11:29 1401/03/12

دکتر محمدعلی شجاعی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان امور اراضی گفت:۹۳ شهرستان در خصوص تغییر کاربری اراضی کشاورزی را شناسایی و به سه دسته فوق بحرانی، بحرانی و نیمه بحرانی تقسیم بندی کردیم. در تلاش هستیم که در این شهرستانها اقدامات لازم برای جلوگیری از تغییر کاربری و تصرفات را انجام دهیم.

به گزارش ایسنا دکتر شجاعی دبیر کارگروه فراقوه ای مبارزه با زمین خواری در حاشیه دومین نشست کارگروه فرا قوه مبارزه با زمین خواری و در جمع خبرنگاران گفت: سامانه پنجره واحد مدیریت زمین با همراهی تمام دستگاه های ذیربط ایجاد شده است. امیدواریم این پنجره واحد از بسیاری از مفاسد حوزه زمین پیشگیری و واگذاری اراضی را جهت توسعه و رشد اقتصادی تسهیل کند.

وی ادامه داد: سالیانه حدود ۶۰ هزار   تخلف در خصوص زمین خواری گزارش می شود. براساس آمارها از سال ۸۵تا کنون یعنی در مدت ۱۶ سال حدود ۱۳هزارو۲۶۰ حکم قطعی معوقه و اجرا نشده وجود دارد.

رئیس سازمان امور اراضی کشور اضافه کرد: کار زمین و اجرای احکام متوجه یک وزارتخانه و یک سازمان نیست. این کار حاکمیتی است و باید  تمام عوامل امنیتی، انتظامی، اجرایی و نظارتی باید در کنار هم قرار بگیرند تا بتوانیم از تخلفات و تصرفات جلوگیری‌کنیم.

 وی تصریح کرد:  ۹۳ شهرستان در خصوص تغییر کاربری اراضی کشاورزی را شناسایی و به سه دسته فوق بحرانی، بحرانی و نیمه بحرانی تقسیم بندی کردیم. تمام توان خود را بر روی این ۹۳ شهرستان خواهیم گذاشت و هماهنگی های لازم با دستگاه های مربوطه نیز انجام شده است.


شجاعی در ادامه گفت: اجرای احکام  نیز امروز در کارگروه مبارزه با زمین خواری تصویب شد.

رییس سازمان امور اراضی کشور با بیان اینکه بر اساس تفاهمنامه با وزیر کشور این وزارتخانه راستای اجرای احکام همکاری خواهد داشت، گفت: همچنین مصوبه ای از هیات وزیران وجود دارد تا استانداران هم به عنوان روسای کارگروهای مبارزه با کارگروه ساخت و سازی های غیرمجاز استان ها جهت اجرای احکام فعالیت داشته باشند. همچین دستور ریاست جمهور به سازمان برنامه و بودجه برای تامین اعتبار اجرای احکام تغییر کاربری غیرمجاز وجود دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: کارگروه فراقوه ایی است و ما در آن وظیفه داریم. وقت مدیران را نخواهیم گرفت که فقط ژست اجرای احکام را داشته باشیم ولی اقدامی صورت نگیرد.   امکان دارد در  مسیر مسئولی باشد که آنطور که باید همراهی لازم را نداشته باشد و کار بر روی زمین بماند. مصوب کردیم کارگروه  مبارزه با زمین خواری مسئول را در هر موقعیتی که باشد طبق قوانین به مراجغ ذیربط معرفی کند تا با آن برخورد شود.

‌به گفته وی اجرای احکام پیامی برای متخلفان دارد که در این دولت زمان ساخت و سازهای غیرمجاز نیست.

شجاعی در ادامه به آمار  اراضی کشاورزی سند دار شده‌ اشاره کرد و گفت: براساس آمارها در سال ۹۹ حدود ۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سند صادر شد که در نیمه اول ۱۴۰۰ این عدد  به ۹۰ هزار هکتار رسید و در نیمه دوم ۱۴۰۰نیز این  رقم به حدود ۱۸۰ هزار هکتار رسید. در دوماهه اول ۱۴۰۱ بیش از ۲۰۰هزارهکتار سند صادر شد.

 رییس سازمان امور اراضی کشور در پایان گفت: سرعت صدور سند برای اراضی کشاورزی افزایش یافته است اما هنوز کافی نیست. باید بتوانیم در زمان کمتری برای اراضی کشاورزی سند صادر کنیم، زیرا یکی از موارد جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی و تصرفات، صدور سند برای آنها است./مفتاح نیوز

مطالب پیشنهادی