احمدرضا دلیران فیروز در مصاحبه با ایسنا: دلیران فیروز:نساجی ظرفيت بالايی برای حل مشکل اشتغال کشور دارد

میزرگرد اختصاصی خبرگزاری ایسنا با حضور احمدرضا دلیران فیروز مدير يکی از کارخانه‌های نساجی اصفهان و از فعالان اين صنعت درباره چالش های صنعت نساجی

به گزارش مفتاح نیوز؛ استان اصفهان در زمينه صنعت نساجي سابقه طولاني دارد و در سال‌هاي نه چندان دور اين صنعت در استان با استفاده از فن آوري و نوآوري، توسعه و رونق قابل توجه‌اي پيدا كرده بود.

 اما با وجود قدمت هزار ساله صنعت نساجي در اصفهان، طي سال‌هاي اخير به دليل بي توجهي و واردات بي‌رويه، اين صنعت در معرض مشكلات بسياري قرار گرفته است ولي با اين وجود فعالان اين بخش هم‌چنان نگاه اميدوارانه‌اي به آينده اين صنعت دارند. آنها معتقدند اين صنعت تنها صنعتي است كه در تمام شرايط مي‌تواند به فعاليت خود ادامه دهد.

خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، وضعيت کنوني صنعت نساجي را با حضور احمدرضا دليران فيروز مدير يکي از کارخانه‌های نساجی اصفهان و از فعالان اين صنعت در ميزگردي مورد بررسي قرار داده است که در ادامه به بخش‌هايي از آن اشاره مي‌شود.

نساجی همچون سرو قد علم کرده است

احمدرضا دليران فيروز مدير يکي از کارخانه‌هاي نساجی اصفهان با بيان اينکه صنعت نساجي يک صنعت مادر است، گفت: صنعت نساجي ظرفيت بسيار بالايي براي رفع مشکل بيکاري و اشتغال در کشور دارد.

وقتی ديگر پنبه‌ای در دنيا وجود نداشت

احمدرضا دلیران فیروز فعال صنعت نساجی با اشاره به اينکه دولت براي ورود پنبه20 درصد تعرفه واردات قرار داده است، گفت: در حال حاضر در کشور واردات پنبه گران و واردات پوشاک و محصولات نساجي ارزان است و اين يکي از مشکلاتي است که فعالان داخلي با آن مواجه هستند.

دليران فيروز با بيان اينکه پنبه توليد داخل کيفيت بالايي ندارد، اظهار کرد: پس از اينکه دولت طرح خودکفايي گندم را اعلام کرد، کشت‌ پنبه در استان‌هاي خراسان رضوي و گلستان کاهش يافت و زمين‌هاي کشت پنبه به کشت گندم تغيير يافت.

دلیران فیروز خاطر نشان کرد:صنعت نساجي کشور براي تهيه پنبه مورد نياز خود مجبور است پنبه را از کشورهاي ازبکستان، تاجيکستان و پاكستان وارد کند. پنبه اولين ماده مورد نياز صنعت نساجي است که تهيه آن با اين شرايط براي توليد کننده داخلي گران تمام مي‌شود.

دلیران فیروز فعال صنعت نساجي تصريح کرد:براي رفع مشکلات توليدکنندگان داخلي بايد قيمت مواد اوليه کمتر و تعرفه ورود محصولات نساجي مانند نخ، پارچه و پوشاک نيز افزايش يابد و همچنين از قاچاق محصولات نهايي نساجي جلوگيري شود.

سيل پاکستان تنها عامل افزايش قيمت پنبه در بازار جهاني نبوده است

احمدرضا دليران فيروز فعال نساجی اصفهان در خصوص تاثير سيل پاکستان در افزايش قيمت پنبه در کشور گفت:با توجه به اينکه پاکستان يکي از کشورهايي است که پنبه توليد و صادر مي‌کند، تاثيرات اين اتفاق به خوبي بر روي قيمت پنبه احساس شد.

دلیران فیروز با بيان اينکه هميشه شوک‌هايي در قيمت‌ مواد اوليه وجود داشته است که تنها شامل محصولات نساجي هم نيست، افزود: اين شوک‌ها بيشتر به عوامل رواني باز مي‌گردد و اگرچه حتي ممکن است اين علل رواني دليل و توجيه افزايش و تغيير قيمت‌ها نيز نباشد، ولي توجيه ظاهري و رواني خوبي براي آن موضوع است. در مسأله افزايش قيمت پنبه پس از سيل پاکستان نيز همين گونه است کساني که اعتقاد دارند تنها دليل اين افزايش سيل بوده است توجيه ظاهري مي‌کنند.

70 درصد پوشاک داخلی کشور در اختيار بازارهاي خارجی است

احمدرضا دلیران فیروز فعال نساجي در خصوص مشكلات صنعت نساجي گفت: در حال حاضر تمام صنايع دچار مشکل هستند و در چند سال اخير نيز به دليل مسائل مرتبط با تحريم‌ها، هدفمندي يارانه‌ها و رکود بازار نيز اين مشکلات افزايش پيدا کرده است.

دليران فيروز با بيان اينکه صنايع علاوه بر مشکلات عمومي که براي تمام آن‌ها وجود دارد، داراي مشکلات ويژه صنفي خود نيز هستند، تصريح کرد: صنعت نساجي از اولين صنايعي بود که در کشور و استان دچار مشکل شد و اين مشکلات تنها مربوط به چند سال اخير نيست.

دلیران فیروز يادآور شد:در سال1380 نيز تعدادي از واحدهاي توليدي و فعال در زمينه نساجي در استان با وجود اينکه شرايط تحريم، هدفمندي يارانه‌ها، واردات و قاچاق پوشاک و ... به اين شدت نبود، در همان زمان نيز دچار مشکل فروش و بازاريابي شده بودند و بازاري براي عرضه محصولات توليدي خود نداشتند.

دلیران فیروز فعال نساجي مشکلات نساجي استان را ناشي از دو بخش دانست و اضافه کرد: بخش علمي اين مشکلات شامل نبود آگاهي و فرهنگ سازي و عدم ديد بلند مدت و به روز رساني صنعت است و بخش دوم اين مشکلات به دليل نبود يک استراتژي و آمار مشخص است، چراکه در صنعت نساجي هيچ گونه آمار مشخصي وجود ندارد و اين صنعت همواره بر اساس حدس و گمان پيش مي‌رود.

دليران فيروز با اشاره به اينکه در اجرا نيز مشکلات بانکي وجود دارد که تمام واحدها نيز با آن درگير هستند، تصريح کرد: در کشور نيروي کار براي کارفرما گران تمام مي‌شود و درعين حال فرسوده بودن ماشين آلات و عدم به روز رساني آن‌ها، افزايش قيمت مواد اوليه همچون پنبه از ديگر مشکلات صنعت نساجي کشور است.

دلیران فیروزادامه داد:در حال حاضر توليد کنندگان مجبور هستند مواد اوليه را با قيمت بالايي وارد ‌کنند، ولي پوشاک و محصولات نهايي با قيمت ارزان‌تر يا به صورت قاچاق و يا با تعرفه پايين وارد کشور مي‌شود، در صورتي که با يک نگاه کارشناسي بايد اين روند تغيير کند.

دلیران فیروز فعال نساجي به کمبود مواد اوليه همچون پنبه و مواد پتروشيمي در صنعت نساجي اشاره کرد و افزود: در حال حاضر پتروشيمي در بورس عرضه مي‌شود و واحدهاي توليدي به دليل اينکه بايد به صورت و با قيمت بالاتر از طريق بورس مواد مورد نياز خود را تهيه کنند دچار مشکل هستند.

دلیران فیروز افزايش هزينه‌هاي توليد پس از هدفمند کردن يارانه‌ها را يکي از مشکلات مشترک صنايع عنوان کرد و گفت: محصولات نساجي داخلي از نظر قيمت قابل رقابت با محصولات مشابه خارجي نيستند، چرا که در صنايع نساجي مشکلات مالياتي، مالکيتي و مديريتي وجود دارد و به طور کلي هيچ گونه حمايت عملي توسط دولت از اين صنعت انجام نمي‌شود.

دليران فيروز بيان کرد:70 درصد پوشاک داخلي کشور در اختيار بازارهاي خارجي همچون چين، تايلند و پاکستان است و تصميم گيران و مسؤولان کشور بازار داخلي را براي فعالان داخلي از بين بردند.

چندين هزار شغل براي چينی ‌ها در قبال بيکاری ايرانيان

احمدرضا دلیران فیروز مدير يکي از کارخانجات نساجي اصفهان با اشاره به قاچاق چندين کانتينر محصولات نساجي به کشور گفت:50 درصد قاچاق کشور شامل محصولات نساجي است و در عين حال نيز اولين صنعتي كه دچار واردات بي‌رويه و تعرفه‌هاي متفاوت شد اين صنعت بود و نه تنها از اين صنعت حمايتي نمي‌شود، بلکه با يكسري تصميمات اشتباه آن را دچار مشکلات بيشتري مي‌کنند.

دلیران فیروز افزود:دولت با تغيير تعرفه‌هاي واردات و واردات بي‌رويه مشكلاتي را در تهيه مواد اوليه مناسب، ارزان قيمت و مكفي ايجاد كرده است و حتي واردات بي‌رويه به اسم قاچاق انجام مي‌شود و دولت بايد در مبارزه با قاچاق يك اقدام عملي انجام دهد.

فعالان نساجی با اعتقاد قلبی فعاليت میکنند

احمدرضا دليران فیروز مدير يکي از کارخانجات نساجي اصفهان گفت:تمام افرادي که در اين صنعت فعاليت مي‌کنند نسبت به اين صنعت تعصب و از خود گذشتگي خاصي دارند و با اعتقاد قلبي کار مي‌کنند. مجموعه‌هاي فعال در صنعت نساجي ديد خوبي نسبت به آينده اين صنعت دارند و حتي با وجود شرايط موجود حاضر به سرمايه گذاري کلان هستند تنها کافي است که بدانند بازار خود را دارند.

دلیران فیروز بهره گيري از تخصص و مشاوره در هر صنعتي را لازم دانست و گفت:متاسفانه واحدهاي نساجي آن قدر درگير مسايل مالي، ركود، كارگري و ... مي‌شوند كه فرصت استفاده از تخصص متخصصان را ندارند. يکي از دلايل موفقيت كشورهاي چين، هند و تركيه در صنعت نساجي استفاده از تخصص متخصصان، بهره‌گيري از مشاوران زبده و اطلاعات به روز است.

کارخانه نساجی که پای دولت در آن باشد جوان مرگ مي‌شود

احمدرضا دلیران فیروز مدير يکي از کارخانجات نساجي اصفهان با بيان اينکه دولت هيچ‌گونه حمايتي از اين بخش نمي‌کند، گفت:بيشتر واحدهاي توليدي كمبود نقدينگي دارند و براي وارد کردن دستگاه‌هاي جديد با مشكلات تحريمي و جهان سومي روبه‌رو هستند و حتي در صورتي که اين مشکلات را نيز از ميان بردارند، مشكلات مالياتي و مديريتي دارند.

دليران فيروز اظهار کرد:استفاده از نيروهاي متخصص در صنعت نساجي در مقايسه با صنايعي همچون فولاد و پتروشيمي بسيار کم است.

دلیران فیروز با تاکيد بر فرهنگ سازي رسانه‌ها و مطبوعات براي استفاده از توليدات داخلي توسط مردم اضافه کرد:خريد و استفاده نکردن مردم از محصولات داخلي تنها شامل صنعت نساجي نيست، چرا که مردم خريد لباس، کت و شلوار و ... خارجي را براي خود نوعي اعتبار مي‌دانند.

صنعت نساجی تنها به دنبال بازار داخل است

احمدرضا دلیران فیروز فعال صنعت نساجي ارايه مشاوره‌ به مديران صنعت را امري ضروري و حياتي عنوان کرد و پيشنهاد داد که بايد شرکت‌هاي مشاوره‌اي تخصصي در صنعت نساجي تشكيل شوند و به کارخانه داران، واحدهاي توليدي و صنفها مشاوره‌هاي تخصصي و اجرايي دهند.

دليران فيروز با بيان اينکه بازار نساجي بسيار جذاب است، گفت:صنايع نساجي استان آمادگي دارند که در اين بخش سرمايه‌گذاري كنند.

دلیران فیروز پيشنهاد داد که همواره بايد ارتباط واحدهاي توليدي و بخش‌هاي دانشگاهي و فعالان بازار افزايش پيدا کند. همچنين اختيارات انجمن‌هاي صنفي افزايش يابد و در تصميم گيريها و تصميم سازي‌ها بيشتر سهيم شوند.

دلیران فیروز مدير يکي از کارخانجات نساجي اصفهان گفت:کشور ايران بازار 82 ميليوني دارد و براي کشورهاي ديگر اين بازار جذاب و فرصت خوبي براي سرمايه گذاري است. در حال حاضر اگر در کار فعالان نساجي اخلالي ايجاد نشود و بازار داشته باشند آماده سرمايه گذاري در اين بخش هستند. فعالان نساجي فقط انتظار دارند بازار داخل را داشته باشند و اگر امکان حمايت توسط دولت نيست، جلوي كار سرمايه گذاران و توليدكنندگان نيزگرفته نشود.

دولت هيچ گونه حمايت عملی براي صنعت نساجی نكرده است

احمدرضا دلیران فیروز فعال نساجي گفت:هيچ توليد کننده داخلي در بازار رقابتي مشكلي با واردات محصولات خارجي ندارد، ولي نه اينكه شرايط رقابت را از توليد كننده داخلي بگيريم و و از واردات حمايت كنيم و حتي تعرفه واردات را کاهش دهيم و اين عين نابرابري است.

دليران فیروز يادآور شد:با وجود قوانيني که در خصوص حمايت از سرمايه در کشور وجود دارد ولي اگر سرمايه‌دار خواست سرمايه گذاري کند مجبور است تمام زير ساخت‌ها را خود با هزينه شخصي فراهم کند و دولت در اين خصوص هيچ گونه حمايتي عملي براي صنعت نساجي نكرده است.

خبرگزاری ایسنا

 

 

 

 

مطالب پیشنهادی