مفتاح نیوز _ مریم ابراهیمی دینانی/ چرا جامعه تشنه کلیپ های یک دقیقه ای شهید بهشتی و مطهری است . هشدارهایی که همه متوجه مسولان و متولیان است . سخنانی تحکم آمیز که مردم را مقصر جریانات نمی داند و از آنها انتظاری ندارد ؛ بلکه همواره فریاد عدالتخواهی بر پایه شریعت واقعی سر میدهد و از مسولانی که سکان هدایت کشور را بر عهده گرفته اند میخواهد که مراقب انقلاب باشند . سال ها میگذرد و گویا این بیانات محکم برای این روزها ، پیش بینی شده بود.
و حالا چقدر به زندگی آرمانی نزدیکیم . چقدر در پوشش اعتدال ، نقاب بر چهره زدیم و بعد از هر شکست بر کم کاری، تحریم و برجام و مردم و ... را مقصر وضعیت موجود دانستیم .
تا توانستیم سلطان تولید کردیم. سلطان سکه. سلطان سیمان. سلطان دلار . سلطان شکر.سلطان پوشک...
خود را فرستاده هایی از جانب خدا دانستیم و با مدیریت خودخواهانه و نادرست آسیبی بر باور مردم زدیم که به سختی قابل اصلاح است .

گویی اصلا مدلی برای زندگی در سبد تعریف مان نداشتیم و تنها هوس قدرت، ما را به دروغگوی قابلی تبدیل کرد تا باور مردم را به چالش بکشیم.
یونیسف در سال ۱۹۹۳ مدلی برای پیش‌گیری از آسیب‌های روانی اجتماعی به جهانیان معرفی کرد که مهارت‌های زندگی نامیده می‌شود .
این مهارت ها، مجموعه ای از توانمندی های فردی است که باعث رفتارهای مثبت و سازگار میشود و هر انسان مدرنی را برای برخورد مؤثر با چالش‌های زندگی روزمره آماده می‌ کندو توانایی اجتماعی و روحی اش را افزایش می‌‌دهد.
هر قدر مهارت‌های زندگی انسان بالاتر باشد،
بهتر می‌تواند سلامت روان و رفتار خود را حفظ کند و به شیوه‌ای کارآمد مشکلات پیش‌رو،را حل کند.
مهارت‌ مقابله با هیجان‌های منفی. مهارت مدیریت هیجان.
مهارت حل مسأله.مهارت تصمیم‌گیری.
مهارت تفکر خلاق قدرت کشف، نوآوری و خلق راه کارهای جدید.
مهارت تفکر انتقادی و...

اما شوک اقتصادی ناشی از بی مسولیتی و بیسوادی عده ای که داعیه رشد اقتصادی صد روزه داشتند، و مملکت را چون ارابه ای به سمت پرتگاه رکود کشانیدند کی مجال شکوفایی فردی و اجتماعی برای ملت گذاشت.
ترویج ناامیدی. بی انگیزگی. کشتن خلاقیت و نوآوری . ترویج مدیریت احمق ها و فراری دادن نخبه ها .از بین رفتن عزت نفس، ایجاد زرنگی های کوری به نام دور زدن یکدیگر . لابی گری. رانت و ...سلامت روان جامعه را با چالش جدی مواجه کرد.

بدون شک ، کار دولت سیزدهم فراتر از حل بحران اقتصادی است .
بازگشت اعتماد عمومی و حل بحران فردی و اجتماعی و رسیدن به اعتدال اخلاقی که در لایه های متفاوت جامعه به بن بست رسیده است ، از ضروریات است.
برگشت به جاده هموار زندگی برای مردم ، و به بن بست رسانیدن افراد و گروههایی که برای رسیدن به ثروت های یک شبه ، از سفره مردم، سنگ پرش وسط گرداب چپاول ساختند، یعنی به دست گرفتن فرمان مدیریت صحیح و انقلابی.

واینجاست که معنای کل یوم عاشورا متجلی تر میشود.
یعنی هر روز در این صحنه های تقابل حق و باطل، بدون ترس از دست دادن حاشیه امنیت، و کنج عافیت سره را از ناسره جدا کند.اسب زخمی اقتصاد را مرهم بگذارد و اعتماد از دست رفته مردم را بازگرداند.
این ایامی که بر ما نمیگذرد، همان کل یوم عاشوراست برای کسانی که سکاندار میدان شدند؛ خصلت حسینی می طلبد و وفای به عهد علمداری.

مطالب پیشنهادی