12:02 1400/02/09

به گزارش مفتاح وبه نقل از روابط عمومی موسسه خیریه دیابت اصفهان، کچویی با بیان اینکه بیماری دیابت روند رو به رشدی به خود گرفته است به ویژه شاهد صعود دیابت در بین کودکان هستیم، ادامه داد: مطابق با آمار جهانی در 30 سال گذشته جمعیت دیابتی هشت برابر شده است.

وی با اشاره به اینکه زنان روستایی به علت اینکه نسبت به زنان شهری تحرک بیشتری دارند کمتر در معرض ابتلا به دیابت هستند، ادامه داد: امروزه شاهد شیوع دیابت نوع 2 در بین کودکان نیز هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: دیابت نوع یک حوالی بلوغ بروز میکند و بر اثر عفونت به سلول های انسولین ساز حمله ور می شود .

وی با اشاره به اینکه نقش ژنتیک در بروز بیماری دیابت نوع یک کمتر از دیابت نوع 2 است، ادامه داد: دیابت نوع 2 در گذشته در افراد 40 سال به بالا مشاهد می شد و در سالهای اخیر در افراد بالای 20 سال بروز این نوع دیابت داریم و امروزه در کودکان هم شاهد بروز دیابت نوع 2 هستیم.

کچویی با بیان اینکه دیابت نوع 2 با چاقی ارتباط مستقیمی دارد، گفت: در صورت اصلاح تغذیه از بیماری دیابت نوع 2 میتوان پیشگیری کرد و شاهد بهبود این بیماری باشیم.
وی مصرف حبوبات که دارای فیبر است و جای دادن سبزیجات و میوه جات در سبد غذایی خانوارها در پیشگیری و بهبود بیماری دیابت نقش بسزایی دارد، ادامه داد: نان سفید و برنج سفید و هر غذایی که کالری زا باشد، تشدید کننده بیماری دیابت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اعلام اینکه دیابت یک بیماری چند عاملی است ومشخص نیست که استرس، فست فودها و تغذیه نامناسب، بی تحرکی و چاقی هر یک به سهم خود تا چه اندازه در بروز دیابت نقش دارد و برای افراد مختلف متفاوت است، ادامه داد: اثر الودگی هوا بر بروز و تشدید دیابت یک اصل علمی اثبات شده است.

وی با اشاره به اینکه از 16 سال پیش تاکنون، اصفهان، بوشهر و یزد سه استانی است که در ردیف اولی بروز دیابت قرار دارند، اعلام کرد: اساس کار در خیریه دیابت اصفهان، تحقیق، آموزش و پیشگیری است و لازمه هر فرد بداند دیابت چیست و سپس با فاکتورهای خطر و ریزفاکتورهای آن آشنا شود.

کچویی بالا رفتن سطح آگاهی عامه جامعه در حوزه بهداشت و سلامت مایه خوشدلی و خوشحالی دانست، گفت: اینکه امروزه شاهدیم مردم خواستار تست قند خون، چربی خون، فشارخون و غیره هستند و این مطالبه از جامعه پزشکی است که در دفترچه های بیمه انها قید شود، یک علامت خوبی برای پیشگیری از بیماری کرونا است.

وی از تشدید بیماری دیابت در شرایط کرونا خبر داد.

مطالب پیشنهادی