به گزارش مفتاح، طرح «کودک همسری» مدتی است به  سوژه بسیاری از رسانه ها و فعالان اجتماعی ، مدنی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی تبدیل شده است. براساس این طرح که از سوی فراکسیون زنان مطرح شده حداقل سن ازدواج برای دختران به ۱۶ سال افزایش می‌یابد. در این طرح حداقل سن ازدواج برای دختران ۱۶ و برای پسران ۱۸ سال پیش بینی شده و ازدواج برای دختران زیر ۱۳ سال ممنوع خواهد شد. این در حالی است که در حال حاضر حداقل سن ازدواج برای دختران ۱۳ سال بوده و دختران زیر ۱۳ سال تنها با مجوز دادگاه امکان ازدواج دارند. با این وجود این پیشنهاد در قالب همین طرح، باقی ماند و تصویب نشد.اما چند روز پیش با انتشار خبر ازدواج کودکی به نام رها ۱۱ ساله از استان ایلام که به خاطر بدهی پدر خود به عقد مردی ۴۴ ساله درآمد،این طرح دوباره از سوی موافقان با قوت بیشتری در حال مطرح شدن است.

داستان رها که از سوی شبکه های اجتماعی مطرح شد به این شکل بود که ،رها متولد سال ۸۵ است و حالا شش ماه می‌شود که در ازای ۱۵ میلیون تومان با مردی حدودا ۵۰ساله ازدواج کرده است.این مرد دارای هفت فرزند و همسر دیگری نیز است اما با رها ازدواج می‌کند. خانواده رها اعتیاد شدید دارند و به همین دلیل رضایت می‌دهند که رها را در قبال ۱۵ میلیون تومان به عقد این مرد دربیاورند. رها جز خود، خواهر و برادر دیگری هم دارد که خواهرش نیز در سنین کودکی ازدواج کرده و به گفته او برادرش نیز دچار اعتیاد است.

بعد از مطرح شدن این مسئله شبکه های اجتماعی توانستند برای رسیدگی به حل آن و رسیدن این خبر به گوش دادستانی ،مددکاران اجتماعی و نمایندگان مجلس ، به انتشار این آسیب مهم همت گمارند.از طرفی  طیبه سیاوشی، نماینده مجلس هم پیگیر این داستان از طریق سازمان بهزیستی کل کشور شد  و خوشبختانه روز یکشنبه اداره بهزیستی ایلام به خانواده رها سر زدند و توانستند او را از خانواده بگیرند و به بهزیستی تحویل دهند. بر اساس اخبار منتشر شده ،همسر رها دستگیر شده و پدر و مادر رها هم تحت تعقیب قضائی قرار گرفته‌اند.

‏تاثیر شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده در اطلاع رسانی آسیب‌های اجتماعی

بعد از این ماجرا بسیاری از روزنامه ها و کنشگران مدنی و اجتماعی از کمک شبکه های اجتماعی گفتند که باعث شد تا مسئولان هر چه سریعتر به این آسیب مهم در جامعه رسیدگی کنند برای همین وقت آن رسیده است که از فرصت های این رسانه مهم در جهت مطرح کردن مسائل مختلف اجتماع،سیاست ،فرهنگ و اقتصاد استفاده کرد تا به مدد این ابزار بتوانیم راه حل های درست و به موقع را پیدا کنیم.

محمد شریعتمداری وزیر کار و رفاه و تعاون  در واکنش به ازدواج این دختر ۱۱ ساله در توییتر نوشت:«‏به لطف خدا و همت همکاران و پایمردى دادستان محترم ایلام، دختر یازده ساله عزیزم رها، که بنا به تصمیمى غلط، قرار بود نو عروس مردى پنج برابر سنش شود، تحت حمایت سازمان بهزیستى قرار گرفت.» البته این توییت وزیر با واکنش هایی همراه بود. عده ای با انتقاد به این بخش از توییت وزیر «قرار بود نو عروس مردى پنج برابر سنش شود» ادعا کردند که وزیر در جریان ماجرا نیست چرا که این مسئله اتفاق افتاده است.

اردوان سیجانی کارشناس it و مشاور تولید محتوا در فضای مجازی هم از جمله افرادی بود که به توییت وزیر واکنش نشان داد و نوشت:‏«تاثیر شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده در اطلاع رسانی آسیب‌های اجتماعی و البته همین موضوع فاجعه بار کودک همسری فراموش نشود!!جناب شریعتمداری از همه تشکر کردند جز اصل کاری که شبکه‌های اجتماعی بودند.»

کورش محمدی رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران  هم با اشاره به اصلاح نگاه جامعه به حقوق کودکان در توییتر خود نوشت: ‏«به لطف الهی،تلاش فعالان اجتماعی و مداخله و همت وزیرمحترم رفاه و رییس سازمان بهزیستی استان ایلام از بروز یک فاجعه کودک همسری جلوگیری شد. رها دختر ۱۱ ساله ایلامی تحت حمایت بهزیستی قرارگرفت.این گام بزرگ را ارج می نهیم. به امید اصلاح نگاه جامعه به حقوق کودکان.»

هر کس دستش به رسانه نرسد، از حمایت محروم می‌شود

پدرام الوندی معاون خبر خبرگزاری ایرنا  با اشاره به خبر دستگیری مرد ۵۰ ساله در توییتر خود نوشت:‏«رسیدگی فوری و هلی‌کوپتری در بلند مدت بی‌فایده است. هر کس دستش به رسانه نرسد، از حمایت محروم می‌شود. کاش آقای وزیر و نمایندگان مجلس تدبیری دایمی بیاندیشند.»

زهرا کهرام داوطلب خیریه جمعیت امام علی هم  با اشاره به تاثیر انتشار بیشتر چنین خبرهایی در شبکه های اجتماعی جهت رسیدگی مسئولان به آن نوشت: «‏دوستان لطفا با خوندن این توییت فکر نکنیم که دیگه این بچه از بین رفته و کمک کردن بهش غیر ممکنه. لطفا تا جای ممکن ،ریتوییت کنید و مسئولین را منشن کنید تا رها رو از اون خانواده بگیریم.رها را وارد دعوای تصویب یا عدم تصویب طرح کودک همسری نکنیم و همگی لطفا تلاش کنیم.»

رضا غبیشاوی از فعالان رسانه ای هم از نقش شبکه های اجتماعی گفت و در توییتر خود عنوان کرد: «باز هم شبکه های اجتماعی به داد یک انسان رسید.ممنون از خیریه امام علی.»

پروانه مافی نماینده مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به تلاش برای تصویب طرح کودک همسری نوشت:«‏در تماس تلفنی که با وزیر کار داشتم از پیگیری مستمر شرایط رها توسط سازمان بهزیستی خبر دادند که جای تشکر دارد. می دانیم رها تنها قربانی موضوع تلخ کودک همسری نیست و در فراکسیون خانواده مجلس این موضوع را تا تبدیل شدن به قانون دنبال خواهیم کرد.»

بیشتر بخوانید:

رفع معضل کودک همسری از اهداف تصویب لایحه افزایش سن ازدواج

واکنش وزیر رفاه به ازدواج کودک ایلامی

ورود دادستان به ماجرای ازدواج یک دختر ۱۱ ساله

انتهای پیام

منبع:شفقنا

مطالب پیشنهادی