9:41 1402/01/20

به گزارش خبرنگار حوزه شهری پایگاه خبری مفتاح- زهره سادات کاظمی/ خط دو متروی اصفهان به طول 24 کیلومتر از شمال شرق اصفهان به غرب ختم می شود. 23 ایستگاه دارد که فاز اول آن شامل 16 ایستگاه است و در حال ساخت است.

شهردار اصفهان در آخرین نشست خبری خود در سال 1401 گفت: " به شورای شهر قول داده ایم فاز اول خط دو متروی اصفهان را تا پایان سال 1403 به بهره برداری برسانیم. "

سال 88 قرداد خط دو مترو بسته شد و سال 89 با مشاوران داخلی وخارجی طرح مطالعاتی آن شروع، اما از سال 95 عملیات احداث کلید خورد. اصفهان خاطره خوبی از احداث خط مترو ندارد. روند کند حرکت این هیولای زیر زمینی  در خط یک متر، طومار بلندی شد که هنوز در خاطره‌ها باقی است. از سال 57 استارت کار زده شد و این قطار که تنها 20 کیلومتر طولش بود در سال 94 به صورت ناقص افتتاح شد.

واعظی فر مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان زمان پایان خط دو مترو را هفت سال عنوان کرده، اما کمبود منابع مالی، مانع است. به گفته واعظی منابعی که به خط دو رسیده است یک سوم آن چیزی است که در کشور قول داده بودند. " بودجه کل کشور برای کلان شهرها 4 هزار میلیارد تومان است که شهرداری اصفهان تقاضای هزار و 200 میلیارد تومان برای اوراق مشارکت کرده است. اما تنها 600 میلیارد مورد توافق قرارگرفته است. این رقم با این تورم هزینه ساخت تنها یک ایستگاه است" .

شهردار اصفهان از افتتاح خط دو مترو در سال 1403 به شرط تامین منابع مالی خبر داده است این زمان یک سال بیشتر از قولی است که قبلا داده شده بود. این درحالی است که تنها یک سوم بودجه کشوری برای احداث خط دو تامین شده است و با نرسیدن منابع دولتی و تورم و نبود ثبات اقتصادی بعید نیست خط دو مترو اصفهان به درد خط یک مبتلا شود. دردی که 23 سال طول کشید، 23 سال زجر آور.

مطالب پیشنهادی