13:00 1396/10/11

به گزارش مفتاح، نماینده مردم تبریز با بیان اینکه دولت در برنامه ۵ ساله احیای دریاچه ارومیه شکست خورده است گفت: دولت یارانه تعییر نوع کشت زمین های کشاورزی را به جای کشاورزان به شرکت ها داده است.

احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز در خصوص وضعیت دریاچه ارومیه گفت: فقدان برنامه برای نجات این دریاچه باعث وضعیت نامطلوب آن شده است.

بیگی بابیان اینکه پروژه احیای دریاچه ارومیه نه‌تنها کمکی به احیای آن نکرده است بلکه باعث کاهش سطح تراز آب دریاچه شده است، گفت: دولت در پروژه احیای دریاچه ارومیه شکست خورده است.

وی بابیان دیگر علل شرایط نامطلوب دریاچه ارومیه اظهار داشت: قرار بود با انتقال آب و تغییر نوع کشت زمین‌های کشاورزی، وضعیت دریاچه ارومیه بهبود یابد، اما برای انجام این موارد دولت باید برنامه‌ای جایگزین برای فعالیت دامداری و کشاورزی مردم در نظر می‌گرفت که به دلیل وجود عدم برنامه در این زمینه تمامی اقدامات دولت شکست خورده است.

این نماینده مجلس بابیان اینکه بستن چاه‌ها با معیشت مردم درارتباط است، تصریح کرد: به دلیل عدم وجود برنامه مناسب برای معیشت مردم، کشاورزان به مشکلات عدیده‌ای برخوردند. بستن چاه‌ها نیز کمکی به بهبود دریاچه ارومیه نکرده است.

بیگی بابیان اینکه دولت برای تغییر نوع کشت زمین‌های کشاورزی به کشاورزان یارانه و تسهیلات پرداخت نکرده است تصریح کرد: دولت یارانه‌ای را که باید به کشاورزان پرداخت می‌کرده، به شرکت‌ها اعطا کرده، در نتیجه مردم باید برای تغییر کشت زمین‌های خود مبلغی را هم پرداخت کنند. همین امر باعث عدم استقبال از طرح موجود شده است.

وی بابیان اینکه در سال گذشته شاهد بارندگی زیادی در دریاچه ارومیه بوده‌ایم، ادامه داد: اما به دلیل عدم پاک‌سازی بستر آبراه‌ها و دریاچه‌ها، آب باران به دریاچه ارومیه نرسید و خانه‌ها را ویران کرد.

نماینده مردم تبریز افزود: دولت فرصت 5 ساله برای احیای دریاچه ارومیه داشت، اما به دلیل عدم وجود طرح‌های کارشناسی و منسجم در تمام زمینه‌ها شکست خورده است.

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی