به گزارش مفتاح، با وجود اطلاع تمامی نامزدهای شوراهای شهر و روستای اردبیل از قوانین انتخاباتی، تبلیغ به شیوه‌های نامتعارف آغاز شده و به نظر می‌رسد این اقدامات مورد توجه دستگاه‌های ناظر نیست.

طی ۱۰ روز گذشته با وجود اینکه تبلیغ نامزدهای ریاست جمهوری آغاز شده بود، به یکباره ستادهای تبلیغاتی شوراها در گوشه گوشه شهر سبز شد.

حجم فعالیت ستادها به قدری بود که برخی از دیگری می‌پرسیدند آیا زمان تبلیغات شوراها نیز آغاز شده است؟ علاوه بر تبلیغات زودهنگام که گاه به جانب‌داری از یک نامزد ریاست جمهوری نیز گره می‌خورد، شیوه‌های جالب‌توجه تبلیغ هم در انتخابات ریاست جمهوری و هم در انتخابات شوراها موجب شگفتی شد.

بطوریکه برخی از شهروندان با قضاوت شیوه‌های تبلیغ نامزدها پی به مردم‌داری، عدالت محوری و مسئولیت گرایی آن ها برده و معتقدند قبل از اینکه فرد خاصی بر صندلی ریاست یا عضویت تکیه کند، حال و هوای فکری وی از نحوه تبلیغاتش تداعی می‌شود.

از تبلیغ بر روی سنگ‌قبرها تا تهییج جوانان

با وجود تلاش دستگاه‌های ناظر برای فراهم کردن زمینه انتخابات سالم، هنوز تعریف قوانین برای برخی هواداران بویی از اعراب نبرده است. تجارب انتخابات دوره‌های گذشته نیز موجب نشده تا تعصبی به نام «نامزد من» به دلیل قانون کنار گذاشته شود.

برخی هواداران خود را مجاز به هر گونه و هر شکل از تبلیغ می‌دانند. بطوریکه در ۱۰ روز گذشته با شدت گرفتن التهاب تبلیغات شیوه‌های نامتداول و حتی غیرقانونی متعددی مشاهده شده است.

از جمله چیدن کارت ویزیت بر روی سنگ‌قبرها در روز پنج‌شنبه که شهروندان برای قرائت فاتحه مراجعه می‌کنند. اقدامی که به تعبیر رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان غیرقانونی بوده و نباید به کار گرفته شود.

رضا کریمی در این خصوص گفت: هر چند زمان انتخابات شوراها محدود است و افراد نمی‌توانند در طول یک هفته خود را معرفی کنند اما این محدودیت نباید منجر به اقدام غیرقانونی شود.

برخی هواداران از سنگ قبر آغاز کرده و برخی تا نسل جوان و رأی اولی‌ها را تهییج می‌کنند. در برخی ستادها صدای کف و سوت و آهنگ‌های وطنی موجب شده همسایه‌ها اتمام روزهای تبلیغ را لحظه‌شماری کنند.

در برخی ستادهای تبلیغاتی موضوع اشتغال و ازدواج که دغدغه جوانان ایرانی است، به دستاویز رأی تبدیل شده است. در این میان به بهانه شدت بخشیدن به هیجان موضوع با هر سخنرانی و میتینگی صدای موزیک‌ها بالا می‌رود و تا زمان اتمام برنامه کسی از هواداران رعایت حقوق اجتماعی و شهروندی را یادآور نمی‌شود.

قلمرو کوچک نامزدهای شوراها در شهر

با وجود اینکه تبلیغات انتخابات شوراهای شهر و روستا به تازگی آغاز شده است اما اغلب نامزدها قلمروهایی در سطح شهر برای خود تدارک دیده‌اند.

بطوریکه این سؤال تداعی می‌شود که اگر در زمان انتخابات اقدام نامزدها به این شکل است، بعد از دست‌یابی به یکی از میزهای شورا چه خواهند کرد؟

برخی نامزدها خیابان، کوچه و مسیری از شهر را قرق کرده‌اند و تمامی مغازه‌داران پوستر رنگی آن ها را به شیشه نصب‌کرده‌اند. برخی نیز با جداسازی بخشی از پیاده‌روها اقدام به تبلیغ و برگزاری مراسم سخنرانی در فضای آزاد می‌کنند.

این در حالی است که تنها ساعاتی از فرصت قانونی تبلیغ شوراها سپری شده و در تمامی ۱۰ روز گذشته تنها به تعداد محدودی از تخلفات رسیدگی شده است.

به گفته معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ۵۵ مورد تخلف و اقدام غیرقانونی از نامزدهای انتخابات شوراها در استان اردبیل شناسایی شده است

یوسف خدادادی در همایش هم‌اندیشی نامزدهای پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا تصریح کرد: تمامی این تخلفات با تذکر و هشدار حل‌وفصل شده است.

وی با اشاره به شکل‌گیری ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات در استان اضافه کرد: هرگونه تخلف نامزدها در کمترین زمان رسیدگی می‌شود.

بخش مهمی از تخلفات نامزدهای شوراهای شهر و روستا صدمه به خود زیرساخت‌های شهری است.

پوسترهای رنگی ناخواسته در دیوار شهر

بطوریکه هواداران برخی نامزدهای شوراهای شهر و روستا مجالی برای تردد از زباله‌های جلسات سخنرانی و میتینگ‌های خود نمی‌دهند.

صحبت با برخی هواداران و نامزدهایشان نشان می‌دهد بهانه محدودیت زمانی تبلیغات موجب شده نامزدها به این موضوع دامن بزنندبا وجود اینکه مکان‌هایی برای نصب پوستر تعبیه شده اما دیوار شهر شاهد الصاق پوسترهای ناخواسته است.

صحبت با برخی هواداران و نامزدهایشان نشان می‌دهد بهانه محدودیت زمانی تبلیغات موجب شده نامزدها به این موضوع دامن بزنند.

بطوریکه یکی از هواداران در این خصوص گفت: برای اینکه فردی شناخته شود، چاره‌ای نداریم جز اینکه پوسترش را همه جای شهر نصب کنیم.

با این وجود به عقیده یکی از شهروندان چنین تبلیغاتی نتیجه عکس از معرفی یک نامزد دارد.

علی سیف پور تصریح کرد: نامزدهای شورا نمی‌توانند با صرف پوستر مردم را به رأی دادن تشویق کنند و می‌بایست برنامه‌های خود را در مهلت قانونی ارائه دهند.

از سویی در بخش تبلیغات ریاست جمهوری نیز اقدامات قابل‌توجهی دیده می‌شود. معاون خدمات شهری شهرداری اردبیل پیش از این در گفتگو با خبرنگار مهر به آماده‌سازی ۱۶۰ جایگاه برای نصب پوستر نامزدهای ریاست جمهوری اشاره کرده بود.

به گفته شهرام لازمی زارع جایگاه‌ها در تمامی مناطق چهارگانه تعبیه شده تا پوستر نامزدها در این مکان نصب شود و صدمه به دیوار شهر کاهش یابد. با این وجود به نظر می‌رسد با گذشته ۱۳ روز از تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری از جایگاه‌ها چندان استقبال نشده و شیشه مغازه‌داران ترجیح داده می‌شود.

از سویی برخی ستادهای تبلیغاتی نامزدهای شوراها با پوشش حمایت از نامزد ریاست جمهوری خاصی فعالیت خود را آغاز کرده است.

در همین زمینه رئیس ستاد انتخابات یک کاندیدای ریاست جمهوری در استان اردبیل گفت: با وجود اینکه ابلاغ مستقیمی در این خصوص نداریم اما قدردان این افراد هستیم که نامزد مورد حمایت ما را تبلیغ می‌کنند.

نصب پوسترها بر روی دیوارها و بر روی تأسیسات شهری با وجود تأکید مدیران شهرداری اردبیل از روزهای گذشته مشاهده می‌شود.

قوانین نانوشته نامزدها به نام ستاد انتخابات

به گفته رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل تمامی پوسترها و ستادهایی که قبل از مهلت قانونی در فضای شهری دیده شده خارج شدن از قوانین است.

ناصر نصیری تصریح کرد: ما قبول داریم که در قوانین انتخاباتی خلائی وجود دارد و افراد نمی‌توانند در مدت یک هفته خود را معرفی کنند.

وی افزود: از سویی در قانون مصادیق برخورد به صورت کامل تشریح نشده و ابزار کنترلی چندانی نداریم؛ اگر به قانون مراجعه کنیم نه تنها پوستر و بنر بلکه تبلیغ در فضای مجازی نیز قبل از مهلت تعیین شده غیرقانونی است اما واقعاً امکان محدود کردن نیز خود با محدودیت همراه است.

رئیس ستاد انتخابات استان تأکید کرد: ما به دنبال ایجاد فضای سالم رقابتی هستیم و در برخی مواقع به دلیل اینکه تصور نشود تبعیضی در بین نامزدها حاکم شده از برخی تخلفات چشم‌پوشی و اغماض می‌شود.

این اظهارات در حالی طرح می‌شود که اخیراً شنیده شده در اردبیل برخی هواداران تبلیغ نامزدهای شوراهای شهر و روستا را  بعد از غروب آفتاب مجاز دانسته و حتی این قانون را منتسب به ستاد انتخابات استان عنوان کرده‌اند.

نصیری در این خصوص تأکید کرد: قوانین قبل و بعد از غروب آفتاب ندارد و به هیچ عنوان چنین اجازه‌ای داده نشده است.

وی افزود: تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری از هشتم اردیبهشت ماه آغاز شده بود و تبلیغات شوراهای شهر نیز از ۲۱ اردیبهشت ماه آغاز شده است.

رئیس ستاد انتخابات استان تمامی نامزدها را دعوت به ایجاد فضای سالم و قانونی رقابتی کرد و گفت: هر چند شیوه  و مدت زمان قانونی تبلیغات با نقص‌هایی همراه است اما دلیل نمی‌شود تا نامزدها بر خلاف قانون رفتار کنند.

مشابه آشفتگی‌های تبلیغات در فضای واقعی، در فضای مجازی نیز دیده می‌شود. برخی هواداران از هر فرصتی برای تبلیغ نامزد مورد نظر خود استفاده می‌کنند. نامزدهایی که از هم اینک میزان قانون مداری آن ها قابل ارزیابی است و بی‌شک مورد داوری نیز قرار خواهند گرفت.

منبع: مهر

مطالب پیشنهادی