15:42 1401/11/05

 

به گزارش مفتاح وبه نقل از  ایرنا، چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری کوروش زارعی با میزبانی از ۱۱۳ اثر در بخش‌های رادیوتئاتر، مسابقه بزرگ صحنه‌ای، مسابقه تئاتر خیابانی، مسابقه تئاتر بین‌الملل، مسابقه نمایشنامه‌نویسی، بخش پژوهش و مسابقه بخش مرور در تهران در حال برگزاری است.

اگرچه زنان هنرمند در پشت و روی صحنه تئاتر به عنوان بازیگر، چهره‌پرداز، نویسنده و ... تاثیرگذار و نقش‌آفرین هستند، اما وقتی به عنوان کارگردان، مدیریت هنری گروه را بر عهده می‌گیرند حضورشان اهمیت بیشتری می‌یابد.

در این گزارش مروری داریم بر فعالیت زنانی که در این دوره جشنواره کارگردانی نمایش‌ها را بر عهده گرفته و در بخش‌های مختلف با دیگر چهره‌های تئاتری به رقابت می‌پردازند.

مجادلات کلامی فرمانده‌ و سربازان

آخرین نامه به نویسندگی مهرداد کوروش‌نیا و کارگردانی مهسا بایرام‌زاده از شهرستان نقده در بخش جایزه بزرگ صحنه‌ای حضور دارد.

نمایش آخرین نامه در نخستین روز برگزاری چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر در ۲ سانس ۱۸:۳۰ و ۲۰:۳۰ روی صحنه رفت و با اقبال تماشاگران روبرو شد.

مهسا بایرام زاده فرزند شهید عسگر بایرام زاده؛ فرمانده گردان جنداللَّه نقده است و از همین رو نمایشنامه‌ای با مضمون دفاع مقدس را انتخاب کرده است

مهسا بایرام‌زاده، نمایش های اتاق، دو مرد و یک نیمکت،شب‌های آوینیون، آقای قاضی صدایم را می شنوی؟، مسیحا، طالع نحس ژنرال، همه ی پسران من،۱۴۱۷ ، بن بست محله و سردار را در کارنامه دارد.

وی فرزند شهید عسگر بایرام زاده؛ فرمانده گردان جنداللَّه نقده است و از همین رو نمایشنامه‌ای با مضمون دفاع مقدس را انتخاب کرده است. داستان آخرین نامه در دوران جنگ تحمیلی و در یکی از مناطق دورافتاده‌ جنگی اتفاق می‌افتد.

کِشمَکش اصلی داستان، میان فرمانده‌ دسته و دو تن از سربازان تحت امر او رخ می‌دهد. این دسته‌ کوچک که در حقیقت دیده‌بان هستند در منطقه‌ای دورافتاده، وظیفه دارند تا تحرکات دشمن را رصد کنند و گزارش دهند. میان فرمانده‌ دسته و سربازان تحت امرش به فراخور موقعیت‌های زمانی، مجادلات کلامی شکل می‌گیرد که اساساً حول محور شکاف فرهنگی و تفاوت سنی آن‌ها بروز و نمود پیدا می‌کند.

فائزه نوآبادی از گرگان

نمایش پیله‌های خیس به نویسندگی مجید انوری و کارگردانی فائزه نوآبادی از گرگان در نخستین روز از چهل‌ویکمین جشنواره تئاتر فجر در تئاتر مولوی روی صحنه رفت.

فائزه نوآبادی، کارگردان اثر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره خلاصه داستان پیله‌های خیس توضیح داد: نمایش سورئال ما درباره خانمی است که همسرش تازه از جنگ برگشته است. او برای نگهداری از همسرش یک آگهی می زند. در یک شب بارانی پرستاری وارد خانه می‌شود و پس از آن اتفاقات عجیب و غریبی می افتد. نمایشم مضمون ضد جنگ دارد.

درخشش ۷ کارگردان زن در آسمان جشنواره تئاتر فجر

نوآبادی با بیان این که در سال‌های قبل در جشنواره فجر دستیار کارگردان و بازیگر بودم گفت: سال اول است که به عنوان کارگردان شرکت می کنم. آن زمان مسئولیتم سبک تر بود.

کارگردانی با ۲ جلد کتاب

سم‌زدایی به نویسندگی و کارگردانی ندا قربانیان، در بخش جایزه بزرگ صحنه‌ای حضور دارد.

درخشش ۷ کارگردان زن در آسمان جشنواره تئاتر فجر

ندا قربانیان متولد سال ۱۳۵۶، نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر و رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان البرز است.

اسکرین شات و ساده با تو با یک ترانه دو کتابی است که از وی منتشر شده است.

قربانیان پیش از این، نمایش های اسکرین شات، چرا نازی پرواز کرد و ساده با تو با یک ترانه را روی صحنه برده است. آسمان پابه‌ماه

آسمان پابه‌ماه به نویسندگی و کارگردانی سعیده آجربندیان از تهران نیز در بخش جایزه بزرگ صحنه‌ای با بقیه آثار رقابت می‌کند.

درخشش ۷ کارگردان زن در آسمان جشنواره تئاتر فجر

نویسنده و کارگردان نمایش آسمان پا به ماه ، در مورد نمایشنامه این کار گفت: نگارش این نمایشنامه از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۱ یعنی دو سال به طول انجامید و در سال ۱۳۹۶ به چاپ رسید از سال ۱۳۹۱ با وجود اینکه متن تصویب شد به دلیل اینکه بنده در اداره کل هنرهای نمایشی مشغول به کار بودم فرصت اجرا در سالن تئاتر شهر به من داده نشد اما شهرام کرمی که عضو شورای تصویب بود به من پیشنهاد داد در جشنواره فجر شرکت کنم.

اگرچه زنان هنرمند در پشت و روی صحنه تئاتر، تاثیرگذار و نقش‌آفرین هستند، اما وقتی به عنوان کارگردان، مدیریت هنری گروه را بر عهده می‌گیرند حضورشان اهمیت بیشتری می‌یابد

آجربندیان خاطرنشان کرد: نمایش آسمان پا به ماه یک درام اجتماعی است؛ خط داستانی این نمایش، دزدی یک فیلم نامه است که دست مایه پرداختن به مناسبات و روابط بین شخصیت ها قرار می گیرد. نمایش چهار شخصیت اصلی دارد.

جوان ترین کارگردان این دوره

تماشاخانه سنگلج در جنب پارک شهر در روز اول جشنواره طی سانس‌های ۱۷ و ۲۰ میزبان نمایش دانه‌های کال انجیر به نویسندگی جواد عاجلی و کارگردانی سانیا عاجلی بود.

جوان ترین کارگردان این دوره از جشنواره سانیا عاجلی از استان فارس است که ۲۰ سال سن دارد.

درخشش ۷ کارگردان زن در آسمان جشنواره تئاتر فجر

این نمایش داستان زنی بی فرزند است که با شوهرش در انجیرستان های استهبان زندگی می‌کند و آرزوی مادر شدن تمام ذهنش را گرفته و در نهایت دست به کاری فاجعه آمیز می‌زند.

وی به عنوان بازیگر، کارگردان و طراح صحنه در چندین جشنواره استانی حایز رتبه های برتر شده است.

پریا امینی از شهرکرد

خاکستری به نویسندگی و کارگردانی پریا امینی از شهرکرد در بخش بین‌الملل جشنواره حضور دارد.

درخشش ۷ کارگردان زن در آسمان جشنواره تئاتر فجر

نمایش خاکستری اولین نمایش‌نامه‌ای است که خودش نوشته است. اما سومین کاری است که کارگردانی‌ می‌کند. پریا امینی همچنین در بیش از ۲۰ اثر نمایشی به عنوان بازیگر حضور داشته‌است.

این نمایش بیانگر شرایط و روحیات انسان در زمان جنگ یا شرایط مشابه جنگ در زندگی است، شرایطی که انسان‌ها را مجبور می‌کند رفتاری دور از اندیشه واقعی خود بروز دهند.

آزاده آزادنیا از مشهد

یک آسمان، دو خورشید به نویسندگی علی آزادنیا و کارگردانی آزاده آزادنیا از مشهد منتخب دوازدهمین جشنواره سراسری صاحبدلان بوده که جمعه ۷ بهمن‌ماه، ساعت ۱۸و ۲۰:۳۰ در دو سانس در سالن حافظ روی صحنه می‌رود.

این نمایش رویکردی نو به سوگنامه عاشورا و مقام بلند حضرت زینب(س) دارد و آن را از دریچه نگاه یک جوان مسیحی به تصویر کشیده است.

مطالب پیشنهادی