14:47 1400/11/11

به گزارش مفتاح وبه نقل از  سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران درباره توقف مذاکرات وین گفت: ما چند بار از این تنفس‌ها داشتیم البته مذاکرات در سه هفته گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است.

وی ادامه داد: در چهار حوزه مورد نظر در برخی موارد، پیشرفت‌ها قابل توجه‌تر و سرعت بهتر بوده و در برخی به خاطر بی عملی‌های طرف مقابل و یا عدم ابتکار و خلاقیت لازم در طرف‌های مقابل با کندی‌هایی روبرو بوده است و توصیه می‌کنیم طرف مقابل به ویژه آمریکا بعد از بازگشت از پایتخت‌ها با تصمیمات لازم برگردند.

 

سخنگوی وزارت خارجه گفت: اگر طرف‌های دیگر به ویژه آمریکا وقتی به وین بازمی‌گردند تصمیمات خود را اخذ کرده باشند و بر مطالبات به حق ایران صحه بگذارند و بیشتر از برجام مطالبه نکنند و کمتر از برجام را هم قبول نمی‌کنیم؛ در این صورت به سرعت می‌توان به توافق پایدار و قابل اتکا رسید.

 

سعید خطیب زاده درخصوص تجاوز به سوریه از سوی رژیم صهیونیستی افزود ما نه تنها این تجاوز را محکوم بلکه از تمامی توان خود استفاده می‌کنیم در کنار دولت و مردم سوریه به این تجاوزات پایان دهیم و کشور‌های دیگر را هم ترغیب می‌کنیم که هشدار‌های لازم را به این رژیم منتقل کنند.

بحران آفرینی در ذات رژیم صهیونیستی است

 

سخنگوی وزارت خارجه گفت: بحران آفرینی در ذات رژیم جعلی اشغالگر قدس است و تنها براساس بحران آفرینی و ترور و خشونت و خونریزی دوام می‌آورد و حیاتش را در همین بحران آفرینی‌ها می‌بیند.

 

تنها رژیم آپارتاید در نظام بین الملل در حال حاضر رژیم اشغالگر قدس است و براساس تعاریف قطعنامه ۳۳۷۹ که آن را رژیم آپارتایدی نام برد، همان سیاست‌های آپارتایدی را پیگیری می‌کند.

 

وی گفت به دنبال سلطه یک نژاد و قوم اقلیت در سرزمین‌های اشغالی است و به دنبال اقدامات ظالمانه سیستماتیک بر علیه ساکنین اصلی فلسطین است. در سال ۲۰۱۸ با قانون نژادپرستانه دولت- ملت یهود صحه‌ای بر این رفتار نژادپرستانه خود گذاشت.

 

خطیب زاده افزود: کشور‌هایی که در مسیر عادی سازی به بحران سازی‌های این رژیم کمک می‌کنند، بدانند ذات متجاوز این رژیم اولین قربانیانی را که می‌گیرد همان‌هایی هستند که در مسیر عادی سازی قدم برمی‌دارند. ایران، نه تنها این اقدامات در مسیر عادی سازی را محکوم می‌کند، بلکه فکر می‌کند باید زودتر ندای بیدار ملت خود را بشنوند و به این تفرقه افکنی‌ها در دنیای اسلام و جهان عرب پایان دهند.

دولتمردان مغربی به دامان ملت خود برگردند

 

دیپلمات ارشد کشورمان درباره اظهارات اخیر وزیر خارجه مغرب گفت: این اولین بار نیست که وزیر خارجه مغرب این اظهارات بی اساس را مطرح می‌کند. به خاطر احترام به مردم مسلمان و فرهیخته مغرب همواره تلاش کردیم عبور کنیم.

 

وی افزود: وزیر خارجه مغرب بهتر از هر کسی می‌داند که رفتار‌های این کشور در حوزه توسل به خشونت و دخالت‌های نظامی در برخی کشور‌های دیگر، باعث چه تنش‌هایی در منطقه شده است.

 

خطیب زاده افزود : مشکل اصلی حرکت برخی دولت مردان مغرب برخلاف خواست ملتشان و عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس است. باید زودتر به دامان ملت خود برگردند و به جای فرافکنی‌های بی ارزش تلاش کنند عضو مسئولی در جامعه اسلامی و کشور‌های مسلمان باشند.

کانادا رفتاری دوگانه دارد

 

سخنگوی وزارت خارجه گفت : دولت کانادا برخی اختلافات سیاسی را به مسائل بچه‌گانه کشانده است و فراموش کرده این اختلافات نمی‌تواند بر مسائل روشن و حقوقی اثر بگذارد.

 

طبیعی است که نام کشور‌ها و مناطق نمی‌تواند تابعی از خواست سیاسی کشوری باشد. دولت کانادا اولین بار نیست که برای مطامع و اغراض سیاسی خود دست به این کار‌ها می‌زند.

 

جامعه بسیار فرهیخته ایرانیان در کانادا هر روزه رفتار پر از ریای دولت کانادا را می‌بیند از یک طرف اشک تمساح می‌ریزد و از سوی دیگر به هویت ایرانی حمله کند. این اظهارات کمترین ارزش حقوقی و بین المللی ندارد، ولی به خوبی ذات این دولت را نشان می‌دهد که در تجارت رأی هر کاری را می‌کند.

 

وظیفه قطعی دولت جمهوری اسلامی ایران، حفظ صیانت از تمامی ابعاد هویتی ایران و ایرانی است، از جمله صیانت از وضعیت ایرانیان در داخل کانادا که ما بعضاً گزارشات خوبی را در این زمینه دریافت نمی‌کنیم.

 

از گسترش روابط عربستان و عراق حمایت می کنیم

 

خطیب زاده افزود از گسترش روابط بین کشور‌های منطقه از جمله بین عراق و عربستان حمایت می‌کنیم.

 

تلاش برای همگرایی را به نفع منطقه می‌دانیم. هر چقدر همگرایی‌ها بیشتر شود فرصت‌ها بیشتر می‌شود و فضای کافی برای همگرایی هست و نیازی برای رقابت‌های بیجا نیست. عراق در ابعاد مختلف نیازمند این حمایت‌ها و همکاری‌هاست.

وی گفت بین ایران و عربستان تحول خاصی رخ نداده است و هرچقدر بتوانیم از فضای تقابل به سمت تعامل حرکت کنیم به نفع منطقه است.

مردم یمن قربانی تجاوز ائتلاف خودخوانده هستند

سخنگوی وزارت خارجه گفت ائتلاف خودخوانده مردم یمن را هدف حملات کور خود قرار داده است. مردم یمن قربانی این تجاوز در چند سال گذشته هستند.

 

جمهوری اسلامی ایران همواره سعی کرده صدای مظلومیت مردم یمن باشد و در عین حال از سازوکار‌های بین‌المللی استفاده کند که به درد و رنج مردم یمن و از طریق چارچوب‌های سیاسی و گفتگو‌های یمنی - یمنی پایان دهد.

 

چرخه خشونتی که توسط برخی کشور‌های منطقه علیه مردم یمن آغاز شده بی پایان است مگر این‌که نقطه پایانی بگذارند بر اقدامات تجاوزکارانه خود. مردم یمن باید بعد از سال‌ها محاصره از این وضعیت خارج شوند؛ و کشور‌های منطقه به عنوان برادران باید کمک کنند، روز‌های آینده برای مردم یمن، روز‌های بهتری باشد.

پرونده بدهی های کره جنوبی به ایران باید بسته شود

خطیب زاده درخصوص نشست کاری بین ایران و کره جنوبی درباره اموال مسدود شده ایران گفت : کره جنوبی بدهی‌های قطعی به ایران دارد، بانک مرکزی مطالبات چند میلیارد دلاری از طرف‌های کره دارد در ملاقات معاون وزیر خارجه کره جنوبی با معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در وین، پیشنهاداتی را مطرح کرده بودند که قرار شد نهاد‌های ذیربط در داخل ایران پیگیری کنند، که این‌ها پیگیری‌ها شده و امیدوار هستیم یک بار برای همیشه این پرونده بسته شود.

 

متاسفانه تجربه خوبی از اظهارات قبلی مقامات کره‌ای وجود ندارد و امیدواریم این بار بتواند آنچه پیشنهاد شده به صورت عملیاتی و با نتیجه خوب حاصل شود.

 

خطیب زاده درخصوص بخش پرسمان سامانه میخک نیز گفت قسمت پرسمان درباره تردد ایرانیان از چند هفته قبل روی سامانه میخک فعال شده و یک کمیته بین نهادی به میزبانی وزارت خارجه مدیریت آن را دارد.

 

چندهزار درخواست در آنجا ثبت شده و پاسخ ۸۰ درصد آن‌ها آماده شده است و برخی در پروسه است. آن‌هایی که پاسخ‌های خودشان را دریافت نکرده اند، می‌توانند، پیگیری کنند. برخی متقاضیان قرار است به سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های محل زندگی شان راهنمایی شوند تا بتوانیم جواب‌های دقیق تری را بدهیم.

 

حق آبه مردم از هیرمند باید تامین شود

 

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص حق آبه هیرمند نیز گفت مردم غیور ما در آن منطقه با مشکل کم آبی و عدم دریافت حق اّبه از هیرمند روبه رو هستند و تجمعی مسالمت آمیز داشته اند که با برخی رفتار‌های احساسی غیر قابل تایید، همراه شد.

 

حق‌آبه ایران از هیرمند بر اساس توافقنامه ۱۳۵۱ قطعی است.متاسفانه علی رغم تایید هیأت حاکمه سرپرستی و گفته شان در خصوص باز کردن سد، آبی به مرز‌های ایران نرسیده است. برای ما باز شدن سد مهم نیست دریافت حق‌آبه مهم است کلیه موانع را این هیأت باید مرتفع کند و این ملاک مهم است که تا چه میزان این هیأت مسئولیت پذیر و به توافقات دوجانبه و معاهدات بین‌المللی پایبند است. وزارت خارجه از همه ابزار‌های خود استفاده کرده که این حق‌آبه تامین شود.

 

 

 

 

 

مطالب پیشنهادی