17:20 1402/03/17

در دیدار رئیس و اعضای هیئت‌رئیسه و هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی با استاندار اصفهان مطرح شد؛ ضرورت ارتقای اختیارات استاندار اصفهان به «استاندار ویژه»

 
به گزارش مفتاح وبه نقل از  روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان در این دیدار با تأکید بر هم‌افزایی میان بخش دولتی و بخش خصوصی اظهار داشت: بهبود شاخص محیط کسب‌وکار استان ثمره همین همکاری و هماهنگی بود.
وی ادامه داد: تعداد و تنوع بنگاه‌های اقتصادی استان و نقش آنها در اقتصاد کشور با سایر نقاط کشور تفاوت دارد و به همین میزان، اهمیت و ظرفیت اتاق بازرگانی اصفهان نیز متفاوت با سایر استان‌ها است و توجه به این جایگاه بسیار حائز اهمیت است.
مرتضوی با اشاره به چالش‌ها و محدودیت‌های استان در بخش‌های گوناگون از جمله محیط زیست و انرژی افزود: از همان زمان آغاز به کار خود در استانداری بر برنامه‌ریزی برای رفع این چالش‌ها تأکید کردم. برای مثال برای تولید 4 هزار مگاوات برق در استان برنامه‌ریزی شده و بخش خصوصی می‌تواند در هدایت سرمایه‌ها به بخش‌های اولویت‌دار مانند تأمین انرژی نیز به بخش دولتی کمک کند. همچنین باید در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در اصفهان نقش‌آفرینی کرد و اتاق بازرگانی نیز باید با نگاه بلند و آینده‌نگرانه به این حوزه‌ها ورود کند.
استاندار اصفهان باید استاندار ویژه باشد
امیر کشانی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز ضمن اعلام آمادگی اتاق اصفهان برای همکاری با مدیریت استان و انتقال نظرات فعالان اقتصادی به مسئولان استانی و ملی اظهار داشت: با وجود تلاش‌هایی که در سال‌های گذشته در استان انجام شده، هنوز حق مردم اصفهان ادا نشده و انتظار و نیاز مردم استان و فعالان اقتصادی بیش از این است.
وی با بیان اینکه استان اصفهان با مسائل ویژه‌ و متفاوتی نسبت به سایر استان‌ها دست به گریبان است، افزود: لازم است به این استان نگاه ویژه‌تری صورت گیرد و باید تلاش کنیم استاندار اصفهان به‌عنوان استاندار ویژه معرفی شده و اختیارات وی ارتقا یابد.
کشانی با اشاره به مشارکت 55 درصدی فعالان اقتصادی در انتخابات دوره دهم اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد: این مشارکت بالا نشان‌دهنده امیدواری در میان فعالان اقتصادی است و تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم که این امید را از دست ندهیم.
ضربه بزرگ قطع برق به بخش کشاورزی
همچنین محمدجعفر فوده، نایب‌رئیس دوم اتاق بازرگانی با تأکید بر رفع مشکلات فعالان حوزه کشاورزی تصریح کرد: در بخش دامداری و گلخانه‌داری شاهد پیشرفت‌های خوبی در استان بوده‌ایم، اما با مشکلاتی در بخش کشاورزی مواجه هستیم و معضلات رودخانه زاینده‌رود نیز مزید بر علت شده است و امیدوارم بتوانیم در مسیر بهبود این شرایط گام برداریم. همچنین با وجود مصرف 2 تا 3 درصد برق استان در بخش کشاورزی، شاهد تصمیم‌گیری برای قطع برق چندین ساعته چاه‌های کشاورزی در تابستان هستیم که ضربه بزرگی به این بخش وارد می‌کند و این موضوع باید با همراهی دولت بهتر مدیریت شود.
صادرات خدمات مهندسی، راهکار رفع مشکل بیکاری است
در ادامه علی صفرنوراله، عضو هیئت رئیسه و خزانه‌دار اتاق اصفهان با بیان اینکه برای رفع معضل بیکاری، علاوه بر تولید و صادرات کالا باید بر صادرات خدمات فنی و مهندسی متمرکز شد، گفت: در آینده این خدمات است که حرف اول را در دنیا می‌زند؛ بنابراین در شرایط تحریم باید با برقراری روابط بین‌المللی با اتاق‌های بازرگانی دنیا زمینه را برای صادرات خدمات مهندسی فراهم کنیم.
لزوم پیگیری اقدامات دولت برای مهار تورم و رشد تولید
اصغر اخوان مقدم، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز خواستار مطالبه‌گری استانداری از دولت برای تحقق شعار سال و ارائه گزارش‌های سه ماهه از برنامه‌های دولت برای مهار تورم و رشد تولید شد و بیان کرد: کاهش راندمان شرکت‌ها و عدم اختصاص تسهیلات بانکی به آنها موجب تحمیل هزینه مازاد به شرکت‌ها و افزایش قیمت تمام‌شده محصولات و رشد تورم خواهد شد.
همچنین محمدرضا برکتین، عضو هیئت نمایندگان اتاق اصفهان اضافه کرد: اتاق بازرگانی به‌عنوان تشکلی فراگیر و بین‌المللی باید با جمع‌بندی راهکارها برای رفع مشکلات واحدهای اقتصادی و ارائه آنها به دستگاه‌های اجرایی، به تدوین برنامه‌های واقع‌بینانه و عملیاتی در جهت رفع چالش‌های کشور کمک کند و انتظار تشکل‌ها نیز این است که اتاق بازرگانی مسائل جاری و آینده جامعه را در قالب برنامه‌های اجرایی خود به حاکمیت ارائه دهد تا با همدلی و همکاری، به بهبود شرایط بینجامد.
پرداخت تسهیلات بانکی به صنایع تسریع شود
مژگان ایزدی، عضو هیئت نمایندگان این اتاق نیز با اشاره به اعلام برنامه قطع برق به صنایع افزود: قطع بدون برنامه برق به خطوط تولید ضربه می‌زد و خوشبختانه صدای فعالان اقتصادی برای اعلام برنامه زمان‌بندی قطع برق شنیده شد، اما درخواست داریم تا حد ممکن از قطع برق صنایع و تعطیلی آنها جلوگیری به عمل آید و راهکار دیگری برای مدیریت مصرف برق اندیشیده شود. همچنین پرداخت تسهیلات بانکی به صنایع از سوی بانک‌های استان باید روند بهتری پیدا کند.
سید وحید دزفولی، دیگر عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی نیز با بیان اینکه برای رفع برخی مشکلات چاره‌ای جز صادرات نداریم، اظهار داشت: متأسفانه برخی قوانین به‌خصوص در حوزه صادرات و بازگشت ارز کارشناسی‌شده نیست که باعث شده برخی کاسبان تحریم از این امر سوء استفاده کنند. امیدوارم با افزایش اختیارات استاندار اصفهان بخشی از مشکلات تولیدکنندگان استان در حوزه صادرات رفع شود.
پروژه‌های استان به شرکت‌های اصفهانی سپرده شود
همچنین فرشته امینی، عضو هیئت نمایندگان اتاق اصفهان با تأکید بر ایجاد امید در نسل جوان برای جلوگیری از مهاجرت گفت: به واسطه مهاجرت نیروهای جوان متخصص از کشور خارج می‌شوند و باید برای امیدآفرینی در نسل جوان و متخصصان هزینه کرد. از طرف دیگر شاهد هستیم بسیاری از پروژه‌های استان به شرکت‌های غیراصفهانی سپرده می‌شود که بهتر است سازوکاری در استان اندیشیده شود تا تولیدات و خدمات شرکت‌های اصفهانی در اولویت خرید از سوی صنایع بزرگ استان قرار گیرد.
لزوم سرمایه‌گذاری در توسعه خدمات مهندسی
وحید فولادگر، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی نیز با اشاره به موانع سرمایه‌گذاری در اصفهان بیان کرد: توسعه صنعتی استان به دلیل برخی چالش‌های زیست محیطی با مانع روبه‌رو شده، اما نباید از توسعه گردشگری و توسعه خدمات مهندسی غافل شد. متأسفانه در استان با برخی سخت‌گیری‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری مواجه هستیم که باید رفع شود، چون اصفهان با وجود دانشگاه‌ها، شهرک علمی و تحقیقاتی و صنایع بزرگ برای توسعه خدمات فنی و مهندسی بسیار مستعد است.
در ادامه امیررضا نقش، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با بیان اینکه اتاق بازرگانی به واسطه ظرفیت‌های بالای خود می‌تواند نقش رصدخانه استانداری و بخش حاکمیتی را ایفا کند، گفت: توسعه استان در گرو همراهی و همدلی میان بخش دولتی و بخش خصوصی است. خوشبختانه در طول حدود 18 ماه گذشته شاهد تصویب بیش از 2200 مصوبه در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان بودیم که کمک شایانی به‌ بخش‌های گوناگون کرد، اما رشد نرخ سرمایه‌گذاری در استان نیز باید با جدیت پیگیری شود.
 
 

مطالب پیشنهادی