19:41 1402/02/11

به گزارش خبرنگار مفتاح، دکتر سید رضا موسوی  مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن اشاره به تلاش نیروهای دامپزشکی و سختی کار دامپزشکان گفت: برای پنجمین سال متوالی آنفولانزای حاد پرندگان که تلفات سنگینی در سال های گذشته در استان به جا می گذاشت، دیده نشده و این ناشی از تلاش کارشناسان و دامپزشکان  در دامپزشکی است.

او در ادامه با اشاره به کاهش کانون بیماری دام در سال گذشته، گفت: در سال 1400 تعداد کانون های بیماری دام 112 مورد بود که در سال گذشته به 106 مورد رسید. این کاهش با  تداخل نیروهای دامپزشکی برای مبارزه با بیماری و واکسیناسیون اتفاق افتاده است.

موسوی تلاش برای پیشگیری و حرکت به این سمت را کم هزینه تر از درمان دانست و ادامه داد: وظیفه خطیر دامپزشکی مبنی بر نظارت بر تهیه، توزیع و نگهداری وعرضه فراورده های دامی است و باید هر چه بیشتر در این حوزه به سمت پیشگیری حرکت کنیم تا نیاز به تخت بستری کمتری داشته باشیم و باید سلامت بهداشت عمومی جامعه را ارتقا دهیم.

مدیر کل دامپزشکی استان در ادامه خاطر نشان کرد: دامپزشکی باید سهم مناسبی از اعتبارات را داشته باشد و سهم این سازمان از اعتبارات سلامت کجاست ؟ اعتبارات کنترل بیماری مشترک بین انسان ودام کجاست؟ باید تفکر درمان را به تفکر پیشگیری تبدیل کنیم و این شعار جدی را فریاد بزنیم.

آسیب دیدن 15 کارشناس دامپزشکی در مواجهه با دام ها

او با اشاره به سختی کار دامپزشان و آسیب دیدگان نیروها در هنگام مواجهه با دام ها برای انجام واکسیناسیون، افزود: سال گذشته 15 نفر از کارشناسان و دامپزشکان ما در مواجهه با دام ها به صورت فیزیکی آسیب دیدند و یا به دلیل درمعرض قرارگرفتن با بیماری های مشترک دام وانسان مثل تب مالت، گاها به آن بیماری ها مبتلا شدند. امیدواریم بتوانیم اجرای قانون سختی کار برای این همکاران با ارائه مستندات و ادله مهیا کنیم.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان پوشش واکسیناسیون در استان را 95 درصد عنوان کرد وافزود: پیشگیری با مایه کوبی و نمونه برداری اتفاق می افتد. در عرصه نمونه برداری تلاش های زیادی شده است و تزریق  730 میلیون دز واکسن به طویر گوشتی در این راستا بوده است.

بنا به گفته موسوی اداره کل دامپزشکی در جهت تشدید  نظارت بر بهداشت عمومی طرح های مستمری را اجرا کرده است که می توان به طرح ساماندهی انبارهای نهادهای دامی، طرح ارتقای کیفیت بهداشتی گوشت مرغ، طرح ساماندهی کیفیت بهداشتی شیرخام، اجرای طرح های تشدید نظارت بهداشتی در ماه های رمضان، محرم، عید قربان و نوروز اشاره کرد. در این ایام خاص  59 هزار ساعت بازرسی از مراکز تهیه وتوزیع و نگهداری وعرضه فراورده های دامی انجام شده است.

در یکسال گذشته ۶۴ هزار و ۱۱۳ مورد بازدید از مراکز تولید، توزیع، نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی انجام و  ۲ هزار و ۳۰ مورد نمونه برداری از انواع فرآورده‌ها انجام شده است و از این تعداد  هفت هزار و ۲۹۳ مورد فرآورده غیربهداشتی شناسایی شد که در نهایت ۲ میلیون و ۵۸۸ هزار و ۴۴۰ کیلوگرم انواع فرآورده‌های خام دامی در این مدت ضبط شده است.

کارشناسان دامپزشکی استان در یکسال گذشته همچنین بر روند کشتار ۶۰ میلیون و ۵۴۴ هزار و ۱۷۹ قطعه طیور نظارت کردند که این نظارت‌های بهداشتی به ضبط ۳۶۷ هزار و ۶۷۸ قطعه لاشه طیور منجر شد. در همین مدت  نظارت بر کشتار ۲ میلیون و ۹۹۳ هزار و ۲۵۵ راس دام سبک و سنگین، شتر، شتر مرغ نیز انجام شده که در نهایت ۲۲۲ هزار و ۸۲۵ کیلوگرم لاشه نیز ضبط شد.

تلاش و نظارت کارشناسان دامپزشکی استان منجر به تشکیل  ۴۸۹ پرونده تخلف  در عرضه، کشتار و نگهداری فراورده های خام دامی در شرایط غیر بهداشتی، و ارجاع  به مراجع قضایی شد.

در ادامه موسوی  در پاسخ به سوال خبرنگار مفتاح مبنی برحجم بالای معدوم سازی فرآورده های غیر بهداشتی در استان گفت: البته این میزان در کل فرآورده های تولید شده شاید نیم درصد باشد، اما با این وجود باید تلاش بشود این میزان فرآورده های که باید به دست مردم برسد و معدوم سازی می شود، کاهش پیدا کند.

مدیر کل دامپزشکی با تاکید بر حضور موثر سایر ارگان ها برای مبارزه با تخلفات صورت گرفته گفت: اما این میزان پرونده وحجم ضبط فراورده های غیر بهداشتی و معدوم سازی نشان از  تلاش کارشناسان دامپزشکی در بازرسی های صورت گرفته می دهد، که گاها با مشکلات و مقاوت های زیادی از سمت متخلفان مواجه می شوند.

او در ادامه با اشاره به کمبود شدید نیرو در سازمان دامپزشکی استان گفت: امسال با خروج نیروهای بازنشسته پست‌های خالی ما در سازمان به 45 پست می رسد وباید برای نظارت بهتر اقدام موثری صورت بگیرد.

موسوی کمبود خودرو و فرسودگی ساختمان‌های سازمان دامپزشکی را یکی از دیگر از مشکلات عنوان کرد و ادامه داد: اعتباراتی که به استان اصفهان تخصیص داده شده، مناسب نیست و 50 درصد از13 میلیارد اعتباری که تخصیص داده شده استانی بوده واعتبارات کشوری هنوز تخصیص داده نشده است. همچنین بیست سال است برای ساخت ازمایشگاهی در اصفهان وعده های مختلف داده می شود و در سفر استانی رئیس جمهور 80 میلیارد ریال اعتبار درنظر گرفته شد که متاسفانه هنوز پرداخت نشده است.

مطالب پیشنهادی