8:07 1401/11/12

به گزارش خبرنگار مفتاح/منیره فهامی: امروز صبح، زنگ انقلاب، در مدارس به صدا درآمده و یک‌بار دیگر یادآور ورود امام خمینی(ره) به کشور عزیزمان ایران می شود. 12 بهمن سال 57 ساعت 9و27 دقیقه و30 ثانیه امام خمینی (ره) پس از سال‌ها تبعید و دوری از وطن به میهن بازگشتند؛ این بازگشت اتفاقی بزرگ را به ثبت رسانید و مصداقی برای آیه«جاءالحق و زهق الباطل» شد. حق آمد و وقتی حق بیاید؛ قطعا باطل نابود شدنی است.

*زنگ انقلاب، یادآوری از حماسه و ایثار

از آنجا که اقتدار ملی و پایداری ایران بزرگ در جهان امروز مرهون حمایت‌های مردمی و کارکرد هوشمندانه دولت در تمام عرصه‌های بین‌المللی است. وظیفه خطیر ما انتقال این عزت و ایستادگی به نسل جدید است. در راستای تحقق سخن رهبر انقلاب بر جهاد تبیین، یکی از کارهای مهمی که در این زمینه می‌توان انجام داد؛ تبیین فلسفه انقلاب اسلامی و دستاوردهای انقلاب برای نسل جوان است. انجام عملکردهای نمادین و یادآوری هرساله رشادت‌ها و فداکاری‌ها بسیار مؤثر است؛ خداوند نیز در قرآن‌کریم می‌فرماید:«..و یضرب الامثال للناس لعلهم یتذکرون» یعنی این مثال‌ها است که باعث تذکر می‌شود. نسل جوان نیازمند آشنا شدن با از خود گذشتگی انسان‌هایی است که در موقعیت انتخاب قرار گرفتند ولی به جای رفاه و عافیت‌طلبی ؛نثار جان خود را در راه آرمان‌ها و اهداف بزرگ برگزیدند.

دهه فجر فرصتی ارزشمند برای جهاد تبیین ارزش های انقلاب اسلامی در راستای حفظ و پایداری هر چه بیشتر آن است. برگزاری جلسات بحث و گفتگو با دانش‌آموزان، توسط کارشناسان مطلع که از قدرت کلام و جذب مخاطب، به‌ویژه نوجوانان برخوردار باشند، می‌توانند بسیار مؤثر بوده و باعث افزایش آگاهی و بصیرت آنان شوند؛ چون آموزش،بصیرت و تبیین ارزش‌های انقلاب، القائات شیطانی و باطل دشمنان را بی‌تأثیر خواهد کرد.

*دشمنان انقلاب اسلامی، گرگانی در لباس میش

باید دانست اگر جهاد تبیین و ارزش‌های انقلاب کم‌رنگ شود، دشمنان این سرزمین میدان را به دست خواهند گرفت. از طرفی چون حقیقت به جوانان گفته نشده است؛ دشمنان انقلاب، هر باطلی را لباس حقیقت پوشانده و در اختیار جوانان و نوجوانان ما قرار می‌دهند و کم‌کم با استفاده از تصویرسازی‌های پر زرق و برق آنها را مجذوب خود می‌کنند تا آنجا که بعضی از جوانان این گرگان در لباس میش رفته را دوست خود می‌پندارند. همان‌طور که در اتفاقات چند ماه گذشته شاهد تعداد زیادی از این جوانان فریب خورده بودیم.

در نتیجه باید خاطر نشان کرد؛ کارهای نمادین، برگزاری جشن و آذین‌بندی بسیارخوب، تأثیرگذار و لازم است ولی با توجه به وضعیت جامعه امروز کافی نیست؛ چراکه در جامعه امروزی هر روزه شاهد ایجاد شبهات و انحرافات فکری هستیم که دشمنان انقلاب از طریق فضای مجازی و شبکه‌های بیگانه برای جوانان ما به وجود می‌آورند.

*مدیران جوان، نیاز کشوری پویا و با نشاط

نکته حائز اهمیت دیگر این است که برای داشتن کشوری پویا، با نشاط و شاداب داشتن مدیران جوان امری ضروری است. وقتی که جوان با بصیرت ببیند به او اهمیت داده می‌شود و مجبور نیست نیروی جوانی‌اش را برای خدمت در کشورهای دیگر صرف کند و یا به هدر دهد؛ امید پیدا کرده و برای حفظ ارزش‌های انقلاب که به او تبیین شده‌است می‌کوشد. در قرآن کریم آیاتی درباره خصوصیات و ویژگی‌های جوانان آمده است که اثباتی برای برتری مدیریت جوانان نسبت به افراد سالخورده است؛ در ادامه به چند مورد اشاره خواهیم کرد: عدالت‌طلبی و حمایت از مظلومان؛ در آیات23 تا28و15 سوره قصص به جوانی عدالت‌طلب و حامی مظلومان اشاره می‌کند. این آیات درباره حضرت موسی (ع) است که در سرزمین مصر به حمایت از شخص مظلومی برخاست و در مدین نیز جوانمردانه به کمک دختران شعیب(ع) رفت. صفت بعدی کوشش و تلاش است؛ دوره جوانی، زمان تلاش، کوشش، تحرک و نشاط است. قرآن کریم باز حضرت موسی (ع) را سمبل و الگوی یک جوان فعال، تلاشگر و پرتحرک معرفی می‌کند؛ که بدون سرمایه و ثروت، با تلاش و کوشش خود برای حضرت شعیب (ع) کار کرد و بعداز انتخاب همسر و تشکیل خانواده با ثروت فراوان به مصر بازگشت. یک جوان می‌تواند با اراده و پشت کار قوی و عزمی راسخ از بحران‌ها و فراز و فرودهای زندگی به سلامت عبور کند. ویژگی دیگر شهامت و شجاعت است. این دو صفت کمال انسان است که بیشتر در جوانان نمود دارد. از جمله این جوانان می‌توان حضرت داوود و حضرت ابراهیم(ع)را نام برد. حضرت ابراهیم (ع) با شهامت و شجاعت کامل در مقابل بت‌پرستان ایستاد و بت‌ها را شکست. حضرت داوود نیز با شجاعت و شهامت و تکیه بر ایمان به خدا با ظالمی به نام جالوت که بسیار قوی بود به مبارزه پرداخت و او را شکست داد.

در پایان باید گفت؛ هر چند به‌کارگیری نیروهای جوان در عرصه مدیریت به پویایی هر چه بیشتر کشور می‌انجامد؛ ولی باید تأکید کرد؛ نیروهای باسابقه می‌توانند تجارب ارزشمندی را در اختیار جوانان قرار دهند و مشاوران خوبی برای مدیران جوان باشند؛ پختگی و تجربه نیروهای با سابقه در کنار نشاط و ریسک‌پذیری جوانان می‌تواند اتفاقات سازنده‌ای را برای کشورمان رقم بزند.

 

مطالب پیشنهادی