به گزارش مفتاح، کمبود و کاهش فشار آب در روستاهای حاشیه شهر بیرجند مشکلی است که هر ساله در ایام تابستان و به خصوص در ماه مبارک رمضان نمود پیدا می‌کند اما چاره اندیشی اساسی برای آن نشده است.

بحران کم آبی در شهرک های اقماری بیرجند موضوعی است که علی رغم تکرار هر ساله‌اش در فصل های گرم تابستان، چاره ای اساسی برای رفع آن اندیشیده نشده است.

حال اینکه با توجه به افزایش جمعیت در این شهرک‌ها، اگر اقدام اساسی در رفع کم آبی این مناطق اندیشیده نشود، دیر یا زود معضل کم آبی به بحران تبدیل شده و تلفات جبران ناپذیری در حوزه های کشاورزی و اقتصاد مبتنی بر آن در این شهرک‌ها به جای می‌گذارد.

سال‌هاست که مردم شهرک هایی از جمله حاجی آباد، چهکند و امیر آباد در فصل های گرم سال با قطعی آب و یا کاهش فشار آب مواجه شده که زندگی را بر آن‌ها تنگ کرده است.

امسال هم همانند دیگر سال‌ها، در آغازی‌ترین روزهای رمضان و در دمای بالای ۳۰ درجه هوا، بسیاری از خانواده‌ها با قطعی آب مواجه شده‌اند.

آمارها حاکی از آن است که در شرایط کنونی ۲۸ هزار نفر در شهرک های اقماری بیرجند با مشکل تامین آب شرب در فصول مختلف سال مواجه هستند.

آبرسانی با تانکر  به روزه داران

یکی از شهروندان روستای حاجی آباد می‌گوید: هر ساله در فصل تابستان و برخی از روزهای سال مانند عید نوروز با کاهش فشار آب رو به رو هستیم.

فاطمه حاجی آبادی با بیان اینکه همزمان با آغاز ماه رمضان با قطعی آب مواجه شدیم، افزود: به مدت سه روز در ساعات های اوج نیاز به آب مانند پنج عصر و موقع افطار با قطعی آب رو به رو بودیم.

حاجی آبادی با بیان اینکه یکی از همین روزهای داغ رمضان، با تانکر به برخی از خانوارها آبرسانی کردند، گفت: اما بسیاری از خانواده‌ها همچنان در تب بی آبی به سر بردند.

وی ادامه داد: در حال حاضر قطعی آب نداریم اما در بسیاری از ساعات ها با کاهش فشار آب مواجه هستیم به گونه ای که نمی‌توان با آن استحمام کرد.

قطعی ۱۵ ساعته آب در چهکند

دهیار روستای چهکند بیان کرد: چهکند بیش از هر جایی با مشکل کاهش و قطعی آب رو به رو است.

مهدی عابدینی با بیان اینکه این شهرک که هنوز به عنوان روستا تلقی می‌شود طی سال های گذشته نیز با مشکل آب روبه رو بوده است، گفت: طی دوماه گذشته از سال جاری، شاهد قطعی آب از دو تا ۱۵ ساعت بوده‌ایم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای رفع مشکل آبی این شهرک بیان کرد: طی برگزاری جلسه ای با دستگاه های ذیربط و دهیاران شهرک های اغماری بیرجند، مصوب شد تا با استفاده از افزایش ضریب بهره برداری، مشکل موجود رفع شود.

تاسیسات آبرسانی چهکند برای جمعیت ۵۰۰ نفره در نظر گرفته شده و این در حالی است که روستا قریب به هشت هزار نفر جمعیت دارد عابدینی بیان کرد: جمع آوری انشعابات غیرمجاز و اصلاح شبکه های فرسوده آب از دیگر اقدامات در حال اجرا است.

وی خواستار صرفه جویی آب در چهکند شد و اظهار کرد: همچنین مسئولان مربوطه باید برای حل مشکل آب این شهرک، چاره ای اساسی بیاندیشند.

عابدینی با بیان اینکه تاسیسات این شهرک به ۱۵ سال گذشته برمی گردد، گفت: این تاسیسات برای جمعیت ۵۰۰ نفره در نظر گرفته شده و این در حالی است که چهکند قریب به هشت هزار نفر جمعیت دارند.

سیر صعودی افزایش جمعیت و نیاز آبی

یکی دیگر از ساکنان روستای حاجی آباد اظهار کرد: باید مسئولان چاره ای جدی برای تامین آب این روستا بیاندیشند چرا که روز به روز بر جمعیت آن افزوده شده و نیاز آبی هم افزایش می‌یابد.

مرتضی محمد دوست با بیان اینکه قعطی آب مساله ای تازه در این روستای بزرگ نیست، گفت: کمبود آب در دیگر شهرک‌ها مانند امیر آباد و چهکند نیز چشمگیر است.

وی ادامه داد: مسئولان باید مردم این شهرک‌ها را مورد توجه قرار دهند و برای تأمین آب مورد نیاز آن‌ها نیز برنامه و طرحی مطلوب داشته باشند.

محمد دوست با بیان اینکه برخی از خانواده‌ها برای افزایش فشار آب از پمپ استفاده می‌کنند، گفت: اما بسیاری از خانوارها نیز قادر به تهیه این دستگاه نبوده و با کاهش فشار آب دست و پنجه نرم می‌کنند.

افت فشار آب در شهرک ولیعصر امیرآباد

دهیار امیرآباد هم بیان کرد: این روستا از شهرک های حاشیه شهر بیرجند است که هر ساله در فصل های گرم سال با مشکل کم آبی روبه رو است.

علی اکبری با بیان اینکه این شهرک دارای بیش از هفت هزار و ۲۰۰ خانوار است، اظهار کرد: طی سال جاری با توجه به افزایش جمعیت، با مشکلات بیشتری از افت فشار و قطعی آب رو به رو هستیم.

وی ادامه داد: منطقه شهرک ولیعصر امیرآباد بیشتر از دیگر نقاط با افت فشار آب رو به رو بوده که نیازمند توجه و بررسی است.

اکبری با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای رفع مشکل آبی امیرآباد بیان کرد: طی جلسات برگزار شده با مسئولان ذیربط، برای رفع این مشکل برنامه ریزی هایی شده است.

وی بیان کرد: امید است با افزایش ضریب بهره وری آب از چاه‌ها و بهره برداری از مخزن دو هزار متر مکعب، مشکل آب شهرک های اغماری رفع شود.

کمبود آب در شهرک های اقماری

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی بیان کرد: مجتمع شهرک های اقماری شمس آباد، امیر آباد، چهکند، حاجی آباد و مجتمع های رکات شریف دارای چهار حلقه چاه هستند.

علی اکبر بسکابادی با بیان اینکه دوره پروانه این چاه‌ها ۵۰ لیتر در ثانیه است، افزود: آب شرب مورد نیاز هفت هزار و ۵۰۰ مشترک شامل ۲۸ هزار نفر از این چاه‌ها تامین می‌شود.

آب شرب مورد نیاز هفت هزار و ۵۰۰ مشترک روستاهای شمس آباد، امیر آباد، چهکند، حاجی آباد و مجتمع های رکات شریف شامل ۲۸ هزار نفر از چهار حلقه چاه‌ تامین می‌شود وی ادامه داد: همچنین ۱۲۰ مشترک تجاری، صنعتی و عمومی نیز آب مورد نیاز خود را از این چهار حلقه چاه تامین می‌کنند.

بسکابادی با بیان اینکه نیاز آبی این مشترک‌ها ۵۸ لیتر بر ثانیه است، گفت: طی هفته اخیر با افزایش دمای هوا و مصرف بالای آب، با قطعی و کاهش فشار آب در این شهرک‌ها مواجه بودیم.

وی با اشاره به قطعی آب حاجی آباد در روزهای آغاز رمضان بیان کرد: به علت آسیب سوله برق توسط یک کامیون، در سه حلقه چاه، خاموشی ایجاد شده بود.

بسکابادی با بیان اینکه شبکه برق یکی از این چاه‌ها دچار آسیب شده بود، افزود: در حال حاضر با رفع مشکل موجود، هر چهار حلقه چاه وارد مدار آبرسانی شده‌اند.

افزایش نیاز آبی شهرک های اغماری با تصویب یک مصوبه

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی با اشاره به کاهش فشار آب در این شهرک‌ها بیان کرد: در حالت عادی به میزان سه لیتر در ثانیه با کمبود آب روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه مصوبه ای مبنی بر تامین آب موقت سکونت گاه های اطراف شهرها در مجلس مطرح شده است، گفت: اگر این مصوبه به تصویب برسد، نیاز آبی این شهرک‌ها بیشتر ازگذشته  خواهد بود.

بسکابادی با اشاره به اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات کمبود آب در این شهرک‌ها اغماری بیان کرد: برای افزایش ضریب بهره برداری آب از یک حلقه چاه از ۱۵ لیتر به ۲۵ لیتر مجوز گرفته‌ایم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی بیان کرد: طی چند روز آینده با افزایش این ضریب بهره وری، مشکلات کمبود و کاهش فشار آب این شهرک‌ها رفع می‌شود.

بسکابادی با بیان اینکه از ایجاد مخزن دو هزار لیتری برای رفع کمبود آب این شهرک‌ها خبر داد و گفت: ۱۰۰۰ متر مکعب این مخزن وارد مدار شده  و طی چند روز آینده با استفاده  از آن، مشکل کمبود آب رفع خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی بیان کرد: امید است برای سال ۹۶ شهرک های اغماری بیرجند تنش آبی نداشته باشند.

وی خواستار صرفه جویی در مصرف آب شد و افزود: برخی از مشترکین مصرف بالای آبی داشته که این مهم نیز به مشکلات کمبود آب در این مناطق دامن زده است.

بسکابادی با اشاره به خشکسالی های چندین ساله در استان اظهار کرد: شهروندان باید خودشان هم برای رفع مشکلات موجود از جمله کم آبی تلاش کنند.

انتقال آب از دشت مختاران تا سه سال آینده

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی با اشاره به طرح انتقال آب از دشت مختاران بیان کرد: این طرح به منظور تامین کسری آب شرب شهر بیرجند و مجتمع های روستایی واقع در مسیر خط انتقال اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه از این خط انتقال میزان ۶۰ لیتر بر ثانیه سهمیه داریم، گفت: ۱۰ لیتر بر ثانیه برای مجتمع خوسف و ۵۰ لیتر بر ثانیه نیز برای تامین آب حاشیه شهر بیرجند پیش بینی شده است.

بسکابادی از اجرای این طرح تا سه سال آینده خبر داد و گفت: امید است با اجرای این پروژه مشکل آب شهرک های اغماری بیرجند به طور کامل رفع شود.

 

اگرچه طرح های خوبی برای رفع مشکل کم آبی در شهرک های اقماری بیرجند از جمله امیرآباد و حاجی آباد در نظر گرفته شده اما از سویی دیگر افزایش جمعیت این شهرک‌ها و تصویب مصوبه مجلس مبنی بر« تامین آب موقت سکونتگاه های حاشیه شهر» که موجب افزایش جمعیت تحت پوشش آبرسانی شرکت آب و فاضلاب روستایی برای خدمات دهی در این شهرک ها است باید گفت مشکلات در این مناطق بیشتر از گذشته رخ نمایی خواهد کرد که باید مسئولان به فکر چاره اندیشی اساسی برای این مناطق حاشیه ای شهر داشته باشند.

منبع: مهر

مطالب پیشنهادی