11:38 1401/02/12

به گزارش مفتاح وبه نقل از  اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، «حسین حق شناس» گفت: با توجه به رصد دوربین های نظارتی سطح شهر در مرکز کنترل ترافیک شهرداری اصفهان، مقایسه آمارهای تردد سالهای پیش، ارزیابی پرسشنامه های تحویل داده شده به مدارس و مشاهدات میدانی کارشناسان ترافیک مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها باعث افزایش دو برابری حجم‌ ترافیک خودروها در پیک ‌صبحگاهی شده است.


او افزود: طبق برآوردهای انجام شده، ۴۵ درصد از سفرهای اوج ترافیکی صبح با هدف تحصیلی و ۴۰ درصد با هدف کاری است.
به گفته حق‌شناس، با بازگشایی مراکز آموزشی، از یک‌سو سفرهای تحصیلی به حجم سفرهای درون‌شهری افزوده شده و از سوی دیگر الگوی سفرها نسبت به سالهای قبل تغییر کرده است و یک سوم سفرهای دانش آموزی با خودروی شخصی والدین صورت می گیرد.


معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با بیان اینکه اکنون هر دانش آموز با یک خودرو توسط والدین به مدرسه می‌رود، اظهار کرد: ۸۲ درصد از ترافیک افزایش یافته بعد از بازگشایی مدارس، ناشی از سفر خودروهای شخصی والدین است و این اتفاق موجب تغییر شرایط ترافیک در خیابان های شهر شده است.
او ادامه داد: این در حالی است که به صورت میانگین هر سرویس مدرسه می‌تواند ۵ دانش آموز را جابه‌جا کند.


حق‌شناس یادآوری کرد: کاهش ظرفیت جابه‌جایی حمل و نقل همگانی در ایام کرونا و کاهش تعداد اتوبوس‌ها و سرویس مدارس در سالهای گذشته باعث این تغییر الگو شده است.
او در ادامه، مهمترین راهکارهای بهبود حمل و نقل تا مهرماه و بازگشایی مجدد مدارس و دانشگاه‌ها را شامل مواردی همچون افزایش ناوگان اتوبوسرانی با همکاری استانداری اصفهان، افزایش ناوگان مترو (۴ رام قطار) و کاهش سرفاصله مترو دانست و اضافه کرد: سرویس اشتراکی مدارس با به کارگیری سامانه نرم افزاری، اطلاع رسانی و فرهنگسازی توسط آموزش و پرورش برای استفاده از دوچرخه توسط دانش آموزان پسر به ویژه در مقطع متوسطه نیز می‌تواند بسیار موثر باشد.


معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: باز بودن حیاط مدارس و گیره‌های دوچرخه به منظور پارک دوچرخه، فراهم کردن شرایطی به منظور در اختیار قراردادن دوچرخه های شهرداری به صورت امانت و با مسئولیت مدارس به دانش آموزان و حضور پلیس راهور برای مدیریت ترافیک است از دیگر مصوبات شورای هماهنگی ترافیک استان برای کاهش حجم ترافیک است.

مطالب پیشنهادی