرهنگ سازی

سرهنگ کریمی خاطر نشان کرد: این موضوع از طرفی نیازمند فرهنگ سازی عمومی و ارائه آموزش به قشرهای مختلف در تمامی سطوح جامعه است که در این خصوص رسانه های گروهی، صدا و سیما،  آموزش و پرورش، دانشگاه ها ، کانون های فرهنگی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری ها، حتی هلال احمر و پایگاه های بسیج  و همه ادارت و سازمان ها می توانند نقش داشته باشند.

اجرای طرح های انتظامی متناسب با آسیب های موجود در هر محله 

سرهنگ کریمی، در ادامه طرح امنیت محله محور را یکی از برنامه های جدی پلیس استان اصفهان برای افزایش احساس امنیت بین مردم ذکر کرد و اظهار داشت: ما نمی توانیم برای ایجاد امنیت در همه نقاط استان یک نسخه واحد بنویسیم و همانطور که یک پزشک برای هر بیمار نسخه مخصوص برای بیماری او می نویسد ما هم بایستی همین رویه را پیش بگیریم و آسیب ها و جرایم موجود در هر محله را شناسایی کرده و متناسب با آن، برنامه ها و طرح های انتظامی خود را طراحی و اجرا کنیم.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان با بیان اینکه ما به دنبال محله محوری کردن امنیت در استان هستیم گفت: در این خصوص نشست های هم اندیشی مسئولان پلیس با مردم محلات با حضور شخص فرمانده انتظامی استان به همراه معاونان و رؤسای پلیس های تخصصی در دستور کار قرار گرفته و این جلسات هر بار در مسجد یک محله برگزار و مشکلات آن محله در حوزه نظم و امنیت بررسی و برای رفع آنها چاره اندیشی می شود.

سرهنگ کریمی خاطر نشان کرد: از معتمدان و ریش سفیدان محلات، مسئولان پایگاه های بسیج، امامان جماعت و عموم مردم محلات انتظار داریم تا در پیش برد و کسب نتایج بهتر این جلسات حضور یافته و در تولید امنیت محله خود مشارکت داشته و به پلیس در این امر بسیار مهم کمک کنند.

مطالب پیشنهادی