11:07 1401/08/14

به گزارش مفتاح و به نقل از وبدا، زهرا جوانمردی د اظهار داشت: براساس ماده 41 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، احداث مراکز درمانی ناباروری سطح 2 در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان قرار گرفت.

وی بیان داشت: در قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس 10 مرکز سطح 2 ناباروری به تصویب رسید که شامل بیمارستانهای امین، شهید منتظری نجف آباد، 9 دی خمینی شهر، محمد رسول الله (ص)مبارکه، شهدای لنجان،  امام خمینی (ره) فلاورجان،  امیر المومنین (ع) شهرضا، گلدیس شاهین شهر، حشمتیه نایین و شهید رجایی داران است که بر اساس  ابلاغیه وزارت بهداشت باید تا سال 1402 راه اندازی شوند.

رئیس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه گفت : در مراکز سطح 2 ناباروری، متخصص زنان،  متخصص اورولوژی، کارشناس آزمایشگاه، متخصص طب مکمل ایرانی، ماما و پرستار مستقر می شوند و خدمات تشخیصی اولیه، ارائه خدمات مشاوره ‌ای در زمینه داخلی، عفونی، ژنتیکی، تغذیه، طب مکمل و  بررسی اولیه ناباروری  انجام می گیرد  که در صورت نیاز و برای دریافت خدمات درمانی تخصصی تر به سطح 3 ناباروری ارجاع داده می شوند.

وی با بیان اینکه درحال حاضر بدلیل نبودن مراکز سطح 2  ناباروری، افرادی که  نیاز به درمان نازایی دارند از همان ابتدا باید به مراکز سطح 3 ناباروری مراجعه نمایند و این در حالی است که عدم توانایی در فرزندآوری گاهی با یک مشاوره تغذیه یا مشاوره روانشناسی و دور شدن از استرس ها براحتی قابل درمان می باشد.

جوانمردی تصریح کرد: اصولا در مراکز سطح 3 درمان ناباروری، انجام اعمال  تشخیصی و درمانی و جراحی تخصصی مانند انتقال جنینی خارج از رحمی، انجماد جنین، رحم اجاره ای و تلقیح داخل رحمی اسپرم (IUI) انجام می شود و از نظر علمی  بسیاری از مشکلات ناباروری نیاز به انجام این دست از اعمال تخصصی ناباروری ندارد و بایک سری درمانهای اولیه دارویی و مشاوره های کارشناسی ، مشکل بیماران برطرف می گردد.

وی با بیان اینکه تاکید وزارت بهداشت بر راه اندازی مراکز سطح 2 ناباروری در شهرستان های دور از مرکز استان ها است، گفت: خدمات سطح 2 ناباروری تاکنون به شکل پراکنده در بخش های خصوصی و مطب ها  به بیماران  ارائه می شد که با این ساز و کار ارائه این دست از خدمات در مراکز دولتی و بصورت نظام مند  صورت می گیرد.

رئیس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان  پوشش بیمه ای خدمات ناباروری را از دیگر اقدامات موثر در راستای جوانی جمعیت عنوان کرد.

مطالب پیشنهادی